Jump to content

Oljetrycksmätare


Antas

Recommended Posts

Har Biltemas oljetrycksmätare.

Tycker att den fungerar mera efter behag än behov.

Givaren är monterad med en slang (bromsslang) mellan blocket och givaren, slangen är ca 15 cm.

Anledningen till slangen är att givaren skulle kollidera med rattstången annars.

Har funderat lite på mekanisk oljetrycksmätare istället för den elektriska.

Någon som har erfarenheter och synpunkter?

Antas

Det trycker på!!! (Nej, inte på toan!)

Link to comment
Share on other sites

Har i år haft två stycken oljetrycksgivare från Biltema som strulat. Jag har visserligen min givare monterad direkt på motorn och misstänkte att vibrationer knäckte dem.

Har tänkt beställa en Stack nu...

Link to comment
Share on other sites

Har i år haft två stycken oljetrycksgivare från Biltema som strulat. Jag har visserligen min givare monterad direkt på motorn och misstänkte att vibrationer knäckte dem.

Har tänkt beställa en Stack nu...

Min givare är monterad på chassit med slang till blocket, vibrationerna borde alltså inte påverka.

Hmm... kan Stack ha bättre kvalité?

Link to comment
Share on other sites

Stack har riktigt bra kvalitet och en annan prislapp....

Du kan köpa en ny reservgivare på Biltema. Kostar ungefär 1/20 del av en Stackmätare :blink:

Se inlägg i min tråd "Oljetrycksgivare".

Link to comment
Share on other sites

När min Biltemamätare var ny 2006 så visade den helt fel värden efter att ha mätt med 4 olika mekaninska.

Jag bytte givaren och sedan har det funkat och jag har slang och givaren på motorblocket en bit ifrån själva oljetryckuttaget.

Link to comment
Share on other sites

Givaren är monterad med en slang (bromsslang) mellan blocket och givaren, slangen är ca 15 cm.

Ooops!

Bromsslangar tål inte olja. Kolla så att det fortfarande är en slang du har. Den kan ha svullnat inuti och därmed blivit mer eller mindre massiv.

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla omedelbart!

När jag köpte slangen intygade säljaren att det inte skulle vara några problem.

Fredagsmys!

Byte av oljetrycksgivare på rörhögen.

Ev svullen slang till givaren dvs hjärtinfarkt till tryckgivaren eller åminstone kärlkramp!

Måste nog vidta ett kirurgiskt ingrepp och byta kranskärlet dvs slangen till något mera oljebeständigt.

Antas

Tillfälligt skägglös (fastnade inte i brevlådan!)

post-291-0-95420100-1352483428_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har idag demonterat "bromsslangen" mellan motor och oljetrycksgivare.

Diagnosen var korrekt! Hjärtinfarkt i slangen, provade att blåsa igenom - gick knappt!

Inte konstigt att oljetrycket var så sporadiskt - åtminstone på mätaren. Härmed är det bevisat att bromsslang inte klarar motorolja.

-Hydroscand klarar inte att pressa slangen

-Swedol klarar inte att pressa slangen

-Hydraulikmontage klarar inte att pressa slangen.

Antingen har de honan eller hanen för 1/8 NPT 27, ingen har båda!

Enklaste vore att få tag på en fördelningsadapter där slang och oljetrycksgivare byter plats (då ryms det bakom rattstången).

Biltema , Mekonomen, AutoOhjanperä, Laitis m.fl. kan inte få fram en sådan givare med passande gängor.

Efter mycket letande lyckades jag få kontakt med ett "källarföretag" som kan fixa en lämplig slang pressad och klar för en hundring.

Antas

Sakletare

post-291-0-97166100-1353425324_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Drake och de mekaniska brukar vara snabba i rörelsen med så ett tryckfall verkligen registreras. En del elektriska är riktigt långsamma i tryckvariationer så ett tryckfall ser man helt enkelt inte för den rör sig inte.

Link to comment
Share on other sites

Nu är hjärtinfarkten åtgärdad!

Provade att blåsa genom den nya slangen - vilken skillnad!

