Jump to content

Felsökning Pinto 2.0 EFI 1986


Sonett7

Recommended Posts

Har problem med en Pintomotor med EFI som sitter i en Locost. Motorn är från en Sierra från -86 om jag inte minns fel och är utan lambdasond - dvs att ECU:n har ingen aning om hur bränsleblandningen egentligen är. Symptomen är att motorn svara fint vid acceleration(nåja - för att vara en original Ford Pinto med original insprutning alltså...) men när man sedan kör med jämn gas så blir det som om motorn misständer/går ojämnt.

Eventuellt kan det vara så att ECU:n som sitter i kommer från en bil med automatlåda eftersom den som egetligen hörde till motorn inte ville fungera. I övrigt var motorerna identiska.

Är det någon som sitter på nån fin länk till en sida med felsökningstips till detta antika styrsystem eller kanske har lite direkta tips att komma med själv?

Link to comment
Share on other sites

Hepp - EEC-IV är inte antikt, det är mycket bra :-)

På www.fordclubsweden.se finns en bra FAQ med info om hur du mäter upp givarna. Den som slits mest är spjällägesgivaren, och är den dålig brukar man få ryckningar.

En sak man kan missa, som kan spela in, är att EEC-IV finns med två olika typer av fördelare och tändmoduler. Det tidiga systemet har Fords fördelare (grått lock) som har tändmodulen monterad på fördelaren. Det senare systemet har Boschfördelare (brunt lock) och separat tändmodul.

Modulerna är lite olika och man bör inte blanda med olika styrboxar, då kan det bli knas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset - jag gör en sökning där!

den där styrlådan du försöker sätta på forden var aldrig tänkt att sitta där 515.gif ( eller tänker jag fel nu prop.gif)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en -88(med lambda) och jag gjorde en felkodsläsare av en diod och två sladdar sen med alla felkoder i form av blinkningar kan man hitta diverse kul saker. Har listan hemma, skall försöka komma ihåg och skicka den till dig.

PM:a mig din mailadress så kan jag skicka listan.

/Fredrik

PS Den som köper min motor får detta givetvis på köpet! :prop:

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Felkoder är bra men boxarna utan lambdareglering kan bara ge ifrån sig några få felkoder.

Jag vet inte om FAQ bara är tillgänglig för medlemmar? Några länkar:

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=54079

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=28984

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=31672

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...