Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller som bäst på att planera mitt Locost bygge, har redan kollat upp att jag kan få tag i stålet till ramen billigt och bra... :hypocrite: MEN, jag skulle behöva hjälp med en rintning eller dyligt på ramen, för man vill ju inte bara gå på ögonmått , eller ?

Vore mycket tacksam om någon ville hjälpa mig med en sådan, jag kommer att använda 30 * 30 mm fyrkantstål, och förmodligen använda en volvo B20-B21 motor till den (helst med överladdning :twisted: ) från en 240 eller liknande.

Tack på förhand...

Posted

I menyn till vänster i detta forum finns en rubrik som lyder "Ritningar"

Där hittar du nog det du söker.

30x30 låter lite grovt tycker jag. Du kan gott gå ner till 25x25.

Posted

25 * 25, jo ja tacka. Då blir det lite billigare med i sånna fall. Tack för tipset!!! Ska till och kolla ritningarna nu..., gav ju svar väldigt fort, tack!

Posted
25 * 25, jo ja tacka. Då blir det lite billigare med i sånna fall. Tack för tipset!!! Ska till och kolla ritningarna nu..., gav ju svar väldigt fort, tack!

Du bör kolla på McSorley's 7+4 ritningen

Kolla min tråd om 740 och 960 på annan plats.

Du skall också se till att du har 2mm's gods då du använder tyngre

prylar än vad ramen är konstruerad för.

Imorron så skall jag handla ett 1/2 tjog 25*25*2

för att komplettera mina 1.5mm's. Jag kommer att köra med 2mm i botten

och 1.5 i övre lagret. Jag gick och köpte 1.5mm's innan jag kom på att

jag skulle använda min gamla 740 :(

med hopp om att tung svetsrök skall lägga sig i garaget imorron :D

Posted

SFRO vill ha 2mm i de bärande delarna...

Med denna ramkonstruktionen är det lurigt att veta vilket rör som är bärande och inte, så kör med 2mm överallt.

PS Lycka till med bygget

Posted

Räcker det alltså med 20 * 20 mm nu då??? Överallt. OK, Jag som tänkte använda 30 *30 mm först, det verkar som det både blir lättare och billigare ju längre bygget planeras. Men det tror jag inte kommer vara i längden, med tanke på vad jag har i huvudet... Min sambo börjar nästa veta vad bilar är och hur dem fungerar nu, det är ett i härdigt prat hemma nu om detta.... :thumbup:

Posted

nä nä, ingen har nämnt 20x20.

25x25 fyrkantrör, inte fyrkantstål (fyrkantstål är solid, de blir TUNGT :D )

med 2mm godstjocklek.

Posted

Hmmmm, ingen som märker att jag är nybörjare här va??? :icon_oops: Tackar för att ni är snälla vid mig.... Jag förstår : fyrkantsRÖR, 25 * 25, 2mm godstjocklek!!?! Ungefär meter: 60 !? Har jag hört talas om ungefär, är denna siffra OK, vad tycker ni som byggt...

Posted

jo, det går åt ca 60 meter, men det skadar aldrig att ta lite extra. det är ju inte så dyrt att ta 10 meter till.

Ibland så kapar man ju fel osv. Dessutom vet man aldrig när man behöver en bit fyrkantrör :)

Posted
SFRO vill ha 2mm i de bärande delarna...

Med denna ramkonstruktionen är det lurigt att veta vilket rör som är bärande och inte, så kör med 2mm överallt.

PS Lycka till med bygget

Jahapp, andra försöket till kommentar första sumpade jag på nått sätt

ja nu tror jag ju inte att det är ETT rör som bär allt :) (sorry, kunde inte låta bli)

Den mest bärande delen bör ju vara "botten ramen", utan nåt annat så

borde vikten från motor mm få ramen att böja sig och om man då

har "övre ram" och triangulering så fördelas böjningen runt i "lådan".

Så jag tror nog att 2mm i botten samt 2mm i några andra ställen

kommer att räcka.

Jag har en massa 1.5 liggande som jag skulle vilja använda annars tar det mig 30år

att använda allt det :)

Köpte 24m 2mm's idag.

Har dock inte löst kapningsproblematiken än :(

Förresten vad får folk betala för sina rör jag betalade 150:- för 6m utan kvitto ??

Posted

;) 150 kr för 6m 25 *25/2mm tycker jag låter sådär... Men jag är kanske lite bortskämd eftersom min morbror har en mekanisk verkstad och jag ska köpa genom honom. Jag skulle fått ge 1800 kr för 60 m 30 * 30, men nu blir det förmodligen billigare eftersom "ni" har rått mig till 25 * 25/2 i stället... Nu ska jag bara hitta en lämplig "donator" ( volvo 240 seire, helst med överladdning) sedan börjas det. Men det är klart, det kan ju ta lite tid innan den rätta kommer fram...