När bromsslangen satt där var det som att försöka blåsa igenom ett kvastskaft.

Hydraulik&Slangservice Nord AB, Banvägen 14, 734 61 LULEÅ, fixade slangen snabbt och elegant. All heder över detta företag!

Det blir nog en mekanisk mätare längre fram i tiden - allt ska provas!

Företaget hade intressanta mekaniska tryckmätare som jag fick en nästan oemotståndlig lust att prova. Tills vidare har min starka (?) karaktär gjort att jag har lyckats stå emot (en stund till!).

Antas

Mannen med varierande högt och lågt olje- och blodtryck.

post-291-0-38269600-1353681106_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid en bra idé att komplettera mätaren med en tryckkontakt och lampa. Även om de mekaniska troligen är snabbare än de elektriska så gäller det ju att man ska titta på den just när trycket sjunker. En rejäl lampa är lättare att se även i periferin.

Fast var f-n hittar man en tryckkontakt med lämpligt brytvärde (typ 2 bar kanske) som dessutom har 1/4" NPT gänga? Alla har ju antingen 1/8" NPT eller M10x1. Dumma Fordmotorer som har 1/4".....

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid en bra idé att komplettera mätaren med en tryckkontakt och lampa. Även om de mekaniska troligen är snabbare än de elektriska så gäller det ju att man ska titta på den just när trycket sjunker. En rejäl lampa är lättare att se även i periferin.

Fast var f-n hittar man en tryckkontakt med lämpligt brytvärde (typ 2 bar kanske) som dessutom har 1/4" NPT gänga? Alla har ju antingen 1/8" NPT eller M10x1. Dumma Fordmotorer som har 1/4".....

Jag använde donatorns (Ford Scorpio 2,9 -88) tryckkontakt (1/4 NPT 17).

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag brist på både svarv och gängsnitt för 1/4" NPT :(

Har letat efter adapter för 1/8" NPT till 1/4" NPT alternativt M10x1 till 1/4" NPT men de verkar svåra att finna. I alla fall lokalt. Tips mottages!

Finns ju "Y-kors" för extragivare (med en 1/8" och en 1/4) om man letar lite men då måste man plugga 1/4" utgången och det känns så onödigt. En givare med rätt gänga eller en ren adapter skulle kännas bättre.

Burton har en 1/4" kontakt i katalogen (art no LMA015)men utan pris och den finns inte med i webshopen. Existerar den i verkligheten?

Vad har bryter Scorpans givare vid för tryck? Det sitter ju en kontakt på min motor redan (gissningsvis Escort eftersom det är Crossflow-motor) men vad bryter den på för värde?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag brist på både svarv och gängsnitt för 1/4" NPT :(

Har letat efter adapter för 1/8" NPT till 1/4" NPT alternativt M10x1 till 1/4" NPT men de verkar svåra att finna. I alla fall lokalt. Tips mottages!

Finns ju "Y-kors" för extragivare (med en 1/8" och en 1/4) om man letar lite men då måste man plugga 1/4" utgången och det känns så onödigt. En givare med rätt gänga eller en ren adapter skulle kännas bättre.

Burton har en 1/4" kontakt i katalogen (art no LMA015)men utan pris och den finns inte med i webshopen. Existerar den i verkligheten?

Vad har bryter Scorpans givare vid för tryck? Det sitter ju en kontakt på min motor redan (gissningsvis Escort eftersom det är Crossflow-motor) men vad bryter den på för värde?

0,3 till 0,5 bar (gäller för V6)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Scorpans är på för lågt tryck tycker jag. De justerbara är nog bättre, finns ju även från Longacre om man gillar det märket bättre än Mocal.

Firman Morty länkade till hade grymt många olika adapters. Inte dumt, man tackar!

Tittar man efter standardgivare (som man köper på typ Mekonomen eller Autoexperten) så verkar utbudet av såna som bryter vid högre tryck än 1 bar vara större om man väljer M10 än 1/8 NPT.

Får väl dessutom be om ursäkt för att det blev en trådkapning. Det var inte riktigt meningen. Fast förhoppningsvis är det fler än jag som har nytta av den information som kom fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...