Jump to content

Vinkel på motor och diff


swe7

Recommended Posts

Har förstått att motor och diff skall sitta paralellt men kan förskjutas i höjd eller sidled. Men inte förstått riktigt varför. Kanske någon välvillig person kan förklara varför. Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? Nu när jag har monterat diff och satt motorn där jag vill ha den så ser jag att det stämmer inte hundra paralellt. Vill därför ha lite mera info innan jag svetsar motor och växellådsfäste.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Har du allt i rak linje får du punktslitage på lagren i respektive knut = slits ner fort.

Har du för parallellförskjuten kardan med respektive medbringare inom 0 till cirka 2 graders "fel" då får du jämnare slitage på lagren och en hållbarare drivning.

Svar på frågan : --- Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? --- Egentligen inte de är till för att drivlinan skall kunna röra sig. Men visst vid acc eller retaradation så tar de upp vinkelfel också. Vid ride height skall växellådans och bakaxelns medbringare vara parallella men lite sid- eller höjdförskjutna.

Link to comment
Share on other sites

Har förstått att motor och diff skall sitta paralellt men kan förskjutas i höjd eller sidled. Men inte förstått riktigt varför. Kanske någon välvillig person kan förklara varför. Knutarna är väl till för att ta upp skillnad i vinkel? Nu när jag har monterat diff och satt motorn där jag vill ha den så ser jag att det stämmer inte hundra paralellt. Vill därför ha lite mera info innan jag svetsar motor och växellådsfäste.

/Peter

Enkelt uttryckt så är det för att om medbringaren snurrar med en jämn fart så ökar och minskar farten på kardan under ett varv jämfört med medbringaren.

Har man samma vinkel fram och bak så tar det ut varandra.

Så ska korsen linjera med varandra också.

Så med parallella så är chansen att slippa vibrationer störst.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tar opp igjen denne tråden.

Jeg vet at diff og motor skal være paralelle, og helst med 3% forskyvning, men jeg klarer ikke å få dette til.

Jeg monterer en T9 girkasse og Duratec i en Lotus 7. En chasis tube gjør at vinklen på girkassen blir feil.

Jeg har målt at motor peker 2,4 grader opp, mens diff er 0 grader. Er dette for mye, eller er det verd et forsøk? Noen som kan komme med gode råd please :)

20130921_164047_zpsf5964386.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om utgående axel på lådan sitter högre än pinjongen så är det vanligt att man lutar motorn något och sedan får man ha samma vinkel på bägge.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann,

Jeg har jobbet videre med dette problemet, og jeg klarer ikke å få motor og diff til å ha paralelle vinkler.

Det er Ford stel axel, og det er ikke mulig å flytte på rører som er i veien.

Alternativet for å løse dette er:

1. Kutte rører som er i veien. Dette er en crossmember under bilen. For å sveise inn ny eller modifisere så må glassfiber karosseri monteres av! Major Job!

ALternativ 2 er å løfte fronten på motoren. Da må jeg kutte hull i panseret!

Jeg har nå tilpasset slik at jeg har 2,6 grader på kardang og 0,4 grader på girkasse riktig vei. Det betyr at jeg har 2,2 grader for lite. Er dette innenfor, eller blir det for mye vibrasjoner? kardangen er ikke lenger en 75cm...

Noen inspill..

Noen bilder av problemet:

Lotuss4chassismod_zps44a2903a.jpg

20130922_210008_zps7bd0412b.jpg

20130926_204847_zpsae43c200.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det så farligt att det inte blir perfekt?

En allmän fråga alltså, jag vet inte.

Men om lagerna till knutkorset slits fortare än på en originalbil, vad innebär det? Att man måste byta efter 1000 mil? Efter 5000 mil?

Härlig bild förresten :)/>

Läs inlägg 3 som Gerhard har skrivit.

Link to comment
Share on other sites

Vibrationer i drivlinan är absolut inte bra. Det sliter på knutar och pinjonglager o utgående på växellådan.

Har man för mycket så kan man få utmattning i materialet.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte vinkla bakaxeln till samma vinkel? med justerbara länkarmar.

Mitt neste forsøk blir å se på bakaxelen, men jeg vet ikke om det hjelper.

I første omgang så kommer jeg til å montere og prøvekjøre.

Blir det for mye vibrasjoner så må jeg tenke om.

Om drivknuter slites bryr jeg meg ikke om, kun om vibrasjoner og eventuelle eksplosjoner med løs kardang i 7500rpm....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...