Karlskrona Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Hej Har läst någonstans att man inte fick använda 940ins spindel led längre men kan inte hitta inlägget längre. Vilken led är godkänd då undra jag? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 140 :). Jag gjorde om mina bärarmar från 740 till 140. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 Hur gjorde du hålet? Ska inte det pressas? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Fick det borrat av en mekanisk firma. Exakt 50 mm vill jag minnas. Sen bankade jag bara i leden med ett lämpligt rör som distans (inte slå mitt på leden, utan bara på kanten). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 Sitter det bara så? Inga skruvar eller annat? Vet du varför man inte fick använda 940ins? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 140 leden är avsedd för dragande last. Fjädern sitter på den undre bärarmen på 140 och således "hänger" spindeln i den, på samma sätt som man enklast gör på en 7a. 940 har McPhersonben och då sitter fjädern mot leden och bilens vikt står på fjäderbenet istället för att den häger i spindeln. SFRO godkänner inte leder avsedda för tryckande kraft som används för dragande last. Dels slipper dom dividera med folk om huruvida det håller i våra lätta (med ett undantag) 7or, men främs pga att det är egentligen det enda rätta att använda delar som dom är avsedda för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 Tack, då vet jag:) med ett undantag?? Vem kan det vara;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Christer J: --- lätta (med ett undantag)---- Hmm hur tänkte du nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 (edited) Cealm och jag får nog räknas in bland tungviktarna! Om du studerade min framvagn närmare när jag var i Jämjö så kunde du se att jag har en annan konstruktion än vad som är vanligt dvs bilen hänger på nedre spindelleden. Om du tittar på bilder av min bil ser du skillnaden. På min bil tas vikten upp på övre spindelleden som då måste vara konstruerad för tryck uppåt, min övre led kommer från Alfa Romeo som har den uppbyggnaden. Den nedre spindelleden (Maxi styrled) tar endast upp horisontella krafter och inga lodräta krafter. Mina fjädrar sitter alltså inne i noskonen och är inte synliga på utsidan. Några har haft synpunkter på högre ofjädrad vikt, har funderat lite runt detta och funnit att det inte är någon anmärkningsvärd skillnad. Kunde jämföra vikterna eftersom jag i ett tidigt byggstadium hade "hängande" konstruktion. Vad vinner jag på denna konstruktion? Jo, om nedre spindelleden brister (hängande bil) så kommer bilen att "ramla ner" och bli ostyrbar. Med min framvagn blir det bara skrammel och bilen går att styra. Personligen har jag två gånger varit med om brustna nedre spindelleder (Opel Kadett), det var bara Guds försyn att jag inte rammade någon fotgängare eller for in i mötande körbana. Nu tror jag att moderna spindelleder är av betydligt bättre kvalité än tidigare och att Sevenbilarna är så lätta att risken med brustna spindelleder är mikroskopiskt liten men jag har ändå ett psykologiskt motstånd mot "hängande" konstruktioner. Dessutom tycker jag att det ser rejsigt ut med "inre" fjädring. Det syns på en av bilderna i denna artikel MIn Länk Antas Fjädrar hit och dit. Edited October 22, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Antas: jag kollade in din fjädring i jämjö:) jag har faktiskt en ritning på samma system till min ram. Men då kan jag väl inte åka med 140 spindlar eller är det då det blir rätt med 940ins spindelled :/ är förvirrad nu:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Har ingen aning om det går att använda 140 spindlarna till min typ av framvagn. Jag tog donatorns (Ford Scorpio 2,9 -88) spindlar, tog loss spindeln från McPearson-benet. I hålet där benet hade suttit satte jag en "svamp" i vilken övre spindelleden monterades. Min scrubradie är 10-15 mm vilket av besiktningsmannen ansågs perfekt. Ritningar till "svampen" finns på nätet, finns även att köpa från England. En av mina klienter svarvade till perfekta "svampar" gratis=Locost. Scorpio (och Sierra) spindlar är tunga men fungerar bra i mitt tycke. Enda skillnaden mellan Sierrans och Scorpions "svampar" är diametern. Överlag är jag mycket nöjd med framvagnen. Antas Varmkörningsgubbe av snöslungan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.