Jonas Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Finns det någon nackdel med att använda blindnitmuttrar i ramen för att fästa clips till broms/bränslerör, plåtar osv...? Försvagar det ramen nämnvärt? Ska man isåfall använda aluminium eller stål nitar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Varför inte en självgängande plåtskruv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 den första jag kommer på är HÅL = möjlighet för vatten att koma in, var säker på att den kan komma ut igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Där blir hål i ramen vilket du än väljer, om du borrar ett 4,2mm borr för varje bromsclips så försvagar det inte nämnvärt. Om du tänker inträngande vatten så kan du ju spraya in i hålen efteråt med något rostskyddande medel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Om du väljer nitmutter så ta stål. Aluminiumnitarna är lite för klena för att använda på fordon. Man drar lätt sönder dem och de kan vara svåra att få fast så hårt man vill ha dem i ett fordon för att inte få problem med vibrationer senare. Sen skall man inte glömma att aluminium inte gillar att kramas med stål heller. /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Där blir hål i ramen vilket du än väljer, om du borrar ett 4,2mm borr för varje bromsclips så försvagar det inte nämnvärt. Om du tänker inträngande vatten så kan du ju spraya in i hålen efteråt med något rostskyddande medel. Jag har svetsat små öron på de mesta ställen . lätt om man vet i förväg var de skall sitta , sedan kör jag också med slang över allt , blir något mindre ställen att klampa då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Jag har svetsat små öron på de mesta ställen . lätt om man vet i förväg var de skall sitta , sedan kör jag också med slang över allt , blir något mindre ställen att klampa då. Jag har gängat alla "hål" med M4, M5 och på en del ställen M6 där det inte sitter popnit. Ett djäkla jobb men skönt att på och av om det behövs. Det jag lärde mig på detta gängningsjobb (det rör sig om flera hundra gängningar) är att billiga gängtappar inte håller speciellt länge, Det lönar sig med kvalite kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Hål, rost och försvagning är förhållandevis små problem. Det är mer personligt hur man gillar dessa eller kommer ligga sömnlös pga dem. Blindgängpopnit , Nej tack. Funkar bra tills gängan skär eller går trögt så börjar allt snurra med krånglighet att få loss. Välj att sy fast små plåt eller plattjärnsöron. Då kommer det bli bra. Det går att justera, komplettera med nya ledningar om det skulle behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Jag har gängat alla "hål" kenneth Hålen i ditsvetsade öron? Känns lite tunt att ha en gänga i rörgodset. Lutar åt att sätta öron eftersom dom flesta verkar nöjda med det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Hål, rost och försvagning är förhållandevis små problem. Det är mer personligt hur man gillar dessa eller kommer ligga sömnlös pga dem. Blindgängpopnit , Nej tack. Funkar bra tills gängan skär eller går trögt så börjar allt snurra med krånglighet att få loss. Välj att sy fast små plåt eller plattjärnsöron. Då kommer det bli bra. Det går att justera, komplettera med nya ledningar om det skulle behövas. Vill man ha gängor i "örat" är det lätt att punktsvetsa fast en mutter på baksidan. Har gjort det på flera ställen och det fungerar utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Hade i början punktsvetsade muttrar då det var smidigt men insåg att det inte är så smidigt i ett senare läge när muttern har gjort sitt. Körde mestadels med vanlig skruv och nyloc på de flesta ställen, sen finns det svåråtkomliga ställen där svetsade muttrar/skruv fyller ett syfte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Jag har självborrande montageskruv (VT-59230 på swedol) tillsammans med gummiklammer på alla rör i min bil. Snabbt, smidigt och snyggt tycker jag. Ingen har lossnat än, byggd 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 Jag har kommit fram till att jag nog ska undvika hål i ramen eftersom jag måste blästra bort pulverlacken från den. Risken finns ju då, även om man sätter en skruv i varje hål vid blästringen, att någon skruv lossnar så att man får ramrören fulla med sand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 --- får ramrören fulla med sand. --- Väldigt liten risk med hål på 3mm. Öppna ändrör på 20x20mm där kan det komma in lite sand men annars, nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 Okej, "fulla" med sand var lite överdrivet. Hade jag haft öppna ändrör hade det inte varit några problem, då hade det bara varit att tömma ut sanden samma väg. Den sand som kommer in genom ett 3mm hål blir väldigt svår att få ut igen genom samma hål. Min erfarenhet av blästersand är att det har en förmåga att leta sig in genom dom minsta hålen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Vad gör det om du har 3gram blästersand i ramen då? Jag borrade inte mina hål för klämmorna förrän min ram var lackerad.. Du måste inte ha bromsrören på plats vid SFRO 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 (edited) Mängden är kanske försumlig... Skulle kanske köra en kombination, svetsade öron med nitmuttrar eller självgängande skruvar :) Edited January 20, 2012 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Jag har också kört självborrande och gummiklammer från Swedol. Känns stabilt och inget har lossnat av att stå stilla i garaget i alla fall. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Jag har också kört självborrande och gummiklammer från Swedol. Känns stabilt och inget har lossnat av att stå stilla i garaget i alla fall. :icon_oops: Jag har det på min och det har suttit i många mil nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ord bind Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Det finns gängtappar som stukar gängan i matrealet sk gängpressandetapp. Inga spånor och längre gänga än vanliga tappar. Dock krävs det andra hål- storlekar och lite mer tryck i början av gängan men det fins ingen risk att tappen skärbort matreal ninnan den tar gäng. vilket är vikigt i tunt matreal tex plåt och tunnväggigarör. Funkar bäst i mjukare matreal. För bästa funktion och livslängd doppa tappen i olja inan varje gänga. Det fins även självgängandeskruv med lite koniskspets och lite trekantig gänga som har samma funktion. Dessa gängor är dessutom sarkare än vanliga, eftersom du inte skär av "fibrerna" i matrealet. Rätt utförd kan gängan bli nästan bli dubbelt så stark. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.