Jump to content

Vindruta MK Indy


Elken

Recommended Posts

Hej!

Jag kommer behöva en vindruta till min MK.

Finns det färdiga att köpa, eller är det att bygga eget som gäller? Isåfall, är det någon som har en ritning på rutram?

Posta gärna bilder på era lösningar på rutor också, det finns säkert en uppsjö med varianter.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hittar ingen hemsida eller liknande. MK har inte en enda bild eller info om en ev. vindruta.

Mvh

Thomas

Tjena. I prislistan på MK:s hemsida finns en vindruta med, dock utan bild. Artikelnummer M074, pris 350£

http://www.mksportscar.co.uk/index.php?option=com_model&id=5&view=pricelist&model=Indy&Itemid=29

Link to comment
Share on other sites

Tjena. I prislistan på MK:s hemsida finns en vindruta med, dock utan bild. Artikelnummer M074, pris 350£

http://www.mksportscar.co.uk/index.php?option=com_model&id=5&view=pricelist&model=Indy&Itemid=29

Min erfarenhet är att det är enklare att önska sig en av jultomten än att tro att man skall få delarna man beställt av MK...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte heller beställa från Mk och förut fans den irlänska agenten på hemsidan. Jag hittar dom inte så dom är nog borta. Men det var dom som tagit fram rutan och kapellet. Jag har gjort som så att jag har köpt en rutram från http://www.kitspares.co.uk/ ( hittar inte på hemsidan men dom har) Du kan inte köpa rutan för den passar inte men rutramen var enkel att anpassa och sedan så gick jag till glasmästaren allt ihop för under 2tusen mk tar 3500 plus frakt. Jag köpte även torkarna från kitspares. Jag håller nu på med Kapellet och dörarna. Jag var i götet i går och köte kapellrör 6m rör är fasligt långt att ha på taket :).

Jag kan kanske fixa lite bilder i kväll

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför alla gnäller på MK,

Jag har beställt/förmedlat 32st MK kit, visst ibland har det saknats något och visst har man fått legat på för få de som saknats men inte värre än när jag beställt från Kitspares, BurtonPower, Europa Spares osv....Dessutom har man alltid fått något extra som plåster på såren.

Jag skall slänga iväg frågan om ruta till dem, som ni vet är de inte de snabbaste på att svara men till nästa vecka bör jag ha ett svar.

/john

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför alla gnäller på MK,

Jag har beställt/förmedlat 32st MK kit, visst ibland har det saknats något och visst har man fått legat på för få de som saknats men inte värre än när jag beställt från Kitspares, BurtonPower, Europa Spares osv....Dessutom har man alltid fått något extra som plåster på såren.

Jag skall slänga iväg frågan om ruta till dem, som ni vet är de inte de snabbaste på att svara men till nästa vecka bör jag ha ett svar.

/john

Varför jag klagar är för att jag nu efter snart två år fortfarande inte har fått bla min styrväxel, vindavisare, instrumentbräda, pedaler, bromsslangar, lyktor och några andra små delar som skulle ingå i mitt kitt. Jag skickade min beställning den 22 april 2010. På hösten 2010 anlände mitt kitt efter en turer med bla en fel leverans till Eslöv, bara 130 mil fel.

Visst alla kan göra fel men jag har fortfarande efter snart två år inte fått grejerna, jag har hört alla olika ursekter, fel delar från deras leverantör, snö, grejerna är skickade men försvann på vägen osv..

Har ifs inte beställt från dem andra firmorna du räknade upp men jag tycker inte att MK har skött mitt ärende så bra. Du kanske kan be dem skicka mina delar om du ska fråga om rutan.

//Rickard

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra! Jag kommer inte att ta tag i andras beställningar/leveranser utav flera olika orsaker.

Jag förstår att du känner dig besviken. Känns som om det gått riktigt fel någonstans där mitt förslag är att

kontakta dem vänligt men bestämt.

Det känns inte som om det vore någon större sak för MK att skicka de delar du saknar,

varken delarna eller frakten kostar speciellt mycket.

Skriv ner vad du saknar, hur du ser på det som hänt med din leverans och hur du skulle vilja lösa det.

Maila det sedan till dem, ring sedan och fråga om de har hunnit läsa ditt mail om inte när ni kan tala om problemet.

Det brukar vara enklast att ringa till dem och sedan maila en bekräftelse på det man pratat om.

/john

Link to comment
Share on other sites

Det var svårt att få en vettig bild i ett något stökigt garage.

Lev väl

Michael W

ps Bengt Norell i Borås har fått tag på rutram hos någon handlare i sverige ds

post-31-0-08529500-1329419532_thumb.jpg

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Tack, den bilden är bra!

Hur har du fäst "tryckknapparna" i rutlisten?

Det borde vara lite material att skruva fast knapparna i eftersom rutan sitter i spåret.

Hur hög är rutan på mitten av karossen?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hela kitt är aldrig problem från mk men enstaka delar kan vara mycket svårare.

Michael W

Roligt att du säger det med tanke på att det var ett Delux kit jag beställt..

