Jump to content

Quick Steering rack?


vedde

Recommended Posts

Hej

Någon som har en Sierra quick steering rack?

Skulle vilja få till en lite snabbare styrning när jag nu bygger om.

Finns på Rallydesign men tänkte om någon har som de inte använder och vill sälja.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

kimmens löning kanske är nåt för dig (kapa o svetsa ihop styrarmen) om man vågar .... materialet i dina är svetsbart

post-3782-0-42527700-1356950899_thumb.jpg

Tror att både kimmen o jag har den snabbaste styrväxeln ,men de räcker inte riktigt ändå till

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår så är det samma utväxling på alla som levererades av Westfield förr iaf; bara stoppen som skiljer, för att inte skärmarna ska ta i karossen vid fulla utslag. En sådan med standard styrarmar blir värre än en standardbil - nästan okörbart i mitt tycke!

Jag kör de korta styrarmarna från Westfield (bilden ovan), samt numera en snabbare styrväxel som jag beställde från A.R.C Motorsport: http://www.arcmotorsport.se/ - ARC818 heter den, och är till Escort Mk1/2; ca 38% snabbare än standard. Hårda bussningar medföljer, så att man kan få bort flexet också utan att byta fästen. (Hade helt stumma aluminiumfästen innan, men de passade inte helt hundra, eftersom min gamla växel var en "pirat" med lite annat utförande på huset.)

Link to comment
Share on other sites

Jag som (såvitt jag vet) har en Quaife Sierra quickrack till min MK, skulle jag få ännu kortare styrväxel om jag införskaffade de kortare styrarmana från Westfield? Har inte bilen enkelt tillgänglig nu så jag kan ta en kik på hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nä Sierrans är ju gjutna i ett stycke med spindeln så det vågar jag mig inte på. Blir nog en kortad sats från RD i så fall, 2,7 mot Quaife's 2.8.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ursäkta trådkapningen, men om jag får svar kan det tillföra något i tråden.

Jag har köpt "2,7:an" från RD.

Jag undrar hur mycket kuggstången är kortad i sierrans styrväxel? Någon som vet?

2,7 kuggstången är ju efter originalstyrväxeln så den ska förmodligen kortas lika mycket som huset kortas.

Jag kan ju givetvis plocka ur den kortade gamla kuggstången och mäta, men jag chansar på att någon vet.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur blir det om man tar en servo styrväxel(som jag läst mig till skall vara 2.4) och pluggar allt olje grejs, kortar och smörjer med fett som de utan servo har?

Det borde ju funka för våra lätta bilar? Britterna tycker det blir för tungt på sina Sierror men de är ju fullviktsbilar, min är ju kvartsvikt i jämförelse.

Det skulle bli en billigare lösning då servostyrväxlar till nyare Sierror borde gå att få för kaffe pengar på skroten.

Bara en idé som vart förtäljd mig och jag har fördjupat mig i.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mja, jag har ju 2.45 rattvarv - och då är det rejäla utslag! Detta med 205 R-däck och 100 mm styrradie, dock med ganska rejäl camber, vilket väger upp lite för styrradien. Väldigt känlig och lättstyrd på vägen. På bana får man hålla bra i ratten, men inte så att det är några problem.

Vet inte om det gäller generellt, men min bil gillar INTE toe-in! Det ska vara rullningsneutralt (vilket innebär ett antal mm toe-out måttmässigt med den camber jag kör) - annars blir det tungstyrt och bilen svänger knappt över huvud taget förrän man gör lite större utslag.

Siffror:

 		slag	varv	mm/varv
Gamla:	101	2.6	38.8
ARC818:	131	2.45	53.5

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur blir det om man tar en servo styrväxel(som jag läst mig till skall vara 2.4) och pluggar allt olje grejs, kortar och smörjer med fett som de utan servo har?

/Fredrik

Så gjorde jag på min, men det är icke godkänt, köpte rallyutväxling istället och är nöjd med det än så länge. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min 2,4 på RD. Den har jag kortat 56mm(cris gibbs) Har dock inte kommit så långt ännu att den är provkörd så jag vet inte hur den uppför sig. Men jag tror att den blir väldigt snabb, min kompis har 2,5 på sin miata och den är rätt hispig.

