Jump to content

Fjädrar


BeLo

Recommended Posts

Hej!

Har med intresse läst trådarna om stötdämpare, men saknar information för dimensionering av fjädrarna!?! Vad har ni som redan köpt valt?

Jag har gjort en beräkning enligt formeln:

Fjk = Vikt/(0,178*InFj*Cos(Vinkel))

där

Fjk - Fjäderkonstant i Lbs

Vikt - Uppskattad vikt på hjulet i kg

0,178 - Konstant för omräkning från pound/tum till kp/cm

InFj - Önskad infjädring i normalläge i cm (ride height)

Vinkel - Fjäderns vinkel från vertikalplanet ( 0 grader vid vertikalt montage)

Med en 14 tums stötdämpare blir det väl 3 ½ tums fjädrningsväg kvar, vilket t.ex. skulle kunns fördelas 1 ½ ut och 2 tum in.

Om man gissar att bilen väger 700 kg med passagerare (=för mycket) och har en viktfördelning på 52 fram 48 bak, vertikalt montage bak och 45 grader (?) fram så landar beräkningen på 248 Lbs bak och 512 Lbs fram.

Har jag tänkt (och räknat) rätt? Ligger resultatet i närheten av vad ni andra valt? Hjälp!!!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det här med fjäderkrafter är inte lätt!! När jag beställde stötdämpare/fjädrar så letade jag på webben efter vad andra hade valt. Jag fick fram 10-15 olika set-ups. Sedan tog jag helt enkelt ett snitt av dessa, med hänsyn till vinklar och sånt. Så det blev till slut: fram 275 lbs, bak 175 lbs.

Framstötarna vinklar ca: 45 grader och bak 5-10 grader. Om fjärdrarna är okej får framtiden utvisa, men intuitivt känns det som om bakfjädrarna är i mjukaste laget. Fram känns de bra. Jag kan iofs ställa stötarna hårdare (har justerbara), men grundregeln är ju att ha så mjuka stötdämpare som möjligt. Det gäller at hitta en bra mix. Svårt det här... :blink:

Man bör nog också tänka på hur bilen skall användas. Hårda fjädrar är nog bra på bana, men blir outhärdligt på slitna landsvägar med kälskott, potthål etc.

Tänker noggrant prova ut setup med kränghämmare nästa sommar.

Har du skrivit formeln själv, eller hämtat den sågonstans?

ha det!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Jag har också 275 lbs fram och 175 lbs bak. Jag har dock inte monterat dem på bilen en. Om de är för mjuka bak som Peter tycker så får man nog skaffa ett par hårdare fjädrar. Jag var inte så seriös så att jag försökte räkna fram detta utan skaffa nog dem mer på vinst och förlust :rolleyes:

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen!

På rekommendation av Dampertech har jag nu beställt coilovers med 325 Lbs fram och 175 Lbs bak. Det var vad de brukar använda till 2 liters Pinto.

Facit från provkörning lär jag inte få förrän tidigast i sommar eller höst.

Grundinformationen till formeln ovan hittade jag hos Andersson Engineering. Jag har bara lagt till anpassningen för lutningen. Fattas gör fortfarande utväxlingen som man får fram orsakad av att fjädern sitter en bit in på A-armen. Detta gör resultatet ännu värre.

Att resultatet blir uppåt väggarna beror sannolikt på att fjädern har en viss förkompression eller justeras till lämplig "Ride-Hight", vilket innebär att den egentliga infjädringen av egenvikten är betydligt större än 1 1/2". Genast blev det besvärligare att räkna...

Priset lär bli 330 pund + frakt på ca 40-50 pund. Helt klart den största utgiftsposten för bygget (hittills).

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Belo!

Jag har också köpt mina prylar hos Dampertech. Undrar vad han grundar sina rekommendationer på, eftersom han rekommenderade 275lbs till mig..... Beror kanske på vad han har mest av på hyllan.... I vår får vi se hur det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...