Jump to content

Krävs ny manifold för att köra externa spjällhus?


Matts

Recommended Posts

Hej,

När man bygger om en motor till separata spjällhus, typ från MC, hur monterar man husen mot motorn? Måste man tillverka en adapterplatta/insugsmanifold, eller finns det något som passar direkt?

För det verkar ju otroligt om de skulle gå att bulta spjällhusen direkt mot toppen, utan någon form av adapter mellan! :blink:

Mvh

//Matts (Zetec 1,8)

Link to comment
Share on other sites

Oj, Hej igen...

-Tack för det snabba svaret Thomas! OK då vet jag, ebay alltså! :notworthy:

Undrar om de måste vara tillverkade i aluminium, eller om man kan använda något skrot så man kan svetsa till ett själv? (De sitter ju på insugssidan).

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Då har jag en liten följdfråga bara...

Hur vet man vilken storlek (mått) man ska ha på spjällhusen? Är det så enkelt att man kollar måttet på hålen i toppen och att öppningshålet (inluftsidan, där spjället sitter) ska vara samma storlek eller större?

Sedan bör väl "utblåset" ur spjällhuset vara samma storlek det med? (Och även hålen i manifoldern också)?

Frågorna kanske verkar dumma, men eftersom jag är osäker så känner jag att jag bör ställa dom och i o m det blotta mina bristande kunskaper i ämnet... :icon_oops:

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Insug är en hel vetenskap som kräver en hel bok för att förklara, men förenklat så ska man försöka få så hög gashastighet som möjligt. Ofta är dom därför lite koniska. Längden och volymen avgör var någonstans i varvregistret du får bäst effekt och vrid. Ju längre rör dessto längre ner i registret hamnar peaken. Finns en massa sidor där du kan räkna ut hur du ska optimera dom.

Glöm inte trattarna, dom påverkar också till stor del.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Drake, det uppskattar jag mycket!

OK, så det finns bra sidor för att lära sig och kunna beräkna sådant!?

(Borde jag i o f s kunnat räkna ut själv)... :hypocrite:

-Bra forum detta, med all samlad kunskap och den värdefulla hjälp som finns att få ta del av!

Hur skulle man göra annars?? :notworthy:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

När man räknar på insugslängden så räknas det från ventilen till mynning som vanligtvis är trattmynningen.

här är en annan länk till att räkna.

Eg så ska man ha hela insugsrörlängden konisk 4,5-5,35grader är vanligt. Sedan vilken spjällstorlek man ska ha bestäms då av var i längden man placerar det.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Tack tack, båda två!! :notworthy:

Att avståndet på insugslängden gäller från ventil till trattmynning var viktig info Thomas. -Men jag ser inte länken du bifogade?

//Matts

Link to comment
Share on other sites

http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Sedan har man olika pulser 1:a 2:a 3:e 4:e etc.

Så man kan korta längden med hälften eller dubblera den. man måste också tänka på plats och utrymme.

Bilen går inte kass om det inte stämmer men röret är inte optimalt där motorn är optimal.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Tack igen Thomas, Mycket bra länk! Den sparar jag direkt bland mina favoriter.

Där fanns det ju mycket massor av godis och beskrivande, gällande diverse fordonsteorier.

-Kanon! :P

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Var bara noga när du flyttar isär trottelhusen att länkaget blir rakt och fint. Jag köpte en färdigbyggd trottelbrygga från england. Där hade personen i fråga bara böjt armarna så att dom når varandra. Det resulterar i att det bli trassel när man ska synca dom samt att axlarna kan bli skeva. Så följ exemplet i länken i föregående inlägg. Eller ännu bättre att skruva dit pattor iställer för att svetsa, då slår sig inte axlarna av värmen.

Link to comment
Share on other sites

Svetsar du så lägg en blöt trasa så inte tätningarna tar stryk. Eller ta ur spjället och axeln under svetsning. Men klart kan du skruva så är det bättre.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Oj vad mycket bra tips, jag bockar och tackar!!

Jag kommer att ge mig på detta nu i höst, då mörkret kommer och man vill flytta in och hålla sig inomhus (dvs i garaget). :hypocrite:

-Ni har varit till stor hjälp allihopa och jag är glad över att så många engagerat sig!

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Tar du ur spjällen så tänk på att stukar utsticket på skruven efter montering M3 så de inte lossnar och åker in i motorn. Ha ett mothåll t.ex. en dorn i ett skruvstäd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...