swe7 Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Har förstått att motor och diff skall sitta paralellt men kan förskjutas i höjd eller sidled. Men inte förstått riktigt varför. Kanske någon välvillig person kan förklara varför. Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? Nu när jag har monterat diff och satt motorn där jag vill ha den så ser jag att det stämmer inte hundra paralellt. Vill därför ha lite mera info innan jag svetsar motor och växellådsfäste. /Peter Quote
cealm Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Har du allt i rak linje får du punktslitage på lagren i respektive knut = slits ner fort. Har du för parallellförskjuten kardan med respektive medbringare inom 0 till cirka 2 graders "fel" då får du jämnare slitage på lagren och en hållbarare drivning. Svar på frågan : --- Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? --- Egentligen inte de är till för att drivlinan skall kunna röra sig. Men visst vid acc eller retaradation så tar de upp vinkelfel också. Vid ride height skall växellådans och bakaxelns medbringare vara parallella men lite sid- eller höjdförskjutna. Quote
Gerhard Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Har förstått att motor och diff skall sitta paralellt men kan förskjutas i höjd eller sidled. Men inte förstått riktigt varför. Kanske någon välvillig person kan förklara varför. Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? Nu när jag har monterat diff och satt motorn där jag vill ha den så ser jag att det stämmer inte hundra paralellt. Vill därför ha lite mera info innan jag svetsar motor och växellådsfäste. /Peter Enkelt uttryckt så är det för att om medbringaren snurrar med en jämn fart så ökar och minskar farten på kardan under ett varv jämfört med medbringaren. Har man samma vinkel fram och bak så tar det ut varandra. Så ska korsen linjera med varandra också. Så med parallella så är chansen att slippa vibrationer störst. Quote
Kghaas Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Tar opp igjen denne tråden. Jeg vet at diff og motor skal være paralelle, og helst med 3% forskyvning, men jeg klarer ikke å få dette til. Jeg monterer en T9 girkasse og Duratec i en Lotus 7. En chasis tube gjør at vinklen på girkassen blir feil. Jeg har målt at motor peker 2,4 grader opp, mens diff er 0 grader. Er dette for mye, eller er det verd et forsøk? Noen som kan komme med gode råd please :) Quote
Thomas Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Diffen behöver inte vara 0 grader. Är det stel axel förresten. Quote
Jonas Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Kanske en dum fråga, men kan du flytta röret som sitter ivägen? Quote
Thomas Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 (edited) Om utgående axel på lådan sitter högre än pinjongen så är det vanligt att man lutar motorn något och sedan får man ha samma vinkel på bägge. Edited September 25, 2013 by Thomas Quote
Kghaas Posted October 8, 2013 Posted October 8, 2013 Heisann, Jeg har jobbet videre med dette problemet, og jeg klarer ikke å få motor og diff til å ha paralelle vinkler. Det er Ford stel axel, og det er ikke mulig å flytte på rører som er i veien. Alternativet for å løse dette er: 1. Kutte rører som er i veien. Dette er en crossmember under bilen. For å sveise inn ny eller modifisere så må glassfiber karosseri monteres av! Major Job! ALternativ 2 er å løfte fronten på motoren. Da må jeg kutte hull i panseret! Jeg har nå tilpasset slik at jeg har 2,6 grader på kardang og 0,4 grader på girkasse riktig vei. Det betyr at jeg har 2,2 grader for lite. Er dette innenfor, eller blir det for mye vibrasjoner? kardangen er ikke lenger en 75cm... Noen inspill.. Noen bilder av problemet: Quote
Rikard Larsson Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Är det så farligt att det inte blir perfekt? En allmän fråga alltså, jag vet inte. Men om lagerna till knutkorset slits fortare än på en originalbil, vad innebär det? Att man måste byta efter 1000 mil? Efter 5000 mil? Härlig bild förresten :) Quote
Thomas Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Är det så farligt att det inte blir perfekt? En allmän fråga alltså, jag vet inte. Men om lagerna till knutkorset slits fortare än på en originalbil, vad innebär det? Att man måste byta efter 1000 mil? Efter 5000 mil? Härlig bild förresten :)/> Läs inlägg 3 som Gerhard har skrivit. Quote
Thomas Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Kan du inte vinkla bakaxeln till samma vinkel? med justerbara länkarmar. Quote
Rikard Larsson Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Vibrationer som en slagborr eller vibrationer som hade märkts i en originalbil? En sjua är ju inte vibrationsfri i övrigt heller :) Quote
Thomas Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Vibrationer i drivlinan är absolut inte bra. Det sliter på knutar och pinjonglager o utgående på växellådan. Har man för mycket så kan man få utmattning i materialet. Quote
Kghaas Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Kan du inte vinkla bakaxeln till samma vinkel? med justerbara länkarmar. Mitt neste forsøk blir å se på bakaxelen, men jeg vet ikke om det hjelper. I første omgang så kommer jeg til å montere og prøvekjøre. Blir det for mye vibrasjoner så må jeg tenke om. Om drivknuter slites bryr jeg meg ikke om, kun om vibrasjoner og eventuelle eksplosjoner med løs kardang i 7500rpm.... Quote
Rikard Larsson Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 I første omgang så kommer jeg til å montere og prøvekjøre. Inget ger så mycket information som ett live-test :thumbsup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.