Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det någon nackdel med att använda blindnitmuttrar i ramen för att fästa clips till broms/bränslerör, plåtar osv...?

Försvagar det ramen nämnvärt?

Ska man isåfall använda aluminium eller stål nitar?

Posted

den första jag kommer på är HÅL = möjlighet för vatten att koma in, var säker på att den kan komma ut igen.

Posted

Där blir hål i ramen vilket du än väljer, om du borrar ett 4,2mm borr för varje bromsclips så försvagar det inte nämnvärt. Om du tänker inträngande vatten så kan du ju spraya in i hålen efteråt med något rostskyddande medel.

Posted

Om du väljer nitmutter så ta stål.

Aluminiumnitarna är lite för klena för att använda på fordon. Man drar lätt sönder dem och de kan vara svåra att få fast så hårt man vill ha dem i ett fordon för att inte få problem med vibrationer senare.

Sen skall man inte glömma att aluminium inte gillar att kramas med stål heller.

/Anders

Posted

Där blir hål i ramen vilket du än väljer, om du borrar ett 4,2mm borr för varje bromsclips så försvagar det inte nämnvärt. Om du tänker inträngande vatten så kan du ju spraya in i hålen efteråt med något rostskyddande medel.

Jag har svetsat små öron på de mesta ställen . lätt om man vet i förväg var de skall sitta , sedan kör jag också med slang över allt , blir något mindre ställen att klampa då.

Posted

Jag har svetsat små öron på de mesta ställen . lätt om man vet i förväg var de skall sitta , sedan kör jag också med slang över allt , blir något mindre ställen att klampa då.

Jag har gängat alla "hål" med M4, M5 och på en del ställen M6 där det inte sitter popnit. Ett djäkla jobb men skönt att på och av om det behövs. Det jag lärde mig på detta gängningsjobb (det rör sig om flera hundra gängningar) är att billiga gängtappar inte håller speciellt länge, Det lönar sig med kvalite

kenneth

Posted

Hål, rost och försvagning är förhållandevis små problem. Det är mer personligt hur man gillar dessa eller kommer ligga

sömnlös pga dem.

Blindgängpopnit , Nej tack. Funkar bra tills gängan skär eller går trögt så börjar allt snurra med krånglighet att få loss.

Välj att sy fast små plåt eller plattjärnsöron. Då kommer det bli bra. Det går att justera, komplettera med nya ledningar om det skulle behövas.

Posted

Jag har gängat alla "hål" kenneth

Hålen i ditsvetsade öron?

Känns lite tunt att ha en gänga i rörgodset.

Lutar åt att sätta öron eftersom dom flesta verkar nöjda med det..

Posted

Hål, rost och försvagning är förhållandevis små problem. Det är mer personligt hur man gillar dessa eller kommer ligga

sömnlös pga dem.

Blindgängpopnit , Nej tack. Funkar bra tills gängan skär eller går trögt så börjar allt snurra med krånglighet att få loss.

Välj att sy fast små plåt eller plattjärnsöron. Då kommer det bli bra. Det går att justera, komplettera med nya ledningar om det skulle behövas.

Vill man ha gängor i "örat" är det lätt att punktsvetsa fast en mutter på baksidan. Har gjort det på flera ställen och det fungerar utmärkt.

Posted

Hade i början punktsvetsade muttrar då det var smidigt men insåg att det inte är så smidigt i ett senare läge när muttern har gjort sitt. Körde mestadels med vanlig skruv och nyloc på de flesta ställen, sen finns det svåråtkomliga ställen där svetsade muttrar/skruv fyller ett syfte

Posted

Jag har självborrande montageskruv (VT-59230 på swedol) tillsammans med gummiklammer på alla rör i min bil. Snabbt, smidigt och snyggt tycker jag. Ingen har lossnat än, byggd 2007.

Posted

Jag har kommit fram till att jag nog ska undvika hål i ramen eftersom jag måste blästra bort pulverlacken från den.

Risken finns ju då, även om man sätter en skruv i varje hål vid blästringen, att någon skruv lossnar så att man får ramrören fulla med sand.

Posted

--- får ramrören fulla med sand. --- Väldigt liten risk med hål på 3mm. Öppna ändrör på 20x20mm där kan det komma in lite sand men annars, nej.

Posted

Okej, "fulla" med sand var lite överdrivet.

Hade jag haft öppna ändrör hade det inte varit några problem, då hade det bara varit att tömma ut sanden samma väg.

Den sand som kommer in genom ett 3mm hål blir väldigt svår att få ut igen genom samma hål.

Min erfarenhet av blästersand är att det har en förmåga att leta sig in genom dom minsta hålen.

Posted

Vad gör det om du har 3gram blästersand i ramen då?

Jag borrade inte mina hål för klämmorna förrän min ram var lackerad.. Du måste inte ha bromsrören på plats vid SFRO 1.

Posted (edited)

Mängden är kanske försumlig...

Skulle kanske köra en kombination, svetsade öron med nitmuttrar eller självgängande skruvar :)

Edited by Jonas
Posted

Jag har också kört självborrande och gummiklammer från Swedol. Känns stabilt och inget har lossnat av att stå stilla i garaget i alla fall. :icon_oops:

Jag har det på min och det har suttit i många mil nu...

  • 2 months later...
Posted

Det finns gängtappar som stukar gängan i matrealet sk gängpressandetapp.

Inga spånor och längre gänga än vanliga tappar. Dock krävs det andra hål-

storlekar och lite mer tryck i början av gängan men det fins ingen risk

att tappen skärbort matreal ninnan den tar gäng. vilket är vikigt i tunt

matreal tex plåt och tunnväggigarör. Funkar bäst i mjukare matreal.

För bästa funktion och livslängd doppa tappen i olja inan varje gänga.

Det fins även självgängandeskruv med lite koniskspets och lite trekantig

gänga som har samma funktion. Dessa gängor är dessutom sarkare än

vanliga, eftersom du inte skär av "fibrerna" i matrealet.

Rätt utförd kan gängan bli nästan bli dubbelt så stark. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...