Jump to content

Vajer tips?!


RSr

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har ett bra tips vart man kan hitta en lämplig vajer att sätta mellan Trigger spaken och handbromsvajerns "vändskiva" eller annan lösning på problemet.

Jag vill helst ha spaken vinklad mot mig så en "dragstång" funkar inte..

post-1664-0-82299300-1326922748_thumb.jpg

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha spak och vändskiva så nära varandra som du håller på bilden så skulle jag nog klippt bort spakens vajerhöljefäste och kört med en vantskruv. Enkel montering och justering :thumbsup:

post-793-0-99879200-1326923244_thumb.jpg

Och nu såg jag att du skrev att du vill ha sned montering. Då är det bara att trolla fram en kort vajer då.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Jag satte gaffellänkar (inköpta på Clas Olson) på båda sidor och en kort bit gängstång mellan länkarna. På detta sätt gick det enkelt att justera "slaglängden" (snarare vinkeln på spaken) på handbromsspaken.

Har sökt efter bilder på konstruktionen men hittade bara denna usla bild, ena gaffellänken skymtar till höger.

Antas

Bildletare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej. Bilden är lite missvisande. Jag flyttade fram "vändskivan" för att det skulle bli lättare att få med på bilden.

Om jag ska gissa är det ca 30cm mellan.

När jag skulle montera handbromsen så snurra jag runt på vårt forum och hittade "någonstans" en diskussion om handbromsplaceringen. Fick uppfattningen att den gärna kunde placeras så "långt" bak som möjligt för att inte vara i vägen. Kolla i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028&st=150 nr 189 så ser du hur långt bak jag har placerat handbromsen. Det blev "djävligt" trångt men jag fick tips av antas hur jag skulle få ihop det

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Enligt min besiktningsman så fick man ha den var som helst. Utanför bilen, i bagage utrymmet m.m

Jag valde trigger spaken för att den är vinklad ganska rakt upp. iom att jag har paddel växel finns det gott om utrymme att placera spaken långt fram så man lätt kommer åt den.

Link to comment
Share on other sites

Jag valde trigger spaken för att den är vinklad ganska rakt upp. iom att jag har paddel växel finns det gott om utrymme att placera spaken långt fram så man lätt kommer åt den.

post-1664-0-92862600-1326994356_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...