Jump to content

Rookiefrågor BEC seven projekt


erikjo

Recommended Posts

Hej kunniga Sevenvänner

Är ny med ett Seven projekt och har lite frågor som jag skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa att hinte om svar. Givetvis har SFRO boken införskaffats men frågorna blir bara fler m

Avsikten med projektet är att få till en sfro besiktigad BEC på en MK indy ram.

1 rullbälten är väl det som gäller? Kan dessa plockas från lämplig donatorbil eller finns det krav på att det skall vara nyskick? Finns det några som passar synnerligen bra som ni kan rekommendera?

2) kardanfångare. Vad gäller hur man skall utforma en kardanfångare. ( heter det så, alltså för att skydda från skada vid haveri) hur har ni gjort? Finns det färdiga eller svetsar man ihop och gör den öppningsbar? Tjocklek? Placering? Krav?

3) bensinpåfyllning. Finns det nån (web)butik som säljer smäckra påfyllnadslock? Spelar placering någon roll? Längst bak blir enklast eller borde jag tänka om? Vilken slang från påfyllningen till tanken är bra att använda? Hur gör ni med avluftning av tanken?

4) backväxel. Har letat på trådar på forumet men undrar vilken typ av startmotor som funkar. Jag vill i alla fall tro att jag klarar mig med el-historia. Men typiskt vilken startmotor funkar? Och hur hittar man ett drev som passar? Någon skrev tools momentum har drev, men vad är det för delning och hur är man säker på att det drev man köper passar mot pinjongdrevet? Eller är det standard kuggdwlning( låter för enkelt:-) hur många fästpunkter måste startmotorn sitta i?

Såklart så blir jag väldigt glad om någon har någon bra bild som beskriver.

Tack och hälsning

Erik

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

1.Nya bälten inget annat! Normalt 3-punkt. Ref bildtext röd SFRO bok sid 107. Visserligen en rod men texten gäller i högsta grad seven också. Glöm 2-punkt.

2 MK Indy har väl redan en kardantunnel. Är det kardanfångare du menar så det en kraftig ring på ett ( eller två) ställen runt kardan. Även tunneln är i sig ett skydd, en sorts kardanfångare. Bilder på dessa finns i många byggtrådar på forumet. Sid 83 bild. En variant om än lite speciell ock komplicerad. Prova att sök på google med kardanfångare för fler bilder.

3 säljs gott om sådana i england men även på båttillbehörsfirmor. Ja, ingen påfyllning i tex bakre utrymmet. Utvändig påfyllning, se hur olika gjort i byggtrådar, samt även SFRO boken. Välj slang som tål bränslet. Finns gott om sådana att köpa. Även med färdiga böjar .helst en avluftning med backventil, tex från Sellholm. Eller titta i min V8 tråd. Så kan man också göra.

4. Ingen fråga för mig. Det finns dock många trådar med BEC som behandlar just detta. Lätt att hitta på forumet

Utgår ifrån att du redan äger röd SFRO bok.

Link to comment
Share on other sites

Alla regler i RÖD SFRO bok är väl inte införda ännu? Rätta mig om jag har fel, men det är väl t ex 15Kw/100kg som gäller strikt ännu?

Cealm - du som kan detta eller Therealpinto kanske kan svara så det blir fakta.

/Fredrik

PS. Kolla med Fege som bygger om från MNR backlåda till el-back, han vet nog mer om detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tidigare en backlåda från Quaife (MNR-lådan fanns inte ännuu när jag köpte min) som numer är borttagen. Anledningen var att det uppstod ett litet glapp i medbringaren på motorn som fick främre kardan att vibrera såpass att lagren i backlådan tog stryk. Eftersom jag redan besiktat och var sugen på att kapa vikt/effektätande komponenter i drivlinan så bestämde jag mig för att sälja lådan. Jag har ännu inte börjat kika på elbakslösningar (skall besikta först 2015...) så jag kör utan back för tillfället.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

vedde: För varje dag som går kommer vi en dag närmre Röd SFRO. Effektdelen är väl den som kan har direkt påverkan. Övriga saker om jag kommer ihåg rätt kan man lika gärna köra Röd Bok eller för att vara korrekt VVFS 2003:22.

