Jump to content

Tvätta ram innan målning


dmc12Hank

Recommended Posts

Hej

Jag körde hela trestegsmetoden med POR 15, d v s tvätt med Marine Clean, förbehandling med Metal Ready och sedan målat med POR 15. Sitter som berget, enkelt coh lätt och bättringsbart!

Har slipat för nya svetsar nu och sedan bara målat på efter behandling, över gammal färg och det blir mycket bra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Var handlar man POR 15?

Jag har också målat med POR-15, köpte mitt av Hoeseler i Tyskland, de skickade upp grejerna på ett par dar.

Hoeseler

Tyvärr finns för närvarande ingen distributör i Sverige.

Hag köpte nedanstående för att måla min ram, det gick på 97 Euro totalt, då ingick frakten på 18 Euro. Skulle jag använda det igen skulle jag nog beställa förtunningen också, de fläckar jag fick på händerna satt i tre veckor.

Marine clean, 1x946 ml

> Metal ready, 1x946 ml

> Rust preventive paint black, 1x946 ml.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt mig lite mer locost, kan man rengöra med rödsprit typ och sen måla.

färg är dyrt - jag målade ramen med någon form av epoxifärg (två-komponet) - vet ej vad den heter men fick ändå betala 1200 kr för en liter

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med vanlig förtunning och slät hammarlack (Hammerite).

För mig har det funkat bra än så länge (byggde 2006).

Har även testat Biltemas Hammarlack, men den satt sämre tyckte jag och om jag inte missminner mig så släppte den när det kom bensin på den.

Men allt beror ju på vilken finish man är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde scotch brite material(det gröna) när jag tvättade. Det finns att köpa i ark utan påklistrad svamp på välsorterade järnaffärer (och med svamp på ICA :-)). Det ger en lagom uppruggad yta för att färgen skall fästa bra. Självklart behövs någon vätska att tvätta med också. Vill minnas att jag använde förtunning.

Lämnade därefter in ramen för lack med epoxygrund och svart industrilack. Sitter bra hittills.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...