Jump to content

Recommended Posts

Posted

När motor och växellåda satt i bilen drev den inte framåt på någon växel. Det fanns inget missljud. han som sålde bilen sa att han hade kört fast i en snöval men inte lyckast köra därifrån.

Nu har jag tagit bort växellådan från motorn. Snurrar jag på ingående axel i lådan så snurrar drixaxlarna.

Är de då kopplingen det är fel på?

Posted

Han kanske brände upp kopplingen. Det borde du ju se på lamellen? Det kan ibland hänga trådar och skräp i tryckplattan som kilat fast så solfjädern inte går igen.

Posted

Han kanske brände upp kopplingen. Det borde du ju se på lamellen? Det kan ibland hänga trådar och skräp i tryckplattan som kilat fast så solfjädern inte går igen.

Skulle till att skruva bort den med men kom lite mellan. måste givetvis kontrollera den också.

Posted

såg nog inget konstigt på lamellen.. får visa upp den för en kunnigare person.

Posted

På min V8a hade jag lameller som såg någorlunda ok ut men svänghjulet var "glasartat". Resultat blev att bilen hade framdrivning på tomgång men inte mer. En svänghjulssvarvning, nya lameller, tryckplatta och urtrampningslager gav gott resultat.

Posted

Det är växellådan. Efter en ny koll så var det rätt uppenbart. Det lilla inspektionshålet jag kollade i ska ju egentligen inte finnas:S Men måste knarkat eller något när jag först inte reagerade på det.

Så, nu behövs en ny växellåda. Någon skillnad på de som sitter på 1,8 eller 2,0 motorn?

Posted

Hittade svaret på Ford Focus Club. Samma växellåda på 1,8 och 2,0 men inte på 1,6an.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...