Jump to content

3,4,5,6,7 punkts bälte??


Recommended Posts

Har börjat fundera lite på va man ska ha för bälte. (har vanligt 3 punkts idag) Jag har cobra stolar och skulle vilja ha minst 5 punkts bälte för att sitta fast. Men då till problemet, det finns inget hål i stolen för pungkrosar bältet i grenen. Och va jag kan läsa mig till så ska man inte ha bälten som är fel monterade då det kan bli förödande vid en smäll.

Ska man satsa på 4 punkts bälte och hoppas på att stolen är tillräckligt skålad för att inte åka under midje bältet? Bästa vore kanske att byta ut stolen, men det finns inga pengar till det i år! :(

Någon som har någon erfarenhet och kanske något tips?

Tevlig helg!!!!! :)

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Många har 3.punkt till vanlig körning. 3.punkt är erkänt bra om man sätter på sig bältet rätt. 4.punkt är också ok om det är "anslutet" korrekt. Sett flera bilar som har 3.punkt och 4.punkt i samma bil

Problemet är för 3. Punkt att du inte sitter fast ordentligt och får stöd. För 4.punkt är risken att du inte får på bältet bra och därmed lättare kan få underglidning.

Om du gör samma sak, dvs 3 och 4.punkt i bilen och kör med 4.punkt på bana, korrekt anslutet och sedan sätter 3. Punktaren utanpå och även den korrekt och tajt ansluten. Skulle det vara en möjlighet.

Jag har inte sett någon som haft det. Ärt det inte farligt så är det en budgetlösning. Sitter fast i 4.punkt och minimerer underglidning i 3. Punkt. I såfall det bästa av två världar

Du får kolla upp iden.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 4-p å det är inte svårt att spänna fast sig i det korrekt.

Sätt dig i stolen och skjut bak röven så mycket det går, dra åt midjebältet HÅRT, dra sedan åt axelremmarna lagom, för hårt så lyfter du upp midjebältet.

Jag som har ett fast justerbart (inget rullbälte) 3-p bälte för besiktningen tycker det är kanon att använda ett 4-p i vanliga fall på gatan. detta gör att jag kan spänna åt midjebältet hårt och ha axelremmarna lite lösare för att kunna röra mig när jag kör i stan. bältet får då ungefär samma funktion som ett 2-p bälte.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 6-p formelbilsbälte, liknande Schroth Profi F. Då har man punkt 5 och 6 som håller ner midjebältet, men man slipper ett extra spänne mellan ljumskarna, eftersom det är öglor istället. Dessutom kan de remmarna fästas tillsammans med midjebältet, så att man sitter på de remmarna istället för extra hål och fästen.

Här finns lite anvisningar, bl a för denna typ av bälten: http://www.schroth.com/installation-instructions/en/03_anchorage_locations_and_geometries.htm

Registrerade med 3-p, men dessa plockade jag bort när jag monterade 6-p, eftersom spännena var i vägen alldeles för mycket i de smala stolarna. Har besiktigat en gång i detta utförandet, och det slinker väl igenom på att det ser ut att vara original för bilen - men bältena är "endast" FIA-godkända, så korrekt är det ju inte...

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit på två genomgångar av förarsäkerhet med Jan Phersson Simpson Europe. Mitt tips är att satsa på ett 6 punkts bälte och se över att infästningar är så nära rekommendationer som möjligt. Se länk. Många olyckor får allvarligare konsekvenser av felaktigt monterad säkerhetsutrustning än vad det hade blivit utan den.... De påstår även att i de flesta fall är ett 4 punkts bälte sämre än ett standard 3 punkts.

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009_Competition_Instructions.pdf

Link to comment
Share on other sites

Skälvklart skulle ett 6 punkts bälte som är korekt monterat vara det bästa. Problemet jag har är att cobra stolarna inte har hålet för punkt 5 6 rakt ner och sätter man det runt fram kanten på stolen så kommer kulorna åka upp i halsen vid en eventuelt en framskjutning av kroppen, blir ju en krock mellan pung och stumt bälte. :w00t2:

Jag har tänkt att ha kvar mitt rull bälte för väg körning och det andra på bana om det går att få ihop på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit en vanlig kommentar från oss i publiken vid Jans genomgångar att våra stolar, burar, bältesinfästningar m.m. inte är gjorda för att passa utrustningen, samt att det är dyrt, har inte råd osv... Han har haft samma kommentar varje gång, modifiera bilen så det fungerar och "Din säkerhet är ditt ansvar".

Varför vill du köra med 4 punkts på bana om ett 3 punkts förmodligen är säkrare?

Link to comment
Share on other sites

Det har varit en vanlig kommentar från oss i publiken vid Jans genomgångar att våra stolar, burar, bältesinfästningar m.m. inte är gjorda för att passa utrustningen, samt att det är dyrt, har inte råd osv... Han har haft samma kommentar varje gång, modifiera bilen så det fungerar och "Din säkerhet är ditt ansvar".

Varför vill du köra med 4 punkts på bana om ett 3 punkts förmodligen är säkrare?

Det skulle kännas tryggare att sitta still me ryggen mot ryggstödet om det skulle ta i sidled eller kanske till och med välta. Med dubbla axel band borde man sitta lite stadiare i stolen. Ett vanligt bälte håller ju bara i framåt och kanske lite sidled. Men en nackdel me stumma bälten är ju också att man inte kan röra sig så mycket i bilen om man ska sträcka sig efter något i bilen om man skulle ta en tur till glass kiosken, tror faktiskt inte äns jag skulle nå blinkersen om jag satt stumt me ryggan. Då tänkte jag att det skulle passabättre me rull bältet.

Men det finns inga genvägar när det gäller säkerhet, så är det ju!

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...