Jump to content

Vilken ram har mest utrymme i sittbrunnen?


MarcusKarlsson

Recommended Posts

Du har 106cm till 115/6 cm utvändigt ram att att spela med. beroende på hur du anlägger din kardantunnel, läs dess bredd så får du sittbrunn efter det. Men detta är inte hela sanningen. Vill du få helheten är det hur du utnyttjar sittbrunnen. Jag har valt plåtstolar på CealmSeven där kardantunnelns sida respektive sidoramen sida är stolens sidor. På den nu sålda Cealmseven V8 byggde jag plåtstolar med sidor på. Eftersom den troligen är den bredaste reggade Sevenreplikan i Sverige med en mycket bred kardantunnel så blev det ändå hur mycket plats som helst.

Kan nämna i förbigående att jag på CealmSeven V8 inte hade någon stoppning alls i stolen utom just under rumpan. Där lade jag ett sittunderlag löst. Fungerar utmärkt, jag gillar att sitta på ett hårt underlag. På CealmSeven har jag ett sittunderlag på sittdynan och upp på ryggstödet. Underlaget hålls fast med spraylim samt popnitad galon. Den bilen bli ju då lite mer av en "comfortmodell" då liggunderlaget går upp på ryggstödet. Lite mjukt kanske men det får väl vara så.

Har du kollat ritningen på McSorley 442E? Det är den du söker av färdiga ritningsförslag. Om jag skulle "Bygga nytt" är 442E det som gäller alla andra modeller (utom mina tidigare) är små i förhållande.

Link to comment
Share on other sites

Åk och gör några garagebesök och provsitt några modeller innan du väljer!

Det är mer plats än man tror även i en bokram.

Jag har iofs byggt min 5 cm bredare än bokramen, men det vara bara för att det skulle passa bakaxelns bredd.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Åk och gör några garagebesök och provsitt några modeller innan du väljer!

Det är mer plats än man tror även i en bokram.

Jag har iofs byggt min 5 cm bredare än bokramen, men det vara bara för att det skulle passa bakaxelns bredd.

/Bengt

Fantstiskt med snabba svar.

Har mailat lite med Stefan på KitCarSweden och fått svar på dom flesta frågorna.

Men som ni säger är får man nog åka och kika lite på byggen för att få sig en uppfattning om lite olika chassien.

//Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...