Jump to content

Avgifter


Tommy
 Share

Recommended Posts

När det gäller avgifter:

Man betalar ju 3000 :- vid sin 1:a SFRO besiktning sedan ev 7000:- i miljöavgift.

Vad är det mer som kommer till?

Läste på Esthers hemsida följande....

Money! It is not cheap to build a competitive car.

In Sweden we have to pay following charges:

SFRO-inspection 3000:- , Noise-test each occasion is 700:-,

Environmental-charge 7000:- Scrap-charge 1500:- and a Registration fee 3000:- :blink:

Hur är det med skrotningsavgiften och registreringsavgiften som nämns här ovan?

Link to comment
Share on other sites

Skrotningsavgift tillkommer och lägg också till vägning på 250:-

Om jag inte missminner mig så kommer en nygergistrering att kosta totalt ca 3500:- till bilprovningen.

Skyltarna kostar 60:-/st.

Sen har vi ju den populära miljöavgiften, eftersom vi som bygger våra bilar själv (om man nu inte har katalysator) oftast kör en 20-30 000 mil om året och skitar ner. :icon_angry:

Men det var väl nån klorofyll-kommunist som la det förslaget...... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Det betyder :

Miljöavgift (klorofyllavgift) =7000:- :whip:

SFRO= 3000:-

Registreringsavgift=3000:-

Skrotningsavgift=1500:-

Ljudprov=700:-

Vägning=250:-

Skyltar=60:-

Det blir utan katalysator: 15510 kr :blink: :blink:

Och för den med katalysator 8510 kr

Det blir dyrt det... :(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skrotningsavgiften är alltså 1500:-, regbesiktningen 1870:- (men det kan eventuellt finnas ett tillägg för amatörbyggt fordon också, jag minns inte hur det är nu). Det blir väl ungefär 3500:- tillsammans med vägning.

Miljödispensavgiften kan man diskutera men en sak man kan minnas är att åtminstone historiskt sett så skulle alternativen varit krav på avgascertifierad motor (och intyg på detta) eller åtminstone kat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

hmm vägningen kan man la göra själv..

de är ju bara för mig o ta bilen på släpp o åka ner till en av de fasta polis kontrollerna på e4:an

där sitter de ju en våg.. igentligen för lastbilar..

men där får man en vikt ju..

bara be nån polis om nån är där o skriva ett papper... :D

Link to comment
Share on other sites

apropå intyg...jag som kommer använda gm motor (saab)

har för mig att det är klintberg&way som har hand om att skriva intyg på

gm motorer dom tar 10000kr för ett intyg...nån som har en bra kontakt på saab eller kan man hänvisa till bilen man tagit motorn ifrån?

undrar urstad

intyg för vad..

intyg behöver la man bara om man tar en motor.. o sätter den i en annan bil.. eller :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

apropå intyg...jag som kommer använda gm motor (saab)

har för mig att det är klintberg&way som har hand om att skriva intyg på

gm motorer dom tar 10000kr för ett intyg...nån som har en bra kontakt på saab eller kan man hänvisa till bilen man tagit motorn ifrån?

undrar urstad

Är det inte bara att uppge vilken modell & årmodell den kommer i från ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Om man funderar lite :banghead: så tjänar man ju på att köpa vilken katalysator som helst under 7000kr, både miljön och plånboken vinner juh!

Eller var det bara önsketänkande från min sida??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...