Jump to content

LUPUS!


Sonett7

Recommended Posts

Kom bara att tänka på hur hög markfrigång man får för oljetråget på motorn? Har läst lite på www.rejsa.nu om ändringar av oljetråget men eftersom det är av aluminium på Saabmotorerna så är det ju inte så lätt att ändra på själv. Eventuellt får det bli till att snida ihop ett eget oljetråg om det sticker ner för mycket...

Link to comment
Share on other sites

Du kanske blir tvungen att göra något åt tråget iaf eftersom du vrider motorn 90 grader mot hur den brukar sitta så det kommer ju skvalpa i fel ledd, men det kanske inte är ett problem?

Jag drömmer om en torrsump... men jag har inte kommit längre med det än att det skulle nog vara bra att ha :)

Men hur svårt kan det vara att bygga ett nytt tråg? Det ska ju bara sitta där och inte läcka så att oljan har nått att skvalpa runt i... hmm... kanske är jättesvårt?

Link to comment
Share on other sites

Kom bara att tänka på hur hög markfrigång man får för oljetråget på motorn? Har läst lite på www.rejsa.nu om ändringar av oljetråget men eftersom det är av aluminium på Saabmotorerna så är det ju inte så lätt att ändra på själv. Eventuellt får det bli till att snida ihop ett eget oljetråg om det sticker ner för mycket...

Hej , markfrigång kontra hur mycket motorn kommer sticka upp ur huven med en saab motor är nog ett litet problem ( men det är de nog på andra motorer i en seven oxå) ,

Var ute och mätte idag och som bilen står nu med, 120 mm markfrigång till ramen så har jag ca 70 mm till tråget på den "låga" passagerar sidan. På den höga sidan finns det lite mera , ca 100mm. Då har jag lutat min motor lite åt förarsida för att det skall passa bättre med vxl låda mot kardan tunneln (benplats)

Jag räknar med att kunna svetsa om tråget till att ligga i stort sett i linje med ramen eller i värsta fall 10mm under. Och för at ersätta forlorad oljevolym antingen låta tråget bli bredare eller fylla ut där avgasarröret går förbi i tråget.

(bakåt)

I vilket fall som helst så är det inget jag lägger kraft på just nu , i värsta fall kan jag höja bilen lite och göra de första provkörnigarna mm ( om ett år hoppas jag ) och sedan göra om tråget när bilen skall börja användas på riktigt och reg besiktigas.

Är det föresten någon som vet vad som är det lägsta man kan besiktiga ?

lägger med lite suddigga bilder

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna! Då vet jag att jag måste bygga om oljetråget då ;)

Egentligen borde det inte vara så stort problem... Min första idé är att svetsa en sarg av 10*3mm bandjärn och sedan spänna fast mot det en tjock träplatta vid svetsning av själva tråget som görs av vanlig bilplåt. När tråget är klart blir det till att lämna iväg det till en firma som kan planslipa själva sargen så den är helt plan. Sargen skall givetvis ha samma form som originaltråget :D

Link to comment
Share on other sites

Nja, att lämna iväg det känns lite dumt om man nu skulle vilja prova lite olika lösningar på konstruktionen av baffling etc. Gassvetsar man borde det inte bli något problem med läckage hoppas jag...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Lupus,

Om det är 2.0 motorn som du har"kortmotor" ifrån 94 oc nyare så kan man göra en del åt tråget.

Fick nämligen ett tips av en kompis till mig som är Saab mek.

Enligt honom så går inte vevaxeln under motorblockets delningsplan mot oljetråget.

Så man kan ta en plan plåt som täckplåt, sen ersätter du olje röret till pumpen som går ner i tråget med en lämplig slang och gör en genomföring antingen i blocket eller i det plana tråget och leder denna till en catchtank där oljan sugs till oljepumpen.

För att få oljan till catchtanken ifrån tråget så kan man införskaffa en lämplig elektrisk oljepump så vips.. så har man byggt sig ett torrsump system enkelt och billigt, och på köpet kan man sänka motorn så det blir lite bättre plats i motorrummet.

Mvh Jörgen, vobbla vidare

Ps, kommer troligen att bygga med Saab motor jag med.

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Hmm... låter onekligen attraktivt! Har själv planer på att använda en 2-liters ltt och kan jag fixa en billig, enkel torrsump istället för att hålla på att baffla tråget så blir det nog en sån lösning istället! Dock tjänar man inget på att göra tråget hur litet som helst eftersom växellådan ändå kommer att ta plats neråt...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Lupus,

Om det är 2.0 motorn som du har"kortmotor" ifrån 94 oc nyare så kan man göra en del åt tråget.

Fick nämligen ett tips av en kompis till mig som är Saab mek.

Enligt honom så går inte vevaxeln under motorblockets delningsplan mot oljetråget.

Så man kan ta en plan plåt som täckplåt, sen ersätter du olje röret till pumpen som går ner i tråget med en lämplig slang och gör en genomföring antingen i blocket eller i det plana tråget och leder denna till en catchtank där oljan sugs till oljepumpen.