/peter

Link to comment
Share on other sites

Så gjorde jag på min, men det är icke godkänt, köpte rallyutväxling istället och är nöjd med det än så länge. :)/>

Kilkenny - köpte du 2.7 till Sierra eller 2.4 till Escort?

Jag har ju Sierra och då finns bara 2.7 hos RD, 2.4 var för att få ner den ytterligare men om det inte är godkänt kanske man inte skall gå den vägen. Eller ha en i utbyte inför besiktning!!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Såhär stor skillnad är det på en std. sierra kuggstång och en kortad:

post-4752-0-55662300-1357677149_thumb.jpg

Med original utväxling har jag ca 4,5 rattvarv lås-lås, och då flyttar sig kuggstången 35mm på ett rattvarv.

Med denna "2,7" flyttar sig kuggstången ca 52mm vilket borde bli ca 3,0 rattvarv lås-lås.

Blir nog kalas.

Skillnaden i längd på kuggstången är föressten exakt 230mm (711mm-481mm).

Är det föressten någon som vet hur man får ur pinjongdrevet så man kan dra ur kuggstången? Gänga bort den övre täckkåpan skulle jag tro, den ser igängad ut. En haknyckel borde vara perfekt för detta jobb. (se bild)

post-4752-0-84259100-1357677488_thumb.jpg

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan man.

Betydligt billigare från USA, jag köpte en sådan till PeÅ förra året via Summit för mycket mindre pengar. Även ebay går säkert att få billigare om man kan vänta.

Hur är det med splinesen jämfört med Sierrans? kanske är enklare om de är lika.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jättebilligt Servo rack beställt från Bildelsbasen, får se om jag kan göra något av den!

Skulle vara bra om jag kommer ner till 2.4 på Sierra styrväxel. Borde inte bli för tungt i min lätta lilla bil.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Är det föressten någon som vet hur man får ur pinjongdrevet så man kan dra ur kuggstången? Gänga bort den övre täckkåpan skulle jag tro, den ser igängad ut. En haknyckel borde vara perfekt för detta jobb. (se bild)

post-4752-0-84259100-1357677488_thumb.jpg

Mvh

Thomas

Jag snidade till ett rör som passade ner i försänkningen, provade först med alla möjliga haknycklar men den satt som berget.

Mvh Rickard

post-1664-0-67687200-1358110875_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag snidade till ett rör som passade ner i försänkningen, provade först med alla möjliga haknycklar men den satt som berget.

Mvh Rickard

Snyggt. Jag har precis konstaterat efter en pajad haknyckel samma sak som dig, d.v.s. det går inte.

Jag kör också på rörmetoden då, tackar för tipset.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fick hem min servo igår, nu får jag ta helgen till att strippa den. Skall kolla hur många varv den ligger på. Dock var den aluminium så vi får se om jag kan korta den med min nya AC/DC tig?

Om några år kanske när jag förhoppningsvis lärt mig använda den! :wacko:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna använda en sådan här?

http://www.flatoutpe...&productId=5276

För övrigt en bra sida me mycket roligt godis till ganska bra pengar!

//Björn

För den som är intresserad så går det att få tag på sånna från usa för ca 900:- med frakt å allt. ca 1200 om du åker på tull å moms. Och då är det inkl 2st sånna adaptrar man svetsar på rattstången.

Samma grejer från flatout performance blir ca 22500 + frakt.

Link to comment
Share on other sites

Fick hem min servo igår, nu får jag ta helgen till att strippa den. Skall kolla hur många varv den ligger på. Dock var den aluminium så vi får se om jag kan korta den med min nya AC/DC tig?

Om några år kanske när jag förhoppningsvis lärt mig använda den! wacko.gif

/Fredrik

Jag hade samma tanke som du ett tag, tills jag läste att SFRO inte gillar kortade servostyrväxlar. (S 43 röda boken) Men beroende på typ så kan det nog gå fint ändå. Läs igenom texten så ser du vad dom menar. Alla är inte likadana, så jag ville inte chansa med dom jag hade liggande, dessutom var ju RD Escort 2,4 växeln väldigt mycket mindre o smidigare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...