Sonett7 Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Har problem med en Pintomotor med EFI som sitter i en Locost. Motorn är från en Sierra från -86 om jag inte minns fel och är utan lambdasond - dvs att ECU:n har ingen aning om hur bränsleblandningen egentligen är. Symptomen är att motorn svara fint vid acceleration(nåja - för att vara en original Ford Pinto med original insprutning alltså...) men när man sedan kör med jämn gas så blir det som om motorn misständer/går ojämnt. Eventuellt kan det vara så att ECU:n som sitter i kommer från en bil med automatlåda eftersom den som egetligen hörde till motorn inte ville fungera. I övrigt var motorerna identiska. Är det någon som sitter på nån fin länk till en sida med felsökningstips till detta antika styrsystem eller kanske har lite direkta tips att komma med själv? Quote
therealpinto Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Hepp - EEC-IV är inte antikt, det är mycket bra :-) På www.fordclubsweden.se finns en bra FAQ med info om hur du mäter upp givarna. Den som slits mest är spjällägesgivaren, och är den dålig brukar man få ryckningar. En sak man kan missa, som kan spela in, är att EEC-IV finns med två olika typer av fördelare och tändmoduler. Det tidiga systemet har Fords fördelare (grått lock) som har tändmodulen monterad på fördelaren. Det senare systemet har Boschfördelare (brunt lock) och separat tändmodul. Modulerna är lite olika och man bör inte blanda med olika styrboxar, då kan det bli knas. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted March 6, 2012 Author Posted March 6, 2012 Tack för tipset - jag gör en sökning där! Quote
LUPUS Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Tack för tipset - jag gör en sökning där! den där styrlådan du försöker sätta på forden var aldrig tänkt att sitta där ( eller tänker jag fel nu ) Quote
Sonett7 Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Får jag inte rätt på det så blir det en Trionic-konvertering under nästa vinter. :thumbsup: Quote
svante Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Har du luftmassemätaren kvar så börja med en rengöring av den.. Quote
Sonett7 Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Luftklaffen sitter givetvis kvar och skall också kontrolleras... Måste skaffa ett konto till FordClubSweden gissar jag för jag hittar inte aktuell FAQ. Quote
vedde Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) Hej Jag har en -88(med lambda) och jag gjorde en felkodsläsare av en diod och två sladdar sen med alla felkoder i form av blinkningar kan man hitta diverse kul saker. Har listan hemma, skall försöka komma ihåg och skicka den till dig. PM:a mig din mailadress så kan jag skicka listan. /Fredrik PS Den som köper min motor får detta givetvis på köpet! :prop: Edited March 7, 2012 by vedde Quote
therealpinto Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Felkoder är bra men boxarna utan lambdareglering kan bara ge ifrån sig några få felkoder. Jag vet inte om FAQ bara är tillgänglig för medlemmar? Några länkar: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=54079 http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=28984 http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=31672 /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.