Antas Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 (edited) Har konstaterat att diffen är högljudd efter första sommarens långkörningar. Över ca 70 km/tim överröstar däckljuden men under den hastigheten hörs oväsendet tydligt. Diffen är stumt monterad i chassit, ingen vibrations eller ljuddämpning finns. Har funderingar på att montera någon form av gummiupphängning under vintern. Tyvärr medför det en tämligen omfattande ombyggnad men va fa.. det är ju ett nöje! Diffen är 7,5 med utväxling 3,62. Är lite osäker på vilka gummielement som är lämpliga för ombyggnaden. Kan detta eminenta forum komma med förslag på hur infästning bör göras och vilka gummielement som kan vara lämpliga Har någon bilder är jag mycket intresserad av att titta på dom. Antas Halvdöv. Edited September 22, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 På det engelska Tiger-forumet var det någon som köpte en ny original-upphängning- med gummi ?? Till sitt växelhus. Han blev nöjd säger han. Går det att montera ett hölje med ljuddämpande material över växel-huset ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 22, 2012 Author Share Posted September 22, 2012 Det går säkert att göra någon form av ljuddämpande hölje men jag antar att oljudet ändå fortplantar sej in i chassit eftersom diffen är bultad direkt i chassit. Chassit tycks fungera som "resonanslåda". Har du någon länk till detta ämne på engelska Tigerforumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 http://www.tigerownersclub.co.uk/forum.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 22, 2012 Author Share Posted September 22, 2012 Tack, jag har just blivit medlem i Tiger forumet och håller på att söka information där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 Är du säker på att diffen du har är frisk? Jag har också stumt monterad diff och kan inte höra den oavsett hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 Samman här. Kan höra ett svagt väsande när jag lägger örat mot störtbågen, annars inget. Har åxå stummonterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 22, 2012 Author Share Posted September 22, 2012 Är du säker på att diffen du har är frisk? Jag har också stumt monterad diff och kan inte höra den oavsett hastighet. Nej, jag är inte säker på om diffen är frisk. Har funderat på om det kan vara ett lager som håller på att ge upp eller något annat. Den är inte speciellt glapp när jag vrider medbringarna för utgående axlarna, inga läckage, inga "hugg" när man vrider någon axel. Har frågat flera om ljudet och fått flera svävande svar - antingen är det normalt eller onormalt. Intressant att två inte har detta oljud trots stum montering. Hmm....borde kanske leta i orsaken i den andra änden dvs fel på diffen och inte montaget? Då kommer nästa fråga - var hitta en "frisk" diff ? -renoverad alt ny från England? Inköpstips.............. -bilskrot (Bildelsbasen) i Sverige? -någon på forumet som har en 7,5 med 3,62 utväxling liggande? Det är ju lite svårt att avgöra om en diff är frisk/ofrisk utan provkörning - hur kollar man om en lös diff är frisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 (edited) Ta loss drivaxlarna vid diffen och torrkör den så du inte letar efter ett ljud som inte finns i diffen utan är i en annan då bortkopplad del av kedjan. Vill du byta utväxling till 3,94 har jag en sjukommafemma till salu Edited September 23, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Ta loss drivaxlarna vid diffen och torrkör den så du inte letar efter ett ljud som inte finns i diffen utan är i en annan då bortkopplad del av kedjan. Vill du byta utväxling till 3,94 har jag en sjukommafemma till salu Smart! Det har jag aldrig tänkt på!!! Ska vid något tillfälle "torrköra" diffen. Vad blir effekten från 3,62 till 3,94? varvar motorn mera vid given hastighet eller mindre? Antas Experimentator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 (edited) Är det samma ljud oavsett acceleration, bibehållande av fart, motorbroms eller frikopplat? Är det diffen som är sliten så kommer ljudet variera om du gasar, motorbromsar eller frikopplar. Är det samma ljud hela tiden är det ev nått lager men inte själva dreven i diffen iaf. Annars ett vinande ljud från diffen är normalt om dom gått långt. Finns nog inte många sierror kvar som inte har vinande diff Edited September 23, 2012 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 --- Vad blir effekten från 3,62 till 3,94? varvar motorn mera vid given hastighet eller mindre? --- Du får högre varv på motorn vid samma km/h eller omvänt lägre km/h vid samma varv på motorn. Om du drar en 3-skärig plog efter bilen nu så kan du troligen dra en 4-skärig plog med en 3.94 diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 (edited) Är det samma ljud oavsett acceleration, bibehållande av fart, motorbroms eller frikopplat? Är det diffen som är sliten så kommer ljudet variera om du gasar, motorbromsar eller frikopplar. Är det samma ljud hela tiden är det ev nått lager men inte själva dreven i diffen iaf. Annars ett vinande ljud från diffen är normalt om dom gått långt. Finns nog inte många sierror kvar som inte har vinande diff Ljudet försvinner när jag släpper på gasen eller frikopplar. Slutsats: slitna drev. Inga metallspån på magneten när jag bytte oljan (förmodligen aldrig bytt). Donatorn hade gått ca 20 000 mil. Edited September 23, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 --- Vad blir effekten från 3,62 till 3,94? varvar motorn mera vid given hastighet eller mindre? --- Du får högre varv på motorn vid samma km/h eller omvänt lägre km/h vid samma varv på motorn. Om du drar en 3-skärig plog efter bilen nu så kan du troligen dra en 4-skärig plog med en 3.94 diff. Mjaaa....eftersom jag inte ska köra på bana vill jag nog helst ha 3,62. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Den kan ju gå att justera så att ljudet minskar. Finns en brux någonstans på forumet om hur man gör. Såg rätt enkelt ut om man bara har en mätklocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Är dreven slitna kronhjul o pinjong så kan man inte justera bort det ljudet. Ev. kan en tjockare olja dämpa lite av det. Och en stum ger ofta ifrån sig ljud som förstärks i chassit. jag har haft bilar med stum o inte stumma axlar och med för hårda bussningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 (edited) Jag har original verkstadshandboken för diffen. Såvitt jag förstår kan man inte justera diffen (kronhjul mm), det enda som händer är att man förspänner lagren(koniska). Jag har tjockare olja (Red Line), tycker att ljudsänkningen bara är marginell. Edited September 23, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Jo du kan justera kuggflankspelet och lagrens förspänning med de kronmuttrarna. lossar du t.ex. höger o spänner vänster så flyttar du hela diffen åt höger och vice verca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Om den ända är dålig så skadar det inte att prova det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Gör en renovering av den i vinter. Lager och packningssats finns på bl.a www.bearingkits.co.uk. Ett lagom jobb som tar en eller två kvällar. Tillgång till press är ett måste.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Jag haren sjutums obromsad med 3.62. Den passar rakt av om du har skruvade axlar och fixar en distans för övre fästet. Tvättad och lackad silver. Bara att skruva dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Gör en renovering av den i vinter. Lager och packningssats finns på bl.a www.bearingkits.co.uk. Ett lagom jobb som tar en eller två kvällar. Tillgång till press är ett måste.. Det var ju också en möjlighet! Ska läsa verkstadshandboken om förfaringssättet. Enda problemet med originalverkstadshandboken (puh, vilket ord!) är att den tar upp enbart specialverktyg. Press har jag tillgång till. Hmm... undrar om det är lagren eller kugghjulen som är slitna? Inga märkbara radiella glapp (=lagren)kan märkas i någon axel. I mitt tänkande borde det vara lagren som är känsligast. Som jag nämnde tidigare så tystnar (eller blir lägre?) ljudet när jag kopplar ur eller släpper på gasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Titta på kuggarna när du tagit isär och tvättat dem. Är ytan inte slät och blank så är den skadad. lagrena får oftast skador på innerbanan. tar man loss rullarna så kan man se ofta skador på innerbanan även om det inte är på ytterbanan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Min klient, fd Fordmekaniker, lät meddela att han hade renoverat flera diffar tidigare. När jag läser originalhandboken om diffen förefaller det krävas flera specialverktyg och alla spel och inställningar verkar vara kinkiga. Enl klienten brukar det gå bra att byta lager om man behåller shimsningarna som fanns tidigare. Skador på kuggarna skulle vara lätta att se. Det verktyg som, enl honom, kan vara behövligt är 15-041 (torque gauge) för att mäta pinjonglagrets ansättning. Kan man mäta utan detta specialverktyg? Klienten hjälper mej om jag väljer renovering istället för inköp av beg diff. Ska ta mej en funderare på att beställa lagersatsen som nämndes tidigare från MIn Länk Någon som har erfarenheter av hur känsliga alla differenser är? Till Peter M Jag har 7,5 tums diff med bultade axlar. Antas Difför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Vänta med att beställa tills du ser om kuggarna är ok. jo det är viktigt med rätt spel o inst. men inte värre än att om man gjort det några ggr kan det i ryggraden Det svåra är att få in pinjong i rätt höjd när man byter pinjong o kronhjul men det gör inte du utan som han säger så använder man samma igen till samma pinjong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Jo, (märk den norrbottniska intonationen!) jag tänker vänta med beställningen tills den är öppnad och analyserad. Klienten har mätklocka så det kan nog fixa sej, värre är det nog med verktyg 15-041. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 (edited) Nej oroa dig inte. Han känner det av vana hur det ska vara. 0-spel o lite försåänning Edited September 24, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.