För att få oljan till catchtanken ifrån tråget så kan man införskaffa en lämplig elektrisk oljepump så vips.. så har man byggt sig ett torrsump system enkelt och billigt, och på köpet kan man sänka motorn så det blir lite bättre plats i motorrummet.

Mvh Jörgen, vobbla vidare

Ps, kommer troligen att bygga med Saab motor  jag med.

Hej , då jag kör med "bigblocken" på 2.3 liter med längre vev så antar jag att jag inte har samma tur , eller ?

Torrsump låter ju annars trevligt :D .

Skall oxå kolla lite på jobbet om killarna i verkstaden har något knep på en eventuell torrsump.

Annars är grund tipset jag fått att man kan utan problem göra tråget "rakt" + lite till utan att få problem.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Lupus,

För att få oljan till catchtanken ifrån tråget så kan man införskaffa en lämplig elektrisk oljepump så vips.. så har man byggt sig ett torrsump system enkelt och billigt, och på köpet kan man sänka motorn så det blir lite bättre plats i motorrummet.

  .

Är det någon som kan tipsa om en lämplig oljepump?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hejsan!Ni talar mycket om torrsump.Det finns tydligen ett billigt alternativ som inte kräver någon pump.En ackumulator-tank.Om ni har läst senaste (tror jag) nummret av Teknikens värld,samt sett Motorjournalen på Feman, så har de testat Chalmeristernas Formel Student-bil.Jag jobbar med en av konstruktörerna(han gör sitt Ex-jobb) och han har berättat hur det fungerar.I deras fall tog de ett aluminiumrör som svarvades på insidan så att det blev runt.Sen svarvades en kolv(en alu-puck med ett spår för en tätningsring).Det sattes på en botten med en nippel i,samt gängades i toppen av röret för att kunna skruva i ett lock med en bilventil i. En slang kopplades mellan deras kapade sump och nippeln i botten av röret.I deras fall rymmer tanken 2 liter.Man laddar med 0.5 bar luft via bilventilen.När motorn är still ,eller när oljetrycket sjunker, pressas oljan in i tråget,annars trycker motorn oljan tillbaka i tanken.I och med att trycket ökar och sjunker när man kör så får man en cirkulation av oljan.Man skall tydligen ta ut oljan på sidan av tråget då oljetrycket är lite högre på pumpsidan.Jag tänkte ha detta system på min pinto,men när jag kapade sumpen jäms med transkåpan,blev oljeförlusten bara ca. 1 liter.Så jag satsar på ett större oljefilter.

Ska se om jag kan få tag på lite dokumentation om detta.Tydligen har man detta i Nascar.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!Ni talar mycket om torrsump.Det finns tydligen ett billigt alternativ som inte kräver någon pump.En ackumulator-tank.Om ni har läst senaste (tror jag) nummret av Teknikens värld,samt sett  Motorjournalen på Feman, så har de testat Chalmeristernas Formel Student-bil.Jag jobbar med en av konstruktörerna(han gör sitt Ex-jobb) och han har berättat hur det fungerar.I deras fall tog de ett aluminiumrör som svarvades på insidan så att det blev runt.Sen svarvades en kolv(en alu-puck med ett spår för en tätningsring).Det sattes på en botten med en nippel i,samt gängades i toppen av röret för att kunna skruva i ett lock med en bilventil i. En slang kopplades mellan deras kapade sump och nippeln i botten av röret.I deras fall rymmer tanken 2 liter.Man laddar med 0.5 bar luft via bilventilen.När motorn är still ,eller när oljetrycket sjunker, pressas oljan in i tråget,annars trycker motorn oljan tillbaka i tanken.I och med att trycket ökar och sjunker när man kör så får man en cirkulation av oljan.Man skall tydligen ta ut oljan på sidan av tråget då oljetrycket är lite högre på pumpsidan.Jag tänkte ha detta system på min pinto,men när jag kapade sumpen jäms med transkåpan,blev oljeförlusten bara ca. 1 liter.Så jag satsar på ett större oljefilter.

Ska se om jag kan få tag på lite dokumentation om detta.Tydligen har man detta i Nascar.

mvh pixbo

Är inte säker på att jag förstått det hela riktigt :huh: , om man nu har ett olje tråg som rymmer,låt oss säga 1 L (torrsump) och har en catchtank å ca. 5 L.

Om trycket nu i motorn är lågt eller om den är avstängd så kommer trycket( 0.5 bar) i catchtanken att trycka hela oljemängden i catchtanken ca. 4-4.5 L in i motorn.

Då kan man ju förstå vad som händer när man startar motorn eller när man kör med ett lågt tryck, kommer att gå tungt.

Vet ej om jag uppfattat det hela rätt, men men..

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan!Har tyvärr inte haft tillfälle att kolla upp mera om accu-sump förrän nu.Först vad gäller oljemängden så måste man ha den mesta delen av oljan kvar i sumpen,vilket innebär att man inte kan kapa den hur mycket som helst.I mitt fall med Pinton så finns ingen anledning att kapa mer än vad trans-kåpan bygger nedåt.Om man kapar bort två liter olja kan man nog använda systemet.En acc. på två liter är ganska stor.Det finns en firma som säljer system,

www.cantonracingproducts.com.

Där finns nog mer info.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...