Peter M Posted March 1, 2012 Author Share Posted March 1, 2012 Fick nya tjänstebilen igår med en sån där handbroms-knapp-djävel :) Glömmer av den och rycker i luften i mittkonsollen....handbroms-parkeringar får man tydligen sluta med :( Jag är glad att slippa en handbroms-spak-jävel för det innebär att min mittkonsoll är lätt att skruva av och det finns inget att slå armbågen i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Mycket imponerad av din handbromslösning. Perfekt kombo av elektronik och mekanik. Och härligt att det fungerade utan ombyggnad. Är själv väldigt nöjd med min lösning. Handbromsspaken stående bredvid växelspaken. Säkert skitfult enligt vissa, ganska rejsigt enigt mig. Men det är skönt med slätt armbågsstöd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=111250 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 Mycket imponerad av din handbromslösning. Perfekt kombo av elektronik och mekanik. Och härligt att det fungerade utan ombyggnad. Är själv väldigt nöjd med min lösning. Handbromsspaken stående bredvid växelspaken. Säkert skitfult enligt vissa, ganska rejsigt enigt mig. Men det är skönt med slätt armbågsstöd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=111250 Det gäller att inte rycka till i fel spak när man ska kasta i fyran. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Jag är glad att slippa en handbroms-spak-jävel för det innebär att min mittkonsoll är lätt att skruva av och det finns inget att slå armbågen i. Men..... vad VÄGER den jämfört med en spak?? ? ;) :D :D :D Skämt åsido, känns som en riktigt snygg lösning, men det är ju den nivån hela bilen ligger på :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Ska skaffa en engelsk axel senare och smacka på mina Wilwood-ok. Är du på jakt efter en engelsk axel har jag en banjo med drivaxlar liggandes från en cortina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Men..... vad VÄGER den jämfört med en spak?? ? ;) :D :D :D Skämt åsido, känns som en riktigt snygg lösning, men det är ju den nivån hela bilen ligger på :) Motorn väger 500 gram så den är minsann lättare än en spak. Så det så. Pilutta dej. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Är du på jakt efter en engelsk axel har jag en banjo med drivaxlar liggandes från en cortina. Ja, den är jag EXTREMT intresserad av. :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 (edited) Fungerande handbromslösning. Edited March 3, 2012 by Peter M 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Känns lite dumt att "kränga" delar i din byggtråd men här har du en länk till bilder på banjo med drivaxlar http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9954&pid=111428&st=0entry111428 Jag tar bort inlägget om du tycker att det är opassande.. Förövrigt tycker jag ditt bygge är riktigt läckert. :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Så här kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Känns lite dumt att "kränga" delar i din byggtråd men här har du en länk till bilder på banjo med drivaxlar http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9954&pid=111428&st=0entry111428 Jag tar bort inlägget om du tycker att det är opassande.. Förövrigt tycker jag ditt bygge är riktigt läckert. :banana: Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad. Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad. Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall. Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad. Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall. Elwa-Motors i Sthlm. brukar ha Banjoaxlar på lager. http://www.elwamotors.com/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Elwa-Motors i Sthlm. brukar ha Banjoaxlar på lager. http://www.elwamotors.com/ 0 Har varit i kontakt med Elwa och blivit lovad att de skulle kolla om de hade vissa delar jag behövde. Ingenting hände, trots flera telefonsamtal. Sen dess vänder jag mig till företag som levererar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Nu är jag ingen guru på engelska axlar men jag har för mig att det finns följande utväxlingar som är användbara i 7-derivat: 3,54:1 3,77:1 3,89:1 sedan finns det över 4.0 osv men då börjar det nog bli surrigt. Jag har tyvärr inga extra utväxlingar än de som är till mina två klumpar ( med tillhörande diffbromsar :prop: ). Jag kan kolla över axeln å se hur pass anfrätt den är av rost. Jag kan ta närmare bilder på den om du vill å maila till dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbeflyer Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Hej! Vad är det för box som styr motor till den elektriska handbromsen? