Magoo Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 bakaxeln i en cortina, är det samma storlek på den som en escort och är det en engelsk axel? :blink: Quote
therealpinto Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Hej Ja, Cortina MkI-II har samma bredd som Escort, det är en Engelsk axel men minns jag rätt är allt klenare i Cortinaaxeln. Den är ju ursprungligen byggd för hela 48,5 hk... /Gustaf Quote
Superswift Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Jag vet inte om det skilljer något i bakaxeln till en Cortina GT eller en Lotur Cortina men Cortinaaxlarna anses generellt vara bättre i raceammanhang vad jag har hört, framförallt för att man väldigt lätt kan byta klumpen. Många tävlar med den bakaxeln med Cortinor och pressar ur upp till 170 hästar i en 700-800 kilos bil. Quote
Falk Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Är det någon som har totalkoll på Fordaxlarna. Vad passar var? Vad är det för skillnad på en "vanlig" engelsk axel och Atlas-axeln? Är Taunus/Cortina mkIII (?) axeln's inkråm besläktat med "Atlas-axeln"? Undrar eftersom jag har en Taunus/Cortina mkIII axel på min bil och lurar på att försöka få tag i en diffbroms så småningom...? Quote
Magoo Posted June 21, 2004 Author Posted June 21, 2004 Jag är åxå nyfiken pga möjligheten till att stoppa in en "diffbroms" (har ju beställt en ram av esther) och vill då ha de "rätta" bitarna. Tyvärr visade det sig att bakaxeln till forden som jag fick hade den tyska bakaxeln och det är ju ingen höjdare.... har jag förstått :( Quote
therealpinto Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Hej Åtminstone Lotus ska ha kraftigare drivaxlar. Jag har inte 100% koll på bakaxlarna, delvis pga att Ford själva verkar mixa och ge en del. Engelska axeln är i alla fall en "banjoaxel" där man tar ut diffen framåt, i ett paket med pinjong och själva diffen. Atlasaxeln är av en helt annan konstruktion, där man tar ut diffen bakåt genom ett bultat lock. Atlasaxeln som fanns som tillbehör till Escort är samma som Capri MkI (V6 och vissa 2.0). Enligt mina efterforskningar är det samma axel som Capri MkII/III (men den är cirka 2" bredare), och även Taunus/Cortina MkIII-V har samma grundaxel (men 4" bredare än Escort). Det finns olika åsikter om huruvida Atlasdiffar passar i Taunusaxlar, men jag vet minst en person som gjort det bytet (då till en Kombi, eventuellt har kombin annan axel än sedan). /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.