Jump to content

Tyngtrampade bromsar ?


Recommended Posts

Hej

Ja, det finns det:

"Retardationen skall, vid utnyttjande av högst halva tillgängliga pedalvägen uppnås vid en pedalkraft av högst 490 N."

Det är dock inget som vi mäter utan man går på känsla, i brist på utrustning (i England mäts ju detta vid SVA). Normalt sett går det bra med en "vanlig" bromsvåg, det är när man har ett system byggt för servo som används utan servo som det kan bli tungt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja, det finns det:

"Retardationen skall, vid utnyttjande av högst halva tillgängliga pedalvägen uppnås vid en pedalkraft av högst 490 N."

Det är dock inget som vi mäter utan man går på känsla, i brist på utrustning (i England mäts ju detta vid SVA). Normalt sett går det bra med en "vanlig" bromsvåg, det är när man har ett system byggt för servo som används utan servo som det kan bli tungt.

/Gustaf

Svårt att få en känsla för hur mycket 50 kg är i pedaltryck. Känns som det är rätt mycket i alla fall. Jag måste "ta i" för att bromsarna ska bita. Orsaken att jag reagerar är att om man kör bilen som man normalt gör med en bil med bromsservo så upplever man att bromsarna tar väldigt dåligt. Pedalen är även väldigt stum... full bromskraft får man på ca 1-1,5 cm pedalväg. Även avsaknaden av flek i pedalen känns "konstigt". Upplever då besiktningspersonalen det på samma sätt eller är det ok att man får ta i och att det är stumt?

Vid provtillfället så var det lite ytrost på den nya skivorna ( Legat 2 år) plus att jag hade biltema belägg. Med blanka skivor och vassare belägg så borde det bli bättre.

Vad gör man annars ? (Om man nu måste åtgärda det.) Byta huvudbromscylindrar ?

Tror ni att man kan ha lika stora cylindrar fram och bak ? I så fall kan jag byta frambroms cylindern med kopplingscylindern. (Bak och koppling 17mm fram 19 mm)

Finns det något skrivet material om beräkning av bromssystem ?

Gustav, hur "känns" den retardationen vid kravnivån. Är det som att köra in i bergvägg eller som en normal trafikljusinbromsning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lämplig huvudcylinder beror förstås på vilka ok/hjulcylindrar man har. Som exempel har jag Volvo 240 cylinder i min Capri, med 240 ok fram och Capri trummor bak.

Avsaknad av flex i pedalen är knappast nåt problem vid besiktning, snarare tvärtom. Exakt hur ASB kommer att bedöma saken är svårt att säga, och beror förstås på person också. Men om SFRO godkänt bromsarna är det sällan problem hos ASB.

Skrivet material om bromssystem finns säkert, en del täcks av någon tråd på www.rejsa.nu (rekommenderas).

SFROs krav på 8 m/s2 är inte speciellt tufft egentligen, en normal personbil där man bromsar "max" brukar nå 9 m/s2 utan problem så 8 m/s2 kan väl jämföras med en hyfsat hård inbromsning - men ingen bergvägg.

Känner man någon som har en G-mätare (typ G-tech) är det lätt gjort att kolla av detta. Bromskraften kan man ju simulera med en badrumsvåg kanske? ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tror ni att man kan ha lika stora cylindrar fram och bak ? I så fall kan jag byta frambroms cylindern med kopplingscylindern. (Bak och koppling 17mm fram 19 mm)

Man väljer lämpligtvis cylinderstorleken fram först. Man väljer sedan storlek på den bakre cylindern för att komma så långt som möjligt med bromsbalansen. Jag tror att du måste ställa vågen väldigt nära ändläget för att få rätt bias med större cylinder fram än bak. Jag har svårt att tro att större cylinder fram än bak är rätt på annat än dragsters och gocarts. Det här förutsätter givetvis att du har en bromsvåg som klarar av ganska mycket slaglängdsskillnad mellan fram och bak cylindrarna.

I ditt fall när du knappt har någon pedalväg över huvud taget med 19mm så kan du säkert gå ner till 5/8" (15.875mm). Jag antar att du har 3/4" (19.05mm) fram nu och 0.700"(17.78)bak. Det brukar översättas från tum till mm mycket godtyckligt så det är rena gissningleken när det anges i mm.

Har du kollat att du verkligen kör pedalen i golvet samtidigt som du bottnar båda cylindrarna (med tomt system eller med öppna luftskruvar). Det är viktigt att använda hela hävarmen.

Jag har föresten för mig att man skall uppnå 0.6G retardation vid 490N pedaltryck. Om jag räknar rätt så skall du alltså sänka farten med 21.21km/h på en sekund vid ett pedaltryck som inte överstiger 490N.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni att man kan ha lika stora cylindrar fram och bak ? I så fall kan jag byta frambroms cylindern med kopplingscylindern. (Bak och koppling 17mm fram 19 mm)

Man väljer lämpligtvis cylinderstorleken fram först. Man väljer sedan storlek på den bakre cylindern för att komma så långt som möjligt med bromsbalansen. Jag tror att du måste ställa vågen väldigt nära ändläget för att få rätt bias med större cylinder fram än bak. Jag har svårt att tro att större cylinder fram än bak är rätt på annat än dragsters och gocarts. Det här förutsätter givetvis att du har en bromsvåg som klarar av ganska mycket slaglängdsskillnad mellan fram och bak cylindrarna.

I ditt fall när du knappt har någon pedalväg över huvud taget med 19mm så kan du säkert gå ner till 5/8" (15.875mm). Jag antar att du har 3/4" (19.05mm) fram nu och 0.700"(17.78)bak. Det brukar översättas från tum till mm mycket godtyckligt så det är rena gissningleken när det anges i mm.

Har du kollat att du verkligen kör pedalen i golvet samtidigt som du bottnar båda cylindrarna (med tomt system eller med öppna luftskruvar). Det är viktigt att använda hela hävarmen.

Jag har föresten för mig att man skall uppnå 0.6G retardation vid 490N pedaltryck. Om jag räknar rätt så skall du alltså sänka farten med 21.21km/h på en sekund vid ett pedaltryck som inte överstiger 490N.

Ja du har rätt angående storlekarna Är 3/4" och 0.700" vanliga standard motorsport cylindrar.

Det är dessa jag har (finns lite längre ner på sidan): http://www.dalhems.se/safetyequip/huvudcyl.html

Gliring RD3621 Fram och RD3620 bak.

Om jag har förstått dig rätt så tror du att det till och med är en fördel att ha lika stora huvudbromscylindrar. Vad jag har lärt mig så ska man försöka komma så nära otimalt utan att använda bromsvågen. Med andra ord bromsvågen ska bara användas till fin lir. Men är det som du säger så vore det kanon. Vad jag är skeptisk till är att det skiljer så mycket på oken fram och bak. Fram har du stora fyrkolvs ok och bak "små" tvåkolvsok. Rätt så stor skillnad i oljeåtgång i dessa två. Men det kostar ju inte mer än "arbete " at prova så jag får väl göra det.

Tror det optimala hade varit 0,700" fram och 5/8" bak.... men det har jag inte ! Suck !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hur har det gått, har du kommit nånstans i detta? Det är ett intressant ämne.

mvh Micke

Tyvärr så har mitt byggprojekt legat i dvala nu ett tag. För mycket annat att göra.. men snart så ska jag komma igång igen.

Först på att göra listan ligger att installera den senaste investeringen i verkstaden. En billyft ! :) Vad skönt det ska bli att slippa ligga och åla under bilarna....

Så som svar på din fråga.... nej, det har inte hänt något än. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...