vedde Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej Någon som har en Sierra quick steering rack? Skulle vilja få till en lite snabbare styrning när jag nu bygger om. Finns på Rallydesign men tänkte om någon har som de inte använder och vill sälja. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 kimmens löning kanske är nåt för dig (kapa o svetsa ihop styrarmen) om man vågar .... materialet i dina är svetsbart Tror att både kimmen o jag har den snabbaste styrväxeln ,men de räcker inte riktigt ändå till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Vad jag förstår så är det samma utväxling på alla som levererades av Westfield förr iaf; bara stoppen som skiljer, för att inte skärmarna ska ta i karossen vid fulla utslag. En sådan med standard styrarmar blir värre än en standardbil - nästan okörbart i mitt tycke! Jag kör de korta styrarmarna från Westfield (bilden ovan), samt numera en snabbare styrväxel som jag beställde från A.R.C Motorsport: http://www.arcmotorsport.se/ - ARC818 heter den, och är till Escort Mk1/2; ca 38% snabbare än standard. Hårda bussningar medföljer, så att man kan få bort flexet också utan att byta fästen. (Hade helt stumma aluminiumfästen innan, men de passade inte helt hundra, eftersom min gamla växel var en "pirat" med lite annat utförande på huset.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag som (såvitt jag vet) har en Quaife Sierra quickrack till min MK, skulle jag få ännu kortare styrväxel om jag införskaffade de kortare styrarmana från Westfield? Har inte bilen enkelt tillgänglig nu så jag kan ta en kik på hur det ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Finns det Sierra-spindlar med bultad styrarm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Hej Nä Sierrans är ju gjutna i ett stycke med spindeln så det vågar jag mig inte på. Blir nog en kortad sats från RD i så fall, 2,7 mot Quaife's 2.8. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hej! Ursäkta trådkapningen, men om jag får svar kan det tillföra något i tråden. Jag har köpt "2,7:an" från RD. Jag undrar hur mycket kuggstången är kortad i sierrans styrväxel? Någon som vet? 2,7 kuggstången är ju efter originalstyrväxeln så den ska förmodligen kortas lika mycket som huset kortas. Jag kan ju givetvis plocka ur den kortade gamla kuggstången och mäta, men jag chansar på att någon vet. Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 ca 38% snabbare än Har du lust att mäta hur mycket din vxl rör sig på ett halvt rattvarv ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Hej Hur blir det om man tar en servo styrväxel(som jag läst mig till skall vara 2.4) och pluggar allt olje grejs, kortar och smörjer med fett som de utan servo har? Det borde ju funka för våra lätta bilar? Britterna tycker det blir för tungt på sina Sierror men de är ju fullviktsbilar, min är ju kvartsvikt i jämförelse. Det skulle bli en billigare lösning då servostyrväxlar till nyare Sierror borde gå att få för kaffe pengar på skroten. Bara en idé som vart förtäljd mig och jag har fördjupat mig i. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mja, jag har ju 2.45 rattvarv - och då är det rejäla utslag! Detta med 205 R-däck och 100 mm styrradie, dock med ganska rejäl camber, vilket väger upp lite för styrradien. Väldigt känlig och lättstyrd på vägen. På bana får man hålla bra i ratten, men inte så att det är några problem. Vet inte om det gäller generellt, men min bil gillar INTE toe-in! Det ska vara rullningsneutralt (vilket innebär ett antal mm toe-out måttmässigt med den camber jag kör) - annars blir det tungstyrt och bilen svänger knappt över huvud taget förrän man gör lite större utslag. Siffror: slag varv mm/varv Gamla: 101 2.6 38.8 ARC818: 131 2.45 53.5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Ok ! då är den snabbare än den jag har. Borde innebära att du har nästan fullt utslag på ett halvt varv på ratten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej Hur blir det om man tar en servo styrväxel(som jag läst mig till skall vara 2.4) och pluggar allt olje grejs, kortar och smörjer med fett som de utan servo har? /Fredrik Så gjorde jag på min, men det är icke godkänt, köpte rallyutväxling istället och är nöjd med det än så länge. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swe7 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag köpte min 2,4 på RD. Den har jag kortat 56mm(cris gibbs) Har dock inte kommit så långt ännu att den är provkörd så jag vet inte hur den uppför sig. Men jag tror att den blir väldigt snabb, min kompis har 2,5 på sin miata och den är rätt hispig. /peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Så gjorde jag på min, men det är icke godkänt, köpte rallyutväxling istället och är nöjd med det än så länge. :)/> Kilkenny - köpte du 2.7 till Sierra eller 2.4 till Escort? Jag har ju Sierra och då finns bara 2.7 hos RD, 2.4 var för att få ner den ytterligare men om det inte är godkänt kanske man inte skall gå den vägen. Eller ha en i utbyte inför besiktning!! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej! Såhär stor skillnad är det på en std. sierra kuggstång och en kortad: Med original utväxling har jag ca 4,5 rattvarv lås-lås, och då flyttar sig kuggstången 35mm på ett rattvarv. Med denna "2,7" flyttar sig kuggstången ca 52mm vilket borde bli ca 3,0 rattvarv lås-lås. Blir nog kalas. Skillnaden i längd på kuggstången är föressten exakt 230mm (711mm-481mm). Är det föressten någon som vet hur man får ur pinjongdrevet så man kan dra ur kuggstången? Gänga bort den övre täckkåpan skulle jag tro, den ser igängad ut. En haknyckel borde vara perfekt för detta jobb. (se bild) Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Skulle man inte kunna använda en sådan här? http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=5276 För övrigt en bra sida me mycket roligt godis till ganska bra pengar! //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 En sådan tänkte jag använda :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Jo, det kan man. Betydligt billigare från USA, jag köpte en sådan till PeÅ förra året via Summit för mycket mindre pengar. Även ebay går säkert att få billigare om man kan vänta. Hur är det med splinesen jämfört med Sierrans? kanske är enklare om de är lika. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Jättebilligt Servo rack beställt från Bildelsbasen, får se om jag kan göra något av den! Skulle vara bra om jag kommer ner till 2.4 på Sierra styrväxel. Borde inte bli för tungt i min lätta lilla bil. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Är det föressten någon som vet hur man får ur pinjongdrevet så man kan dra ur kuggstången? Gänga bort den övre täckkåpan skulle jag tro, den ser igängad ut. En haknyckel borde vara perfekt för detta jobb. (se bild) Mvh Thomas Jag snidade till ett rör som passade ner i försänkningen, provade först med alla möjliga haknycklar men den satt som berget. Mvh Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Snajdigt, jag tror jag slog loss den med ett drivdorn, blev inte så vackert efter det men det fungerade. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag snidade till ett rör som passade ner i försänkningen, provade först med alla möjliga haknycklar men den satt som berget. Mvh Rickard Snyggt. Jag har precis konstaterat efter en pajad haknyckel samma sak som dig, d.v.s. det går inte. Jag kör också på rörmetoden då, tackar för tipset. Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Fick hem min servo igår, nu får jag ta helgen till att strippa den. Skall kolla hur många varv den ligger på. Dock var den aluminium så vi får se om jag kan korta den med min nya AC/DC tig? Om några år kanske när jag förhoppningsvis lärt mig använda den! :wacko: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Skulle man inte kunna använda en sådan här? http://www.flatoutpe...&productId=5276 För övrigt en bra sida me mycket roligt godis till ganska bra pengar! //Björn För den som är intresserad så går det att få tag på sånna från usa för ca 900:- med frakt å allt. ca 1200 om du åker på tull å moms. Och då är det inkl 2st sånna adaptrar man svetsar på rattstången. Samma grejer från flatout performance blir ca 22500 + frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Fick hem min servo igår, nu får jag ta helgen till att strippa den. Skall kolla hur många varv den ligger på. Dock var den aluminium så vi får se om jag kan korta den med min nya AC/DC tig? Om några år kanske när jag förhoppningsvis lärt mig använda den! /Fredrik Jag hade samma tanke som du ett tag, tills jag läste att SFRO inte gillar kortade servostyrväxlar. (S 43 röda boken) Men beroende på typ så kan det nog gå fint ändå. Läs igenom texten så ser du vad dom menar. Alla är inte likadana, så jag ville inte chansa med dom jag hade liggande, dessutom var ju RD Escort 2,4 växeln väldigt mycket mindre o smidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotograf2 Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Vad är det för gänga på kuggstången sierra styrväxel, där styrarmarna sitter fast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.