Jump to content

Nybörjarfråga bärarmar


Rookie70

Recommended Posts

Det värsta här är att jag inte ens bygger en Locost utan på en stor gammal Volvo... men när jag letar på nätet är det bara här som det tycks finnas kompetens. Så jag tar mig fräckheten att ändå fråga.

Detta gäller alltså ett bruksbilsbygge och sportegenskaperna är inte centralt.

Jag bygger en framvagn baserat på MB115/107 men med Volvo 140-spindlar för bättre scrubvärde.

I denna framvagn är de undre bärarmarna bakåtriktade ca 25-30 grader. De övre är vanligt längsledsparallella. Camber och castervärden är av standardtyp (inte som på senare MB där man ju hade en del konstiga värden).

I relation till marken är bärarmarna som de ska vara (alltså liiite nedåtriktad undre osv). Men de rör sig alltså inte runt samma axel. Så jag fattar inte vitsen med denna konstruktion. Någon kanske kan förklara?

På grund av motorfästena, plats i motorutrymmet osv, så kan jag nu inte ha de undre bärarmarna varken bakåt- eller sidoriktade, utan framåtriktade. Därför tänkte jag helt enkelt vända framvagnen bakfram/vänsterhöger. D v s de undre bärarmarna blir framåtriktade. Jag är medveten om att de övre infästningarna nu måste justeras lite för antidive.

Men jag begriper inte ifall det spelar ngn roll med de undre armarna? Alltså mer principiellt, händer det t ex ngt allvarligt med camber/caster vid fjädring nu?

Min andra undring rör rekommendation för styrväxel. MB har ju styrsnäcka så den kan vi glömma. I nuläget vet jag inte exakt värde mellan de ledade punkterna men tippar 46-50 cm. Någon som kan tipsa om vilken/vilka styrväxlar /med eller utan servo/ som i original har dessa mått? Eller kanske rentav att det finns en tabell nånstans? Det handlar om en ganska tung bil (1600 kg tjänstevikt, en Volvo PV60-46).

Tacksam för alla tips och ursäkta att jag kliver in med såna här externa nybörjargrejer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt hur du menar med bärarmarna...kan du greja lite foton eller skisser? Det blir enklare att försöka svara då.

När det gäller kuggstång så beror valet också på om du ska ha styrarmar framåt eller bakåt. Två "standardtips" på kuggstänger med tätt mellan ledpunkterna är annars Audi (80/90, 100/200 etc. från mitten av 1980-talet ungefär), eller Opel/Saab (Vectra, NG900/9-3). Dessa har ledpunkterna mitt på kuggstången.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar! Jag har nu faktiskt lyckats luska ut hur jag ska kunna få till det utan att vända den bak o fram, så jag tar tillbaka den första delen av frågan. Däremot så kommer det kvarstå att hitta en lämplig styrväxel. Alla tips på "smala" styrväxlar med CC-mått, och dessutom där rattstången inte hamnar för långt in i mitten, emottages tacksamt.

Edited by Rookie70
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...