vedde Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Hej Är det någon som vet hur man får loss de taggiga lagerhållarna där drivaxlarna går in? Enligt manualen skall det till ett specialverktyg men har ni andra gjort på något annat sätt? Jag försökte knacka på ett stål som jag lade på tvären men då gick en av tänderna av. Verkar som om verktyget greppar inne i håligheterna som ligger innanför, men det verkar vara mycket jobb för at tillverka något sådant. Bygger om min diff från 3.65 LSD till 3.38 LSD (flyttar LSD till 3.38 enheten) /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 (edited) Jag försökte knacka på ett stål som jag lade på tvären men då gick en av tänderna av testade de med samma resultat :prop: Har nu mer ett verktyg till de som du kan låna,ganska simpelt men den funkar. går lätt o fixa om man kan få bort en sån där som man kan offra.... Edit: Jobbar på tv 4 i morgon kan ta med den dit om du vill Edit: nr 2 Hittar den inte tror att åman har kidnappat den där Edited August 21, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 (edited) jappidapp!!! Ligger hos mig. Inte nog med det, jag har förbättrat det. Edited August 21, 2012 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 21, 2012 Author Share Posted August 21, 2012 (edited) Hej Micael, kan du SMS:a din adress till mig så kan jag komma förbi någon dag efter jobbet, torsdag är den enda jag kan denna veckan. Jobbar till 17 så jag är väl inte hos dig förrens 18 ungefär, Vallentuna är ju en bit. OM du är klar med verktyget d v s. Och om Micke tillåter. /Fredrik Edited August 21, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 (edited) vedde de är väl klart att du får låna den...har ju inte saknat den ! ska bli kul o se hur dr åman har utvecklat en i grunden genialisk konstruktion. Ska du bort med pinjong muttern har jag grejjor till de me. Edited August 21, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 vedde, dra ett SMS till mig, jag verkar ja slarvat bort ditt nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 21, 2012 Author Share Posted August 21, 2012 Micke - nä jag låter den delen sitta och flyttar bara över LSD delen och axelstumparna från den andra. Kommer Micael. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 24, 2012 Author Share Posted August 24, 2012 Hej Micael - tack för att du lade fram det. Tog hem det igår och stod en stund och försökte dra med mitt stora 3/4" skaft men inte ville den rubba på sig. Jag får nog ta hjälp av någon som håller verktyget på plats och sedan använda en låång stång för att det skall lossna. Prövar igen i kväll eller till helgen. Det är inte så att den är vänstergängad? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 Prova att värma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 Koppla den till en muttersmackare, det är rycket och knycket som gör det. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 (edited) Knackare kan slå sönder istället. En lugn fin o jämn dragning är skonsammare. Men värm och smörj. Edited August 25, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Här finns sprängskisser mm på Fords diff. Tror att det är ur originalverkstadshandboken.MIn Länk Antas Diffare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Det är som att välja mellan pest och kolera. Det sitter en stor rackarns o-ring där. Värmer man för mycket så kommer den att smälta. Men det kanske är bättre att byta o-ringen än att byta hela "muttern". Sen ska man nog har en stor muttersmackare för att ha sönder den. Diametern på gängan är 60-80 mm (har inte mätt), desstuom så är verktyget gjort så att det finns en viss fjädring i det. Har dock för mig att dom är svåra att få tag i dom där o-ringarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Har kört med "stark" mutterknackare med mitt hemmafrästa/tillverkade verktyg på några diffar och det har fungerat bra. O-ringen är standard storlek som jag handlat hos Tools-Momentum och Amab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 köp... 1,5kw/2500Nm/64kg/1" tapp medföljer.+KRAFTHYLSA 33MM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Värm o smörj som sagt. det äe salt o vatten o skit som trängt in i gängan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Hej Tack för alla tips, har funderat på mutterknack och det blir nästa. Har smörjt massor så det får stå och lösa upp ett tag innan jag ger mig på den. Brorsan var uppe igår och med ett förlängningsskaft fick vi loss den ena men den andra satt som berget. Återkommer med mer nyheter när jag provat knacken. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Stor traktor knack 3/4" och gasolvärmare gjorde susen! lossnade fint och snällt efter många svordomar. Allt är dock fortfarande helt utom O-ringarna. De var inte smälta men sönder av salt och smuts för de var torra. Var får man tag i så rackarns stora O-ringar? Hur mäter man en o-ring? eller är det spåret i den taggiga saken man mäter? Lite överaktiv blästring hade letat sig in i lagren för axlarna så de får jag nog byta, hittade en sats här: www.bearingkits.co.uk för £80. får väl gå om de inte säljer bara drivaxel lagren billigare. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.