Jump to content

Solsfästen/bältesfästen


Nallemannen

Recommended Posts

Måste nog bygga om stolsfästena i bilen, min stol sitter me brickor i aluminiumplåten. Inte så bra om man skulle åka av och ut i buskarna! Hur har ni byggt på era bilar, räcker det me plattjärn som man skruvar stolen i. Lägg gärna in någon bild om det finns!

Sedan funderar jag på att skaffa fyrpungts bälten, dom övre fästena finns, men hur har ni satt dom undre, så dom blir starka. Är väll

ändå viktigare att dom sitter fast, blir ju en skrövens belastning om det skulle ta STOPP!

PS!! Jag och svenska läraren va INTE vänner i skolan..... :515: Ber om ursäkt för det!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Kolla i min byggtråd. Där finns det lite bilder på stols- och bältesinfästningar. Varje stol är bultad i två rektangulära rör som går tvärs varje sittbrunn. Sidofästena till bältena satte jag i plåtar som svetsades fast i ramen sidor. Se bildlänken.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4951&st=0#

Angående fyrpunktsbälten så har det diskuterats både här och på rejsa.ne tror jag. Jag hade satsst på sexpunktsbälten istället. Det finns en risk att man glider ur/under ett fyrpunktsbälet vid en smäll då det inte finns någon i grenen sam stoppar.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Angående fyrpunktsbälten så har det diskuterats både här och på rejsa.ne tror jag. Jag hade satsst på sexpunktsbälten istället. Det finns en risk att man glider ur/under ett fyrpunktsbälet vid en smäll då det inte finns någon i grenen sam stoppar.

Det gäller bara å veta HUR man ska använda ett 4-p bälte. Det gäller att sätta sig i stolen å låta röven å nederdelen svanken ligga hårt mot stolens rygg å sen ta på sig bältet å dra åt uta f-n på midjebältet, därefter drar man åt axelremmarna. Många gör ju tvärt om å då kan man halka under.

Link to comment
Share on other sites

Så här gjorde jag mina stolinfästningar.

Golvet är av 1 mm plåt, på tvärrören (20x20x2) svetsade jag lodräta rörstumpar med innerdia för M8. Den röda pilen pekar på 4:e rörstumpen som är utanför bild.

Stolarna bultas i de rörstumparna med karosseribrickor under bilen. Förarstolen är skjutbar framåt/bakåt.

Jo, jag vet - borde städa!

Antas

Fastbultad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...