Jump to content

bear_poo

Forumdeltagare
  • Posts

    2
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Nja så här står det faktiskt: "2 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte, 1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16, 2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i direktiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och 3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16. 3 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte 1. uppfylla kraven i 2 §, eller 2. uppfylla kraven i 4 – 15 §§. " Det intressanta i denna skrivning är i §3 1 och 2 stycket. Ordet ELLER gör att antingen uppfyller man 77/541/EEG, ECE-reglemente 16, och 14 för fästpunkterna. så här ser resten ut: "Krav enligt 3 § 2 4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte. Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte. 5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon. Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten. Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte. 6 § Bilbälte skall vara 1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG, 2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller 3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket. 7 § Bilbältenas fästpunkter skall 1. uppfylla kraven i direktiv 76/115/EEG, 2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 14, eller 3. uppfylla kraven i 9 – 13 §§. 8 § Bilbälten skall vara så monterade att deras installation 1. uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG, 2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 16, eller 3. uppfyller kraven i 14 §. 9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte. Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan genom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetriplan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att önskad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge. De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara placerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avståndet mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm. Vinkeln a (se fig. 2) skall vara minst 30° och högst 80°. Vinkeln a bör vara så nära 60° som möjligt. Under¬skrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln a dock vara minst 10° och högst 80°. I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att kraven enligt standarden inte kan uppfyllas på annat lämpligt sätt. 10 § Fästpunkter för bilbälte skall under minst 0,2 s motstå de krafter som dessa utsätts för vid provning enligt 11 § eller 12 §. 11 § Fästpunkter för trepunktsbälte skall vid provning förenas med ett bälte vars höftband och diagonalband genom dragok (se fig. 3 och 4) samtidigt utsätts för var sin kraft F av 13,5 ± 0,2 kN. Krafterna skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs¬gående symmetriplan. Värdet på krafterna skall uppnås så snabbt som möjligt. Finns omlänkare skall vid provningen diagonal¬bandet löpa genom omlänkaren. 12 § Fästpunkter för höftbälte skall vid provning förenas med ett bälte som genom dragok (se fig. 3) utsätts för en kraft F av 22,3 ± 0,2 kN. Kraften skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs¬gående symmetriplan. Värdet på kraften skall uppnås så snabbt som möjligt. 13 § Om fästpunkt är placerad i bilsäte skall det vid provning enligt 11 och 12 §§ samtidigt anbringas en kraft horisontellt rakt framåt i sätets tyngd¬punkt som motsvarar 20 gånger sätets vikt. 14 § Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt använd¬ningssätt kan fungera tillfredsställande. Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt. Bilbälte skall kunna låsas och öppnas med en hand. Detta gäller dock inte bälte för sittplats i säte för mer än en åkande. Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget. Länkar för den som vill grotta ner sig i typgodkännanden: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/s...20000316-sv.pdf http://www.vt-pool.com/download_publ.asp?Document_ID=29907 Bälten av speciell typ kan godkännas och E-märkas och om man alltså uppfyller kraven i §2 godkännes ett E-märkt två,tre,fyr, fem eller sexpunktsbälte om man dessutom uppfyller kraven på fästpunkter. I direktivet står det " Från och med den 20 april 2006 får medlemsstaterna inte, med avseende på montering av bilbälten och/eller fasthållningsanordningar som uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG, ändrat genom detta direktiv, a) vägra att bevilja EG-typgodkännande eller nationellt typgodkännande för en fordonstyp, B ) förbjuda registrering, försäljning eller ibruktagande av nya fordon" // Per
  2. Nej det är inte speciellt dyrt, vissa reservdelar är i Sverige dock mycket dyra. Är motorn som ska renoveras eller trimmas i bra skick beträffande just dessa dyra delar så kommer man billigt undan i mitt tycke. Desto roligare är att motorn är lätt att trimma och kostnaden för att plocka ut hög effekt är definitivt överkomlig. I rallycross är den så kallade Volvo evo-motorn oerhört populär, enligt en av mina fd kollegor som kör rallycross med wankel går en sådan värstingmotor loss på ca: 200.000 kronor. Se på http://hem.bredband.net/kriniv/bilen.htm Som det är idag kan man nog betrakta wankelmotorn som en fattigmanslösning för att nå hög effekt billigt. Se till att renovera motorn passa på att porta och byt tätningarna så ges en bra tillförlitlighet. Det går att få en helt körbar motor utan turbo på 200+ hk. Det intressanta är snarare: motorvikt cirka 90-100kg Effekten ger en tjänstevikt på 900kg för bes. om man tar en turbo. 13B, 146 hk (std) 13B Turbo, 182 hk (std) Effekten man KAN få ut ur en sån ligger på med racingtätningar mm,mm 4000----150whp 4200----170whp 4400----185whp 4600----205whp 4800----220whp 5000----240whp 5200----260whp 5400----280whp 5600----300whp 5800----320whp 6000----335whp 6200----350whp 6400----365whp 6600----380whp 6800----390whp 7000----395whp 7200----400whp 7400----400whp 7600----390whp och håll i er: 483nm vid 6700rpm :whip: / P
×
×
  • Create New...