FilipD Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 När motor och växellåda satt i bilen drev den inte framåt på någon växel. Det fanns inget missljud. han som sålde bilen sa att han hade kört fast i en snöval men inte lyckast köra därifrån. Nu har jag tagit bort växellådan från motorn. Snurrar jag på ingående axel i lådan så snurrar drixaxlarna. Är de då kopplingen det är fel på? Quote
Christer J Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Han kanske brände upp kopplingen. Det borde du ju se på lamellen? Det kan ibland hänga trådar och skräp i tryckplattan som kilat fast så solfjädern inte går igen. Quote
FilipD Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 Han kanske brände upp kopplingen. Det borde du ju se på lamellen? Det kan ibland hänga trådar och skräp i tryckplattan som kilat fast så solfjädern inte går igen. Skulle till att skruva bort den med men kom lite mellan. måste givetvis kontrollera den också. Quote
FilipD Posted July 11, 2012 Author Posted July 11, 2012 såg nog inget konstigt på lamellen.. får visa upp den för en kunnigare person. Quote
cealm Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 På min V8a hade jag lameller som såg någorlunda ok ut men svänghjulet var "glasartat". Resultat blev att bilen hade framdrivning på tomgång men inte mer. En svänghjulssvarvning, nya lameller, tryckplatta och urtrampningslager gav gott resultat. Quote
FilipD Posted July 16, 2012 Author Posted July 16, 2012 Det är växellådan. Efter en ny koll så var det rätt uppenbart. Det lilla inspektionshålet jag kollade i ska ju egentligen inte finnas:S Men måste knarkat eller något när jag först inte reagerade på det. Så, nu behövs en ny växellåda. Någon skillnad på de som sitter på 1,8 eller 2,0 motorn? Quote
FilipD Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Hittade svaret på Ford Focus Club. Samma växellåda på 1,8 och 2,0 men inte på 1,6an. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.