Jump to content

Ford diff?


vedde

Recommended Posts

Hej

Är det någon som vet hur man får loss de taggiga lagerhållarna där drivaxlarna går in? Enligt manualen skall det till ett specialverktyg men har ni andra gjort på något annat sätt?

Jag försökte knacka på ett stål som jag lade på tvären men då gick en av tänderna av. Verkar som om verktyget greppar inne i håligheterna som ligger innanför, men det verkar vara mycket jobb för at tillverka något sådant.

Bygger om min diff från 3.65 LSD till 3.38 LSD (flyttar LSD till 3.38 enheten)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Jag försökte knacka på ett stål som jag lade på tvären men då gick en av tänderna av

testade de med samma resultat :prop:

Har nu mer ett verktyg till de som du kan låna,ganska simpelt men den funkar.

går lätt o fixa om man kan få bort en sån där som man kan offra....

Edit: Jobbar på tv 4 i morgon kan ta med den dit om du vill

Edit: nr 2 Hittar den inte tror att åman har kidnappat den där

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Micael, kan du SMS:a din adress till mig så kan jag komma förbi någon dag efter jobbet, torsdag är den enda jag kan denna veckan. Jobbar till 17 så jag är väl inte hos dig förrens 18 ungefär, Vallentuna är ju en bit.

OM du är klar med verktyget d v s.

Och om Micke tillåter.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

vedde de är väl klart att du får låna den...har ju inte saknat den ! ska bli kul o se hur dr åman har utvecklat en i grunden genialisk konstruktion.

Ska du bort med pinjong muttern har jag grejjor till de me.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Micael - tack för att du lade fram det.

Tog hem det igår och stod en stund och försökte dra med mitt stora 3/4" skaft men inte ville den rubba på sig. Jag får nog ta hjälp av någon som håller verktyget på plats och sedan använda en låång stång för att det skall lossna.

Prövar igen i kväll eller till helgen.

Det är inte så att den är vänstergängad?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det är som att välja mellan pest och kolera. Det sitter en stor rackarns o-ring där. Värmer man för mycket så kommer den att smälta. Men det kanske är bättre att byta o-ringen än att byta hela "muttern". Sen ska man nog har en stor muttersmackare för att ha sönder den. Diametern på gängan är 60-80 mm (har inte mätt), desstuom så är verktyget gjort så att det finns en viss fjädring i det.

Har dock för mig att dom är svåra att få tag i dom där o-ringarna.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med "stark" mutterknackare med mitt hemmafrästa/tillverkade verktyg på några diffar och det har fungerat bra. O-ringen är standard storlek som jag handlat hos Tools-Momentum och Amab.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla tips, har funderat på mutterknack och det blir nästa. Har smörjt massor så det får stå och lösa upp ett tag innan jag ger mig på den.

Brorsan var uppe igår och med ett förlängningsskaft fick vi loss den ena men den andra satt som berget.

Återkommer med mer nyheter när jag provat knacken.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Stor traktor knack 3/4" och gasolvärmare gjorde susen! lossnade fint och snällt efter många svordomar. Allt är dock fortfarande helt utom O-ringarna. De var inte smälta men sönder av salt och smuts för de var torra.

Var får man tag i så rackarns stora O-ringar?

Hur mäter man en o-ring? eller är det spåret i den taggiga saken man mäter?

Lite överaktiv blästring hade letat sig in i lagren för axlarna så de får jag nog byta, hittade en sats här: www.bearingkits.co.uk för £80. får väl gå om de inte säljer bara drivaxel lagren billigare.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...