Jump to content

Utrymme för bilder.


Antas

Recommended Posts

Skaffa Dropbox och bli chef över dina bilder :)

2 GB utrymme gratis.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9427&view=findpost&p=101492

Ska prata med grannungarna som säkert hjälper en gammal analog gubbe med obegripligheterna.

Varför kan inte dataspråket skrivas som juridisk text? Det skulle göra allt mycket mera begripligt för min analoga hjärna.

Det värsta när ungarna förklarar är att det går så fort, jag hinner inte med!

Antas

Hjälpbehövande i datavärlden som är så svår att endast barn förstår den.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Gå in på "Mina inställningar" i vänster raden på skärmen leta upp "Hantera bifogade filer". Där ser du vad du har sparat och hur stor filen är.

Vill du inte ha en Dropbox så kan Photobucket vara ett alternativ. Föreslår också att du väljer bildstorlek 800x600 väljer du större bilder tar de lång tid att ladda, stor plats samt värst för oss tittare. Bilen får inte plats på skärmen utan det är ett enda scrollande. Fast du brukar ha bilder i bra storlek, så jag skall inte klaga på dig.

Kom också ihåg om du tar bort en bild så "haltar inlägget" det blir en ruta med ett X i och ingen ingen bild. Det är tråkigt med "haltande inlägg".

Installera även Picture Resizer om du inte redan har den.

Vill du ha mer hjälp kring detta kan du ringa.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kan man inte utöka utrymmet för bilder på forumet, de 30Mb man får idag är inte speciellt mycket.

Även om det skulle innebära en ökad kostnad för klubben så är det kanske värt det, forumet är ju klubben.

Lite tråkigt när bilder börjar fattas i gamla trådar pga att folk har behövt rensa.

Link to comment
Share on other sites

Som numera betalande medlem håller jag med om att det vore bra om utrymmet kunde utökas.

Jag har iofs ingen aning om vad medlemsavgiften skall täcka så det kanske blir svårt att få till, men går det tycker jag det vore bra.

Min motivering:

IT-världen är hela tiden i snabb förändring och man kan i princip inte lita på varaktigheten hos någon tjänst. Bilder på externa fotolagringssiter kan när som helst försvinna. Det är ofta man läser gamla inlägg på forum där bilder saknas. Även om bildena finns kvar kan siten ha organiserats om (ny ägare tex) så att alla gamla länkar upphör att fungera. Med gamla menar jag 5 år vilket i min mening inte är gammalt men i IT-världen är uråldrig. Icke längre aktiva medlemmar kan ju också tagit bort bilder från externa siter när deras bilintresse försvunnit medan deras gamla trådar här ligger kvar utan bilder. Givetvis kan ju även detta forum försvinna, gud förbjude, men då är det ju liksom ointressant var bilderna låg.

Kan även tänka mig att folk tvekar om att lägga upp bilder på bra lösningar för att de är rädda om sin quota.

Så här är en röst för att styrelsen skall fundera på detta och se om det är lösbart inom ramarna för klubbens ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

--- Kan man inte utöka utrymmet för bilder på forumet, de 30Mb man får idag är inte speciellt mycket. Även om det skulle innebära en ökad kostnad för klubben så är det kanske värt det, forumet är ju klubben. ---

Ett sätt som sagt är att utnytta tex Photobucket, Picasa kanske Dropbox eller annan motsvarande gratisfunktion i Gigabyte-klassen.

Men svaret på frågan är att man kan

Jag kör den själv Photobucket och det fungerar utmärkt, faktiskt så bra att jag kommer gå igenom alla mina tidigare inlagda bilder som finns direkt i forumet och flytta dessa till Photobucket. Då har jag allt LocostSweden-relaterade bilder samlade på ett ställe i ett album och dessutom finns en funktion i Photobucket så man klicka på en enkel länk och sedan få alla bilderna i albumet nerladdade i en kopia på egen dator. Praktiskt att ha en samlad reserv om nu Photobucket skulle försvinna då finns bilderna kvar.

Icke längre aktiva medlemmar kan ju också tagit bort bilder från externa siter när deras bilintresse försvunnit medan deras gamla trådar här ligger kvar utan bilder

Just detta är alltid ett problem, som kanske har en lösning om bilden låg i forumet

Såklart skall vi ta upp diskussionen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Styrelsen diskuterade frågan om bildlagringsutrymme och i samråd med webansvarig gäller följande från och med idag 2013-04-30 för forumdeltagare:

Medlem i LocostSweden >> tidigare 30Mb som nu är fördubblat till 60Mb

Icke medlem i Locostsweden >> ingen ökning = 20Mb

Fortfarande rekommenderar jag att använda en fristående bildlagringsfunktion (se föregående inlägg för mer detaljer).

Tänk på att möjligheten att skala ner bilder så hela bilden "får plats på skärmen".

- Bildupplevelsen för den som tittar på bilen blir oftast lika bra eller bättre när man slipper "scrolla runt" för att försöka se något.

- Nedladdningstiden kortas avsevärt

- Förbrukning av tillgängligt minne om man använder forumets lagring minskar dramatiskt.

Förslagsvis kan bilder mellan 800x600 till 1024x768 rekommenderas såvida det inte är "extrema detaljer" måste kunna urskiljas, tex en spricka i ett motorblock, svets eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...