Tommy Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 När man gjort sin första SFRO besiktning och uppgivit vilken motor man använder,,, Får man då byta till Byggbesikting nr 2? I mitt fall B23 mot B20 ! Detta kanske låter konstigt men jag har kommit över en Kamab-Trimmad B20 *Borrad till 2,2 liter *Helrenoverad / Balanserad / smidda kolvar *Steg 4 topp med rostfria ventiler och vass kam *Insug och grenrör *Fabriksny Turbo med intercoler Motorn är körd i bänk! Den lämnar över 200 Hk ------------------------------------ Det jag har i dag är en B23 *Portad / Planad 405 topp *Dubbla weber45:or *K-kam *Kg extraktor (ombyggt) *Lättat och balanserat svänghjul Kommer kanske att ge ca: 180 hk eller mer ? Jag är ett riktigt "FörgasarFreak" men står nu och tvekar... många pratar mot mig och tycker jag skall bygga med Turbo! Men jag har känt att jag inte har de kunskaper som krävs för ett turbobygge! Jag behöver en "Turboskola"! :D Men B20 motorn är ju klar att bara lägga i! Att backa från en nyare motor känns lite dumt! :blink: Nogon som kan ge mig lite goda råd! Tacksam för alla svar ni kan ge! Kommer naturligtvis inte att besiktiga med något av motoralternativen i ovan nämnt utförande! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 Hej Ring och kolla med din besiktningsman men normalt sett är det inga problem. Om du måste ändra ram/infästningar kan det förstås i allra värsta fall bli nån anmärkning på det (om det inte är okej), men risken är väl rätt liten. Däremot är väl 200 hk lite bökigt att regga med ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 13, 2004 Author Share Posted June 13, 2004 HejRing och kolla med din besiktningsman men normalt sett är det inga problem. Om du måste ändra ram/infästningar kan det förstås i allra värsta fall bli nån anmärkning på det (om det inte är okej), men risken är väl rätt liten. Däremot är väl 200 hk lite bökigt att regga med ;-) /Gustaf Jo ... ;) Kommer naturligtvis inte att besiktiga med något av motoralternativen i ovan nämnt utförande! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 Hur du än gör bör du inte ha några problem med att göra dig av med den ena eller den andra motorn. Hör gärna av dig om du skall sälja nån av dom :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 13, 2004 Author Share Posted June 13, 2004 Hur du än gör bör du inte ha några problem med att göra dig av med den ena eller den andra motorn.Hör gärna av dig om du skall sälja nån av dom :D Det skall jag komma ihåg! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 Jag hade nog nöjt mig med 180 hästar utan turbo. Vad är det nu Superswift kör omkring med i sin, 170 hästar? Han skrev ju att han inte kunde hålla fullt nånstans på Tullinge med den, och då har han ju ändå r-däck. Ok att de var lite kalla, men ändå. :) Är inte B20 tyngre än B23 också? Och dubbla förgasare är ju fränt! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 Känner en kille som tävlar med sin sjua och han har 193 hästar, är alla hjulvinklar rätt justerade och banan är bred så går det nog åt en del hästar, men en sjua är ju som roligast på en kurvig bana och då spelar kraften mindre roll. Det fanns flera bilar man lätt kunde dra ifrån på rakorna men som lätt hann ifatt en i kurvigare delar. Där handlar det mer om vikt, väghållning och förare. Förgasare i mängd är alltid fränt.....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 För egen del skulle jag börja med B23-an, det är ju en modernare motor med större potential. Börja köra med 180 hkr, så bygga vidare med turbo efter ett år om 180 hkr inte räcker :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuzze Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Säger inte svenskbilprovning stopp då det är en ändrad motor? Anledning till att jag undrar är att jag nyligen byggt om min bmw till turbo och besiktningen inte vill släppa igenom motorn :mad: . Den lämnar med fullt tryck 210hk, :D och som den är nu (utan turbo) 120hk :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 om du har en seven så kommer du över gränsen för antal hästar/vikt... därav besiktningens nekande... räkna med att du behöver ner till 160-180 hkr om den väger 6-700 kilo går kanske att lösa med mindre turbo , ingen IC m.m m.m ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.