Jump to content

Recommended Posts

Posted

På min bakaxel hör man metall mot metall ljud vilket borde vara ok, men hur vet man att en bakaxel är ok?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Vad har du för bakaxel? Olja i? Gammal / Ny? Hur sitter den fast mot ramen = ljudförstärkning kanske.

Posted

740 bakaxel

Nog gammal olja

Vet ej hur mycket olja

Har rullat 30.000

Kan mäta på något sätt?

Ligger lös

Vill bara veta om jag ska svetsa på 4-link gästerna eller jaga en nypost-4892-13511970894628_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Det är omöjligt att svara så här på distans men jät bakaxeln riktigt när du plockade den ur donatorn så är det säkert ok. En Volvo axel är mycket tålig.

Posted

Ok, jag bara började fundera om det gick och mäta något glapp eller något.

Det var inget jag tänkte på när jag körde hem den, men den lät ju överallt ändå:/

Jag chansa annars får man väl byta till en diffad :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Visst går det att mäta upp. Men om det är för stort i pinjong kronhjul så är det slitet o då låter det illa.

Om den är utan diffbroms så har du 4 små kugghjul i ett kors och de kan slita upp själva lagerskålen på baksidan men inte under normal körning. Dessa 4 är själva svagheten i slutväxlar och gillar inte enhjuls börnis

Posted

Tack Thomas:) jag har en sprängskiss som jag kan kolla på. Vilken dum konstruktion att man måste ta bort drivaxlen för att byta bromssköldar.men man vill ju inte har kvar några rostiga:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

behöver du bromsskölden mer än runt handbromsmekanismen.

jag kör utan fram o har trummor bak.

Posted

Kan (får) man köra med en "halv" bromssköld bak? Jag har skivor bak men trumbroms till hand bromsen?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Det finns inga krav på bromssköld. Bara ett skydd mot smuts o annat. Inte alla bilar som har ens när dom är nya.

Posted

De kan vara bra när det är skyfall ute eller i snömodd,i övrigt så hindrar de kylning av bromsskivorna.

Posted (edited)

Vilket minne jag har. Var tvungen att gå ut och kolla om jag hade bromssköldar eller ej.

Se det så här: Men de nya reglerna om avmonopolisering är varje besiktningen och ombesikting en potentiell "mjölkko" om besiktningsorganet så vill. Är det värt att riskera att en besiktingsman säger att det icke är godkänt med nya kostnader plus ny tid för besiktning?

Med det som bakgrund är rådet enkelt, Bromssköld på, billigast och enklast och minst problemrisk.

Edited by cealm
Posted

Om den är reggad utan sköldar då? Ska du bygga om den så det passar den besiktningsmannen?

Det finns ingen som kan säga att din bil ska ha eller inte för det är inte fotat.

Posted

Thomas: ---- Om den är reggad utan sköldar då? --- Då är det bara kontrollbesiktning och då är det :

1 - ingen som ens kollar

2 - Fastpris och samt om du är egen bilbyggare kontroll mot specen och då får besiktningsorganet vika ner sig.

Inlägget ovan från mig berör endast ännu inte registrerade bilar. Faktum är att med omdaningen för besiktning så är mitt enkla och korta råd: Kör "Mainstream" överallt. Detta för att inte generera onödiga problem och tidsutdräkt inför plåtarna. Vad du sedan gör är upp till var och en.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...