Rikard Larsson Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 (edited) Ideén kommer från Sävarturbo: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267 Tanken är att hitta när tryckplattan trycker som hårdast. I mitt fall fick jag ca 70 kg extra tryck, runt 10 % extra. Guiden förklarar bra, så det behöver inte jag göra. Däremot kan jag tipsa om en enkel testrigg. Börja med att montera isär en 4 tons domkraft från Biltema. Det är lätt, men kräver en rätt stor skiftnyckel och rörtång. Töm ut oljan (gummiplugg på baksidan) Skruva av toppen Dra av kolven Vrid av ytterhöljet (bara påtryckt) Skruva av själva cylindern. Borra ett ca 4 mm stort hål en bit ner i bottenplattan, inne i cylindern. Det understa hålet på bilden Borra i "klacken" från sidan så det hålet får kontakt med nya hålet i cylindern. På bilden har jag borrat med 4 mm borr rakt igenom och 9 mm borr ca 15 mm djupt. Sedan gängade jag M10x1 och monterade en bromsslang. Hade en 300 bars manometer från en trasig svetsregulator. Gjorde en adapter från M10x1 till 1/8 rörgänga (till manometern) av min gamla slavcylinderdistans 🙂 Jag bor i stenhus, så jag la tryckplattan på träklossar på golvet i garaget, ställde domkraften ovanpå en kort regel som låg på tryckplattan och satte en regel mellan domkraften och taket och pumpade på. Cylindern är 2,95 cm så 100 bar motsvarar 697 kg ( (2,95/2)x(2,95/2)x3,14x1,02 ) Min viggentryckplatta maxade vid 120 bar, alltså 836 kg. Det var vid 2,3 mm nertryckning. Vid montering på svänghjulet hade den tryckts in 4,1 mm, 1,8 mm från maximalt tryck. Schimsade 1,5 mm (vanliga M8 brickor). Edited June 20, 2018 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 (edited) utan att ha några fakta att komam med bara lösa siffror ur huvudet låter det lite myckt att chimsa till 1,8 mm. Har för mig gubbarna på jobbet (saab vxl ) prata om 0.5-0.6 mm , men det kansk är för att få lite kvar till slitage oxå du kanske har en ganska vass peak , Du kan inte plotta resultatet så vi lär oss något vi oxå. Kul föresten, man kanske skulle skicka sin sachs 747 till dig för mätning Edited December 29, 2012 by LUPUS Quote
super7 Posted December 30, 2012 Posted December 30, 2012 utan att ha några fakta att komam med bara lösa siffror ur huvudet låter det lite myckt att chimsa till 1,8 mm. Har för mig gubbarna på jobbet (saab vxl ) prata om 0.5-0.6 mm Tjockleken på lamellen är ju också avgörande för hur mycket det skall shimsas. Gjorde bort mig lite ifjol :banghead:/> Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 Jag hade lamellen mellan när jag mätte fram vilka schims som behövdes. Jag har en högst personlig och lekmannamässig teori :) När allt är nytt är det ca 1,5 mm för mycket inspänning av tryckplattan. Efterhand som lamellen slits blir tryckplattan starkare för att maxa när lamellen är som mest sliten (om nu minus 1,5 mm på lamellen är vad som räknas som mest sliten). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.