Anders.Lj Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Jag har planer på att fixa distansen mellan låda och slavcylindern. Upptäckte till min fasa att urtrampningslagret inte var vad det en gång har varit... Går det att byta bara lagret eller måste man köpa ny slavcylinder? Det kan ju inte bara vara jag som har upplevt detta? Tacksam för tipps. Quote
Thomas Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 lagrena brukar bara vara påtryckta på slaven så det är bytbart Quote
Christer J Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleIdNo=679531&nodeIdNo=286314 Quote
Anders.Lj Posted February 3, 2012 Author Posted February 3, 2012 Passar det lagret som du föreslog? Detta är den slavcylinder som jag har (se nedan, bild bifogad) Info från Autoexperten.se CSC (koncentrisk slavcylinder) Dessa urtrampningslager har inbyggd slavcylinder. De monteras direkt på växellådan. Denna typ av urtrampningslager används om utrymmet inte räcker till för en konventionell kopplingsmanövrering. Slavcylinder och urtrampningslager i en enhet. Info från de lager som länken hänvisar till. Solfjäderkopplingen är inställd utan spel dvs. urtrampningslagret roterar med kopplingen. Urtrampningslagret ställer automatiskt in sig centriskt mot soljädern första gången som kopplingen manövreras. Någon som vet? Quote
Christer J Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Ja. Det lagret är till Omega B. Står i samma katalog som du tittar i.. Quote
Anders.Lj Posted February 3, 2012 Author Posted February 3, 2012 Ringde till Autoexperten och de sa att det inte går att byta bara lagret utan att man "måste" köpa en hel slavcylinder. Är det ngon som faktiskt har bytt lager eller har alla tur och köper hela grejer från början? Mvh Anders Quote
Thomas Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 (edited) Det går att byta. Då pratade du med ett kassabiträde. Tyvärr så är det allt för ofta som man anställer folk som inte vet hur en bil är uppbyggd. Men man bör byta hela så man inte riskerar att slavcylindern börjar läcka rätt som det är. Jag skulle ha M12x1,5 hjulbultar på Mekonomen i K-krona o ett okunnigt biträde propsade på att de måste ha regnr, och jag sa att de ligger väl i askar med beteckning på. Nä så funkar det inte här fick jag till svar. Måste ha regnr!!! Han fick regnr på min Dutton o jag sa . Så plocka fram dem nu. Han sa Nä det kan jag inte. Varpå jag åkte till däckhandlarn som hade hur mycket som helst av alla dimensioner i mm o tum. inga problem alls. Edited February 3, 2012 by Thomas Quote
Anders.Lj Posted February 9, 2012 Author Posted February 9, 2012 Fråga till er som har byggt adaptrar till era Opel lådor + Saab motor. Vart fick ni tag på O-ringen som sitter på urtrampningslagret original? Har kollat på Biva, Mekonomen, Autoexperte, Tool momentum (de har oringar men inte i de måttet) Några andra tipps? Quote
Anders.Lj Posted February 9, 2012 Author Posted February 9, 2012 Opel handlarna så som Biva ;) Har utgått ur deras sortiment. Quote
Anders.Lj Posted February 10, 2012 Author Posted February 10, 2012 http://viewitem.eim.ebay.se/10x-oring-idxcrossmm-78-x-25-NBR70ShA-DIN3770-/280337409069/item Kan detta vara något tro? Quote
Anders.Lj Posted February 10, 2012 Author Posted February 10, 2012 Lundgrens Sverige AB. De har ALLT!!! Åkte dit och hörde med dem om de kunde tänkas ha något som passa och 32kr senare var jag 3 oringar rikare =) Fantastiskt bra. Tipps är att de har O-ringar, Lager, Pändar mm mm mm.. =) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.