Jump to content

Grundfärg till ram


builder

Recommended Posts

Hej.

Jag håller på att svetsa min ram nu och börjat att fundera på grundfärg till den. Jag har hört att man får grundmåla innan sfro1 är det så? Jag tycker att det skulle se lite roligare ut om jag kan skydda mot rost under byggtiden.

Jag har kollat på por15 färgen som slutfärg. Är det någon här som vet om och vad jag skall grundmåla med till den färgen?

Link to comment
Share on other sites

Kolla med din SFRO kontakt innan du målar.

POR-15 skall inte ha grund (eller behöver det inte). Sen skall den bita ännu bättre på en rostig yta. I POR-15 systemet så kommer du tvätta ramen med "avfettning" samt etsa.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag körde också POR 15 systemet, kanon och enkelt. Målade inte innan SFRO 1 och det vart inget problem för färgen. Köp hela trestegs systemet så funkar det super.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på lite om por15 man skall köra med något som heter metal ready som andra steg. Vad gör det? Är det etsningen som ni pratar om? Måste det göras i sammanhängande moment eller kan man stoppa där och fortsätta med resterande senare? Jag skall kolla med min sfro kille vad han säger. Det ser inget kul ut när det börjar rosta. Har inte hunnit kolla i era trådar än men skall göra det.

Link to comment
Share on other sites

Metal ready är precis etsningen, detta skall spolas av med vatten och sen torka helt. Sen målar man...så man behöver ju inte måla direkt men ju längre tid den står så är ju risken större att föroreningar lägger sig på.

Link to comment
Share on other sites

Det ser inget kul ut när det börjar rosta.

...och det ser definitivt inte roligt ut när man kört metal ready... Jag hade väntat till efter SFRO1 och kört hela proceduren i ett svep.

Link to comment
Share on other sites

...och det ser definitivt inte roligt ut när man kört metal ready... Jag hade väntat till efter SFRO1 och kört hela proceduren i ett svep.

Jag var inne och tittade lite snabbt på dina bilder det verkar som det blir bra resultat på det. Även utan top coat. Flyter det ut bra eller får man pensel ränder kvar i resultatet?

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne och tittade lite snabbt på dina bilder det verkar som det blir bra resultat på det. Även utan top coat. Flyter det ut bra eller får man pensel ränder kvar i resultatet?

Jag har faktiskt inte lagt någon top coat utan jag är nöj som det är. Jag körde det mesta med skumgummiroller (tror den hette miniroller på Hornbach) men har man en bra lackpensel och inte snålar med färgen ( eller gör för många drag på samma ställe) så är det inga problem att penselmåla heller. Jag kan dock rekommendera roller då det troligen går betydligt fortare.

Link to comment
Share on other sites

Just det ja sådan roller hade jag tag i en gång den hade jag glömt bort. Jag har som sagt ett tag kvar till sfro1. Jag svetsar för fullt på ramen nu. Så är det ju en hel del som skall vara klart innan dess. Tack för svaren på färgsystemet som jag kollat på. Får ta ett samtal med min sfro kille nu, det börjar bli lite frågor jag undrar över nu.

Link to comment
Share on other sites

Får ta ett samtal med min sfro kille nu, det börjar bli lite frågor jag undrar över nu.

Det låter vettigt. Det är alltid bra och lärorikt att hålla en öppen dialog med "sin" SFRO-kille under byggets gång. Det är ju ändå han som i slutänden skall godkänna bygget. Jag mailade och ringde flera gånger under mitt bygge och när det väl varit dags för 1:an och 2:an så har det inte varit några som helst problem.

Kör hårt och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Fege, körde också med miniroller i ena näven och en liten pensel att dutta med i hörn man inte kommer åt. Funkar rätt bra men tar tid såklart. Har inte målat ramen med någon topcoat men lade på sådan på störtbågen pga UV strålning då POR-15 inte är UV beständig. Det blir bra finish med miniroller.

ETT STORT TIPS.....se till att tejpa/maskera/dra i en bult i gängor. När POR-15 har härdat och du skall på med en mutter på en svetsad skruv....risken är överhängande att du drar sönder gängorna för färgen sitter som berget. Detta tyder på en bra färg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...