Jump to content

"Dimmig" beläggning i strålkastare.


Peter M

Recommended Posts

Fick ett påpekande om lite "dimmig" ljusbild vid besiktningen. (Bara ett påpekande, som tur var. Ingen riktig anmärkning.)

Mina helt nya (fast gamla då de legat i skåpet ett tag) strålkastare har en lite grå beläggning på insidan av glaset. Alltså blir ljusbilden en smula suddig. Dessutom är det fult.

Har provat med riktigt varmt vatten och Yes. Hjälpte bara lite.

Provade även med fönsterputs och extremt varmt vatten. Hjälpte bara lite.

Då det är nästan omöjligt att peta in en trasa och putsa på grund av ett reflektorskydd, vore det bra om någon hade tips på en kemikalie som löser upp beläggningen utan att sabba reflektorerna.

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning om detta funkar ...men tandkräm :D Dock är deras på utsidan....undrar om inte mina också är lite dimmiga. Skall ut och testa när sonen har somnat :)

T.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=b1_sFEOGTMc&feature=related

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Detta är säkert helt fel tips eftersom du inte kommer åt ordentligt. Men alltid hjälper det nån.

Jag slipade mina lampor på saaben med 1000, 1500 och 2000 våtslippapper. Sedan polering med 3M:s polerpasta, Perfect-it nånting. Inte rubbing, men inte bara vax. Kommer inte ihåg namnet.

Blev skitbra iaf.

Före/efter-bilder

Link to comment
Share on other sites

Det är anledningen till att man inte ska ta med fingrarna direkt på glödlampan. Minsta smuts eller fingeravtryck brinner upp av värmen och bildar beläggning på insidan.

Link to comment
Share on other sites

Tog en bit lakan och snurrade runt en blomsterpinne. Lät 20 centimeter hänga utanför pinnen.

Det gick att snirkla ner den lösa delen och vispa runt någorlunda, men den där beläggningen sitter verkligen hårt.

Det blev mycket bättre, men inte helt bra.

Surt att det ska behövas mekanisk rengöring när det inte går att komma åt ordentligt. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...