Posted
;) 150 kr för 6m 25 *25/2mm tycker jag låter sådär... Men jag är kanske lite bortskämd eftersom min morbror har en mekanisk verkstad och jag ska köpa genom honom. Jag skulle fått ge 1800 kr för 60 m 30 * 30, men nu blir det förmodligen billigare eftersom "ni" har rått mig till 25 * 25/2 i stället... Nu ska jag bara hitta en lämplig "donator" ( volvo 240 seire, helst med överladdning) sedan börjas det. Men det är klart, det kan ju ta lite tid innan den rätta kommer fram...

lite off topic men ändå...

ska du besiktiga för "gatan" så får du vikta bilen rejält om du ska ha den gamla B21 ET motorn....

det finns bättre alternativ än den t.ex. B230FK... tänk på alla alternativ så du inte fastnar på en specifik

donator att ta "allt" från......

Posted
jo, det går åt ca 60 meter, men det skadar aldrig att ta lite extra. det är ju inte så dyrt att ta 10 meter till.

Ibland så kapar man ju fel osv. Dessutom vet man aldrig när man behöver en bit fyrkantrör  :)

60 meter låter mycket. :huh: Jag har hört 36-40 meter nånstans, tror det var på gamla forumet... kanske beror på om man tar 20x20x2 till kardantunneln och 20x2 mm runda till diagonalsträvorna eller om man tar allt i 25x25x2?

Posted

Tror jag förbrukat nästan 40m plus en pipa med 20x20x2 till kardantunneln. Plus lite övriga dimensioner som 50x50x3 till alla "brackets" (kapa av den sidan där svets skarven är).

"Den mest bärande delen bör ju vara "botten ramen", utan nåt annat så borde vikten från motor mm få ramen att böja sig och om man då har "övre ram" och triangulering så fördelas böjningen runt i "lådan"."

Visst är det så.. men du har vridmomentet också att tänka på och det anbringas nästan mitt emellan övre och undre ramlager.

Posted

ska du besiktiga för "gatan" så får du vikta bilen rejält om du ska ha den gamla B21 ET motorn....

det finns bättre alternativ än den t.ex. B230FK... tänk på alla alternativ så du inte fastnar på en specifik

donator att ta "allt" från......

B23FK, Jag är lite novis just här. Men förstår att det är en 2,3 litare, tar den mer plats än B20-21, och väger den inte mer är B20-21? Vad menas med vikta? Att man får lägga i extra vikt eller?? Som sagt: novis...

Posted

Jag kan inte så mycket om Volvomotorerna, men jag tror att en B230 och en B21 är i stort sett lika stora/tunga...

Du får inte ha mer än 15kW på 100kg tjänstevikt, därför kan du behöva tynga ned bilen om du har för stark motor. Jag rekommenderar att du skaffar SFRO Bygghandbok och läser den innan du sätter igång.

Posted

Jo, jag fyller år snart... och har varit dum nog att önska mig just den!!! SÅ NU KAN JAG JU LIKSOM INTE GÅ OCH KÖPA DEN!!!!!!!!!!!!!!!! Hur dum får man va??!!!?? Vill ha den att läsa NU!! :wohow:

Posted

B23 och B21 är 'samma' block även B19 B200 B230 och eventuellt nån fler.

altså med samma block menar jag inte identiska, men de delar sammm grund, så vissa delar passar mellan och de är lika stora, med undantag för vissa aggregat mm.

har du en motor på 150 hkr måste bilen ha en tjänstevikt på 740+ kg i tjänstevikten räknas full tank förare och verktyg reservhjul mm.

min matematik:

74kwat = 100 hkr

förr 10kwat/100kg

100 hkr 740 kg

nu 15kwatt/100 kg

150 hkr 740 kg

Posted

Det finns en B230 med turbo 139hkr o jag har för mig att det är FK motorn 740-940 modellen finns den i.