Ett nystartat bygge brukar ta från 14 (av egen erfarenhet) månader till fler antal månader.

Link to comment
Share on other sites

jo, det förstår jag men nya byggare blir lätt förvirrade, såsom jag själv, när en del gäller och andra inte. Man tenderar då att fokusera på att det man vill skall gå inte går, som effekten.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

vedde: Effekten har varit ett problem för många i åratal. Fast egentligen har det varit vikten som är problemt. Om man antar att en räserbil av Seventyp på bana inte bör väga med än 650-680kg skattevikt (hört sägas detta) då är det 6,5 eller 6,8 x 20.38 = cirka 135 hk. Kommer man då med 200 eller runt 200 hk då är det att vikta, 300kg. oavsett VVFS2003:22 eller 2010:2 det är ett viktproblem ändå, istället för 300kg kanske det räcker med 200kg..... Det är väl därför som många Sevenbilar åker tungt och konstigt till SBP för vägning och om dessa blir godkända så kommer en dramatisk nästan anorektisk tid efter godkännande. Bara några bultar som tas bort så har bilen magrat 100kg eller mer. Skämt åsido. Effekt/viktproblemet försvinner inte alls ens om Röda boken gäller fullt ut då behöver man inte vikta lika mycket..............

Jag personligen hoppas att VVFS 2003:22 kommer gälla i en evighetför oss amatörbilfabrikanter. Effektdelen har alla (de flesta) löst .......... trots att man kan ha all anledning att undra ibland hur en del motorer egentligen kom igenom men det är deras sak inte min..........

Allt annat i Röd bok kan man bygga efter fast som vanligt är det inte SFRO boken man bygger efter det är Transportstyrelsens (och EU´s) regler man bygger efter. SFRO böckerna är en samling goda tips och råd som gör många frågor besvarade och enkla. Lätt tillgängligt kort och gott.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här kan du hitta bälten mm. Köpte mina genom Laitis bil

http://www.autokatalogen.se/afw/skelleftea/regno_search.do?showAll=true&regNo=&freetext=s%E4kerhetsb%E4lten

Mekonomen har också, men blev lite vilseledd när jag var där och frågade efter 3p bälten det var nog dessa jag skulle ha köpt.

http://www.mekonomen.se

Artikelnr: 40-1434606

Benämning: Säkerhetsbälte

Anm.: 4-punktsbälte

Info: 4-punktsbälte, automatiskt.E-godkänt, ska monteras i bilens originalinfästningspunkter.270cm

Pris: 688.00 kr

Å här kan du hitta allt annat, nästan..

http://rallydesign.com/

//Rickard Svedberg

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Bra tips RSr. Jag har letat efter godkända bälten som är kortare än 314cm för då rullar inte det sista upp sig. 270cm då borde det vara ok. Köpt mina 314cm via AD-Center vill jag minnas och de hade kortare bäten ett tag men när jag skulle handla då var väl allt EU anpassat och 314cm. Eller så var jag bara "långsam" och väntade för länge.....

Link to comment
Share on other sites

Här kan du hitta bälten mm. Köpte mina genom Laitis bil

http://www.autokatalogen.se/afw/skelleftea/regno_search.do?showAll=true&regNo=&freetext=s%E4kerhetsb%E4lten

Mekonomen har också, men blev lite vilseledd när jag var där och frågade efter 3p bälten det var nog dessa jag skulle ha köpt.

http://www.mekonomen.se

Artikelnr: 40-1434606

Benämning: Säkerhetsbälte

Anm.: 4-punktsbälte

Info: 4-punktsbälte, automatiskt.E-godkänt, ska monteras i bilens originalinfästningspunkter.270cm

Pris: 688.00 kr

Å här kan du hitta allt annat, nästan..

http://rallydesign.com/

//Rickard Svedberg

Bra info. Strålande. Mer mer....

Link to comment
Share on other sites

Om du tänkt handla från MK direkt kan du läsa igenom alla trådar under den märkesspecifika delen först.

Ojoj vad fint. Vad lite länkar gjorde susen. Som sagt, jag är ny och har inte lärt mig hitta runt på de rätta sajterna heller. Tack

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...