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 Hej! Vad är det för box som styr motor till den elektriska handbromsen? mvh Det är en hemmagjord styrbox som en hjälpsam vän lödit ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbeflyer Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Det är en hemmagjord styrbox som en hjälpsam vän lödit ihop. Okej, bra lösing på handbroms iallafall ! mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Coolt bygge med en massa "nytänk" den blir nog snabb som bara den.... BTW ! de va trevligt sist,hälsa robban mdf :racesmile: /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Här kommer jag som värsta party-pajjaren... Ser att dina länkhuvuden i framvagnen sitter monterade med bulten horisontellt. De lär ju tyvärr inte få så långt liv på det sättet. Vad säger SFRO dessutom? :P I övrigt måste jag säga att sådan finish lär inte vi orka med på vårt bygge, farsan och jag. Det har vi alldeles för lite tålamod för. ;) Snyggt blir det hur som helst. Du kör stummonterad motor. Ska bli intressant att ta dina erfarenheter av detta med en standardmotor. Lurar själv på stummonterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 (edited) Förklara vad du menar med bulten horisontellt Peter L, hur skulle man annars göra? så sitter det på min clubman och det håller förvånandsvärt bra på min, och på alla andra clubmanbilar. Edited March 10, 2012 by Robban1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Här kommer jag som värsta party-pajjaren... Ser att dina länkhuvuden i framvagnen sitter monterade med bulten horisontellt. De lär ju tyvärr inte få så långt liv på det sättet. Ja, just det ja. Jag förstår exakt vad du inte menar. :huh: Vad menar du? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 (edited) Med vertikal skruv slipper du axiella krafter på kulan vid bromsning vilket är gynnsamt ur hållfasthetssynpunkt. Dock kräver det att man har länkhuvuden som klarar fjädringsrörelsen utan att bottna. Min förra bil hade länklager monterade som dina fast med gummitutor. Skvätte man i lite fett nån gång om året så håller dom väldigt bra. Den bilen har gått över 1500 mil nu och kommer sannolikt greja en god bit till innan det är dags att byta. Det var en BEC, vägde a 500kg och hade SKFs M12 länkhuvuden. Vill man ha riktigt lång livslängd ska man inte ge sig på länkhuvuden över huvudtaget utan köra med gummibussningar. Edited March 10, 2012 by 2fast4u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Med vertikal skruv slipper du axiella krafter på kulan vid bromsning vilket är gynnsamt ur hållfasthetssynpunkt. Dock kräver det att man har länkhuvuden som klarar fjädringsrörelsen utan att bottna. Min förra bil hade länklager monterade som dina fast med gummitutor. Skvätte man i lite fett nån gång om året så håller dom väldigt bra. Den bilen har gått över 1500 mil nu och kommer sannolikt greja en god bit till innan det är dags att byta. Det var en BEC, vägde a 500kg och hade SKFs M12 länkhuvuden. Vill man ha riktigt lång livslängd ska man inte ge sig på länkhuvuden över huvudtaget utan köra med gummibussningar. Mina uniballs klarar 11 tons belastning och har därför större säkerhetsmarginal än vad som krävs för en normal personhiss. Tycker därför hela frågeställningen är fullständigt ointressant. Tror du att all kraft vid inbromsning tas upp axiellt i inre infästningen på en A-arm så är jag den förste att beklaga. Att prata om "livslängd" på en tävlingsbil känns inte riktigt genomtänkt. :doh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Exakt. Gäller alldeles extra mycket för de som skitar ner andras trådar med nonsens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Förmodar att de är mig du tänker på eller ? Låt oss bli seriösa ! Du skrev att de är en "tävlings bil" va e de för tävlingar du tänker köra ? Hoppas att detta inlägg inte "skitar ner din biltråd" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Tänker inte på någon särskild; Bara en allmän reflektion. Det är fritt fram att ta åt sig eller att inte göra det. Tänkte köra bilen i biltävlingar. Tror den passar bäst där. :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Men peter, du menar väl blackrace? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Men peter, du menar väl blackrace? Ja, på grus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Tänkte köra bilen i biltävlingar. :thumbsup: kommer du att trimma motorn mer eller tror du att de räcker me de du har ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 :thumbsup: kommer du att trimma motorn mer eller tror du att de räcker me de du har ? Har redan för mycket pulver så den ska varvtalsbegränsas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 ahh en 260 hk duratec :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 ahh en 260 hk duratec :notworthy: Nä en Zetec, men beräkningseffekten är hysterisk med ett spjäll per cylinder. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 Mina bultar till länkhuvudena(!) sitter horisontellt och är mej veterligen aldrig bytta..... bilen byggdes 97 och hur långt den gått kan man ju bara gissa, men Peeter körde den ju hyggligt elakt på ringen och Kraniel var väl heller inte rädd för att smiska den lite.... Fast i ärlighetens namn så behöver dom bytas till denna säsongen ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Mina bultar till länkhuvudena(!) sitter horisontellt och är mej veterligen aldrig bytta..... bilen byggdes 97 och hur långt den gått kan man ju bara gissa, men Peeter körde den ju hyggligt elakt på ringen och Kraniel var väl heller inte rädd för att smiska den lite.... Fast i ärlighetens namn så behöver dom bytas till denna säsongen ;) :) Faktum är att på 99% av alla Sevenliknande skapelser sitter skruven horisontellt genom uniballsen. Har sett att Mallock satt de övre bärarmarnas uniballskruvar vertikalt, men det beror på minst tre faktorer: 1. Det finns ett lämpligt rör att fästa i. 2. Fjädringsrörelsen i en Clubman är minimal. (Ground Effect-bil.) 3. Det är en SJUKT klen uniball. (För att spara vikt.) Vi övriga dödliga kör med det som alltid funkar och är praktiskt. Efter några år blir även de bästa och dyraste uniballarna slitna. Då köper man nya. Har man inte råd med det kanske man ska börja spela golf eller nåt annat som är nästan gratis. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 11, 2012 Share Posted March 11, 2012 På Westfield har man uniballs med horisontella bultar och jag har dammskydd men efter ca 200 mil skall jag nu byta nummer 2 (den första byttes innan SFRO2) Så kvalitet spelar nog roll och Westfield tycker nog inte det var så viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted March 11, 2012 Share Posted March 11, 2012 Hej Kollar på din upphängning av bakaxel(panhard/wattlänk eller vad det nu kallas) fler bilder och en förklaring Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 11, 2012 Share Posted March 11, 2012 Sitter uniballsen på samma länkarm nära varandra så ökar kraften på dem, mot om det är brett mellan dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 12, 2012 Share Posted March 12, 2012 Ganska säker på att Peter L:s inlägg om riktning på bulten var skrivet i all välmening, synd att det blev lite dålig stämning p.g.a. det. Faktum är att folk slitit ut dyra uniballs oförskämt snabbt trots kraftiga överdimensioneringar. Detta såklart beroende på dålig kvalitet (trots högt pris). Om de hade hållt bättre på andra hållet är inte säkert, men troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 12, 2012 Author Share Posted March 12, 2012 Hej Kollar på din upphängning av bakaxel(panhard/wattlänk eller vad det nu kallas) fler bilder och en förklaring Lars Heter "Mumford Link" och går utmärkt att googla, vilket även ger en lista på massor av fina bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbeflyer Posted March 12, 2012 Share Posted March 12, 2012 (edited) Hej. Såg du någon fördel med att använda en Mumford Link istället för ett panhardstag/wattlänk ? Förmodar att det har med rollcenter att göra eller? Mumford Link känns lite jobbigare att ställa in men kanske är lättare i praktiken mvh Edited March 12, 2012 by tobbeflyer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Äntliigen har man lite nytta av att ha varit sjukvårdsman i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Snyggt! Tänk på att stå utomhus när du startar upp, mina bandage rök nåt djävulskt, knappast hälsosamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 17, 2012 Author Share Posted March 17, 2012 Snyggt! Tänk på att stå utomhus när du startar upp, mina bandage rök nåt djävulskt, knappast hälsosamt. Jag tycker det luktar gott. :prop: Skämt åsido så kommer värmefärgen som finns under att lukta värre. Fick utrymma garaget sist jag använde den färgen. (Auto-K) å andra sidan satt den kvar och höll sig fräsch i flera år. Har svarvat bussningar till de stora hålen i grenrörsflänsen och slutmonterat (hoppas jag) grenröret. Lämnade fyra tiondelars spel mellan bussningarna och hålen i flänsen efter att ha räknat ut värmeutvidgningen. Original sitter det teflonbussningar som också ska tillåta rörelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 20, 2012 Author Share Posted March 20, 2012 Meckade en liten hylla för tank, soppapump och batteri. Lyckades få någorlunda ordning på tanken som inte sett en putstrasa sen pyramiderna byggdes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Vet inte om jag gillar alla byggbilder i den här tråden.....man kan ju få mindervärdeskomplex för mindre ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 20, 2012 Author Share Posted March 20, 2012 Vet inte om jag gillar alla byggbilder i den här tråden.....man kan ju få mindervärdeskomplex för mindre ;) :D He he, Nästa projekt får väl bli en inomhusbana så jag slipper ta ut den. Tänk om den blir dammig. :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Byggde om en skabbig gammal swirlpotta till en något mindre modell, samt putsade upp den lite. Håller på och klurar på ett smidigt fäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 Nu är fästet till pottan klart. Blev extremt stabilt trots att det inte väger många gram. Återstår att skaffa en passande rostfri slangklämma för att hålla den på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts