Jump to content

Stolar, infästningar och bussiningar


Recommended Posts

Hej

Var kan man hitta shyssta billiga glasfiberstolar likt de som GTS tuning har? http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/

Hur tillverkar man infästningarna (de u formade 3mm plattjärnen) på smidigaste sätt?

Vilka bussingar är bra och billiga, alternativt var handlar man polyuretanämnen att svarva bussingar ur?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Bussningar? uniballs heter det väll ;)

Är det så mycket dyrare med uniballs?

Är det direkt olämpligt att köra uniballs i hela hjulupphängningen, fram och bak? Det kan jag väll inte tro? Eller är det bara priset som är det kinkiga?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara bra att ha lite flex i grejorna så det inte blir helt stelt..

Uniballs är väl typ dubbelt så dyra som bussningar.

PS min besiktningsman sa att M12 är minsta godkända dimension på uniballs och att brickorna måste vara stora nog så att den inte delar på sig om den hoppar av kulan.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man ska också vara medveten om att uniballs slits ganska mycket när man kör på gata. De måste inspekteras noga rätt ofta (2-4 gånger per år). Bussningar är inte alls dumt och man kan göra/skaffa bussningsändar med samma justermöjligheter som uniballs.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att bussningar av typ polyuretan på alla ställen i en 5-länkad upphängning inte är att föredra,då de inte tar upp vridningar så bra(Höger hjul upp,vänster ner).

Har jag rätt eller fel?

mvh pixbo

ps.Jag kör M12 uniballs runtom bak + övre fram ,då det är rejsigt,samt att jag kan ställa caster genom att shimsa med brickor

ds.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min erfarenhet är att de flesta polyuretanbussningar tar upp vridning tillräckligt bra för att funka i en 4/5-länk, om man inte har extrem fjädringsväg. Svarvade nylon/delrinbussningar blir oftast för hårda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Var får man tag i polyuretanet då? Jag har en liten verkstad i källaren:-) så jag fixar tillverkningen själv om ämnet finns dvs.

Annars kör jag på vanliga bussningar, frågan var vilka man helst använder då?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...