vedde Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Hej Körde rätt hårt på kinnekulle och då kom det ut någon deciliter olja ur vevhus ventilationen på 2 dagar. Fångades upp i en catch tank. Igår körde jag om än hårdare på Gälleråsen och då tryckte den ur sig en dryg halvliter så catchtanken blev full och lite därtill. Någon som har en -04 till -06 R1:a som upplevt detta? Hur har ni rättat till problemet? Jag har en sump baffle i tråget som jag köpt från han i England. Monterad enligt konstens alla regler. Hjälp emottages tacksamt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 (edited) Har ingen egen erfarenhet av dom nyare. Men på dom gammala 98-99 motorerna jag körde med va de inga problem med sånt hade inte äns en chache tank. 1 kolla motorn "leakdown" 2 kanske känsligt med lite för mycket olja som jag antar att du har ? (körde min 98 med fönstret nästan full med olja) utan problem. men dom ser ju lite olika ut !testa o kör med lite mindre. 3 sätt dit en lite fetare slang till vevhus venten som går lite mer rakt upp som på hojjen.(antar att tanken sitter lågt o slangen viker ar neråt) 4 skruva isär motorn o kolla hur den mår....o när den ändå är isär så TRIMMA :racesmile: Edit lite mysko att den andra bece,n på festivalen med samma puffra hade liknande prob med sin,(kan ju inte finnas två yammor på samma träff som är slutkörda/trasiga) ?? Edited September 24, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 (edited) Kolla här eller sök efter " r1 breather mod " på www.locostbuilders.co.uk Edited September 24, 2012 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seven Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Hej Vedde, se det som ett kvitto på att du har fått upp farten. En halv liter på ett par varv var vad jag gjorde slut på när vi var på Kinnekulle :) Problemet uppstår bara när man pressar i vänsterkurvor med R-däck. Min plan i vinter är att göra den modifiering som man har beskrivit här. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=113841 / Arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 (edited) Hittade det när jag ställde frågan: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=113841&page=2 Kort för er som inte orkar läsa där: Ta bort reed ventilerna och gör om hålen Mata slangarna till en catchtank tillsamans med växelhus ventilationen Ha avluftning på catch tanken Orsak: för högt vevhus tryck vid hög oljetemp Tillägg om man vill: extern oljekyl. Tydligen inte på tidigare modeller men på 04-06. Japp då har man lite motorjobb i vinter med. Jodå fort tyckte jag det gick men inget mot Moose och Kompressor Anders, :notworthy: där ligger jag fortfarande i lä men skam den som ger sig. /Fredrik Edited September 24, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 27, 2012 Author Share Posted September 27, 2012 En till steg för steg med kanske bättre bilder: http://tomhyland.co.uk/strikerbuild/2012/04/01/5vy-breather-modifications/#more-22 /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted September 27, 2012 Share Posted September 27, 2012 Orsak: för högt vevhus tryck vid hög oljetemp ok man gör moddet så man kan åka med hög olje temp ? osså ska man vetilera ut vevhus gaser via toppen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 27, 2012 Author Share Posted September 27, 2012 moddet gör, vad jag kan förstå i all min okunskap, att trycket minskar och oljan stannar i motorn. den blir nog lika varm men gör mer nytta i motorn än utanför. klokt är kanske att titta på en oljekyl via en sandwich Plate. börjar med moddet så får vi se om det bir kyl också i år. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 27, 2012 Author Share Posted September 27, 2012 jo gaserna ut via ventilkåpa och växelhus. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted September 27, 2012 Share Posted September 27, 2012 Kolla va du har för oljetemp. Har en en olje temp givare som ersätter org oljenivå givare,som du kan låna o kolla olje tempen när kör. Dock osäker på om den passar din nyare motor ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 28, 2012 Author Share Posted September 28, 2012 Jag har funderat på att sätta in oljetemp och oljetryck i vinter, då kan man kolla när man testar i alla fall. Får se om jag hittar någon Oljekyl jag har råd med också - det kanske är värt det oavsett nu när jag vet att det kan bli problem. Blir lite att pyssla med i vinter men det är ju kul att mecka, nästan lika kul som att köra. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 30, 2012 Author Share Posted September 30, 2012 Hej Tog bort luftutsläppen i ventilkåpan igår och döm om min förvåning när jag upptäcker att reed ventilerna öppnar inåt? Är jag dum eller skall det vara så? min tanke: om jag får tryck på insidan av kåpan -> trycker reedet utåt = tätar och släpper inte ut någonting. Vid undertryck så öppnar reedet och släpper in luft? :blink: Jag fattar inte hur det är tänkt(måste vara Japanskt). Men moddet släpper ju ut eventuella gaser genom rören så något måste det ju vara bra för. /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Du har väl nåt som är sugsida på ett annat ställe på motorn? Du kan ju också prova med att köra med dessa också öppna och låta den självandas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 30, 2012 Author Share Posted September 30, 2012 jo jag kommer genomföra moddet enligt länkar ovan. jag undrade bara om jag fattat allt fel. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 De är nog inte meningen att de ska komma ut otäcka vehus gaser där. dom där slangarna från toppen tror jag ska va anslutna till pair ventilen. Dock osäker på hur de är kopplat o hur dom grejjorna ser ut. PAIR gör ju att extra luft ges in i avgaserna för att höja förbränningstemperaturen katten så att ev. oantända bränslerester "kolväten" förbräns vilket resulterar i renare avgaser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 1, 2012 Author Share Posted October 1, 2012 Aha, Pair då fattar jag. men funkar det för andra borde det funka för mig. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.