Men nu ska vi inte förstöra denna tråd mer gnäll på MK.. Fastän jag inte fått mina delar :) Det är ju rutor det ska handla om inte leveransproblem.

//Rickard

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Rutan är 38 cm och den är i högsta laget men skall man få plats med en fet stel och lat farbror så får man ta till vara på varje liten mm man kan. Tryckknapparna är poppnitade. Man får svarva ner nosen till tången lite så fungerar det jättebra. Ja svarva och svarva det lät fint. Men sanningen är att jag inte kan svarva och äger inte ens en svarv utan det är utfört med "fattigmanssvarven" det vill säga med hjälp av borrmaskin och fil.

i nästa vecka skall jag fixa kapellställningen och sedan försöka mig på "dörrarna" vi får se hur det går.

Bygg väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Den här Kronblomkopian (lång, smal och gillar sofflock) vill gärna se bilder på rörställningen med infästning i chassit och hur anslutningen till rutan sker. Känner "i luften" att det borde blåsa in mellan knapparna i rutramen.

Antas

Suffl(ett)ör.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Härligt, tack för alla svar.

Jag ser gärna en bild rakt framifrån också.

Sitter föressten de två nedre skuvarna för "rutramshållarna" bara skruvade genom glasfibern, eller sitter det ett svetsat fäste på insidan som du skruvat mot.

Känns som brytkrafterna bör bli väldigt stora i 100km/h

Mvh

Thomas

Edited by Elken
Link to comment
Share on other sites

Rutan sitter i glaset men det är förstärkt med en fastplastad aluminiumprofil. Det kommer garanterat att blåsa in mellan knapparna men det är så andra har fixat det så jag börjar där. Dock kommer jag att styva upp kapellet där innan jag sätter knapparna. Fästplattan lutar en smula för att lira med vecket på mks shutle.Skulle tillverkat en egen i tjock aluminium.

post-31-0-20697500-1329591995_thumb.jpg

post-31-0-99044800-1329592015_thumb.jpg

post-31-0-90113400-1329592055_thumb.jpg

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Bra bilder!

Nu återstår för mej att hitta en lämplig rutlist. Undrar om Tibnor har passande alu-lister?

Har hittat en list på K-Rauta men den förefaller vara något tunn i materialet därav min undran ovan (16 02 2012 - 20:34).

Antas

Gäller RUT-avdrag?

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Fästplattan lutar en smula för att lira med vecket på mks shutle."

Jag har också lite misspassning mellan rutstolpe och scuttle. Rutstolpen var mycket svår att böja till perfekt passning.

För att åtgärda detta planerar jag att sätta t.ex. GladPack på scuttlen och sedan lägga glasfiberförstärkt PP mellan stolpen och scuttlen - drar fast med fästbultarna under härdningen. GladPacken förhindrar att PP´n fastnar på scuttlen. Därefter lägger jag en "packning" av 8 mm gummiskiva (Biltema MIn Länk) mellan rutram och scuttle.

PP´n är lätt att slipa så att rutstolpen ser homogen ut.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas

Fästena passar jättebra mot shutlen men hela fästet är lite brett så för att få det att passa är bakanten några mm högre än framkanten. Jag hade kolat och provmånterat men vid slutmonteringen så pasade det lika förbanat inte vet inte vad jag missade.

John

Torkare http://www.kitspares.co.uk/shop/item.php?product=5164

Värmare http://www.cbsonline.co.uk/product/4.3Kw_Car_Heater_HEAT2

CBS har båda men jag behövde lite andra prylar från GBS därför olika ställen CBS var snabba och hade låg frakt GBS var lite dyra på frakten troligen beroende på att GBS inte är så vana vid postorder. Paketet därifrån var onödigt stort.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Härligt, tack för alla svar.

Jag ser gärna en bild rakt framifrån också.

Sitter föressten de två nedre skuvarna för "rutramshållarna" bara skruvade genom glasfibern, eller sitter det ett svetsat fäste på insidan som du skruvat mot.

Känns som brytkrafterna bör bli väldigt stora i 100km/h

Mvh

Thomas

Tjena Thomas,

en god vän till mig som jobbar på Volvo Aero här i trollhättan med kompressorberäkningar av jetmotorer hjälpte mig

häromdan med att beräkna det dynamiska trycket på min vindruta i olika hastigheter.

Min ruta är ca 0,3 kvm och här är resultatet med några % felmarginal.

i 100 kmh är det 14 kg tryck på rutan

150 kmh = 30 kg

200 kmh = 60 kg

Inte så mycket som man kan tro faktiskt, min ruta hålls på plats av 2 M6 skruvar på varje sida och varje skruv

får således endast 15 kg på sig i 200 kmh och det klarar den utan problem.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

enda skillnaden blir att tvärsnittsarean blir mindre med lutande ruta och således trycket, men min ruta lutar väl ca 3-10 grader ungefär så som dom flesta sjuor har.

Med den lilla lutningen som "våra " rutor har mot en rak så är skillnaden liten enligt kompisen.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...