Posted

men om man nu grejar till det med en B230FK(turbo) från ex: en 740, då måste man alltså väga upp den till minst 750kg Tjänstevikt? om motorn har (originalets) 139hk! Vore det inte bättre med lättare motor (och trimma sedan), men det är klart 140hk genom 750kg rör nog på sig det med... :twisted:

Posted

Sen har ju jag hört elaka rykten om vissa, som viktar upp sina bilar med diverse saker för att få dem genom regbesiktningen, och att de sakerna senare 'råkar' bli stulna, eller ramla bort eller så. :whistling:

B230 Ltt motor på 139 hkr finns det ju tydligen vissa som trimmar upp lite efter regbesiktning. :o

Min egen B23 med dubbla Weber45+lite godis är ju på 74 Kwatt :whistling:

Posted

Men inte viste jag att sådant förekom :whistling:

Min motor ger med insprut 115hk men jag har tagit bort det och satt förgasare istället och den motorn är ju svagare på Forden :whistling: :whistling:

Mikunisarna ger mig 15hk mer än med EFI:n :oopsx:

Posted
Jo, jag fyller år snart... och har varit dum nog att önska mig just den!!! SÅ NU KAN JAG JU LIKSOM INTE GÅ OCH KÖPA DEN!!!!!!!!!!!!!!!! Hur dum får man va??!!!?? Vill ha den att läsa NU!! :wohow:

Hehe, det gjorde jag också. När jag skulle fylla åtta eller vad det var. Snart kanske man ska börja bygga... :)

Posted

Eh, när jag fyllde 8 hade jag.... en häftig cykel... :icon_oops: :icon_oops:

Posted

Förresten, ..... skulle en vankelmotor vara fördel, fast klart den är väl svår/dyr att få tag i och jobbig att ha och göra med. Tänkte på storlek/vikt osv...

Posted

Wankelmotorn är ganska smidig till formatet. Såhär ser den ut "naken":

enginebay.jpg

Dock inte den allra lättaste motorn man kan hitta. Swift GTI, Coventry Climax, olika mc-motorer med flera flugviktare är nog en bit lättare, men de är å andra sidan inte lika lätta att trimma till 200 hästar utan turbo (inte för att jag ska göra det :hypocrite: ). Du kan hitta en motor rätt billigt, men sen är det frågan hur skicket är. Om man måste byta rotorgavlar eller -hus så blir det nog illa dyrt. Iofs är det ju inte billigt om man måste borra om ett vanligt motorblock och köpa nya kolvar heller. Jag har ingen erfarenhet av dessa motorerna, så det ska bli spännande... :prop: ;) Jag ville mest ha en wankel för att ha haft en sån nån gång, och så tyckte jag det passade bra ihop med seven-konceptet. Skulle jag inte ha en sån skulle jag kanske haft någon av följande: BMW M10, Suzuki Swift GTI, Toyota 4AGE, Peugeot Mi16.. tja nästan vilken som. Eller kanske en motor från en Yamaha R1... :)

Posted

Jo du GKA. Nya R1 motorn är inte dum, 180hk orginal. Vikten på den gamla (med låda) låg på strax övér 60kg... Sen kvaddas ju R1:orna ganska flitigt så motorer brukar finnas tillgängliga :hypocrite:

Posted

180 hästar! Jösses... inte undra på de kraschar... :-P

Hmm... nej, nej, jag har redan köpt motor *håller för öronen* ;)

Posted

Nej det är inte speciellt dyrt, vissa reservdelar är i Sverige dock mycket dyra. Är motorn som ska renoveras eller trimmas i bra skick beträffande just dessa dyra delar så kommer man billigt undan i mitt tycke. Desto roligare är att motorn är lätt att trimma och kostnaden för att plocka ut hög effekt är definitivt överkomlig. I rallycross är den så kallade Volvo evo-motorn oerhört populär, enligt en av mina fd kollegor som kör rallycross med wankel går en sådan värstingmotor loss på ca: 200.000 kronor.

Se på http://hem.bredband.net/kriniv/bilen.htm

Som det är idag kan man nog betrakta wankelmotorn som en fattigmanslösning för att nå hög effekt billigt.

Se till att renovera motorn passa på att porta och byt tätningarna så ges en bra tillförlitlighet.

Det går att få en helt körbar motor utan turbo på 200+ hk. Det intressanta är snarare: motorvikt cirka 90-100kg

Effekten ger en tjänstevikt på 900kg för bes. om man tar en turbo.

13B, 146 hk (std)

13B Turbo, 182 hk (std)

Effekten man KAN få ut ur en sån ligger på med racingtätningar mm,mm

4000----150whp

4200----170whp

4400----185whp

4600----205whp

4800----220whp

5000----240whp

5200----260whp

5400----280whp

5600----300whp

5800----320whp

6000----335whp

6200----350whp

6400----365whp

6600----380whp

6800----390whp

7000----395whp

7200----400whp

7400----400whp

7600----390whp

och håll i er:

483nm vid 6700rpm :whip:

/ P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...