Jump to content

Jari

Ledningen
  • Posts

    978
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    65

Jari last won the day on January 17

Jari had the most liked content!

Reputation

311 Excellent

About Jari

  • Birthday 10/25/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    I garaget eller i förarstolen
  • Interests
    Bilar, billjud, elektronik, slalom och givetsvis 7.

Profile Fields

  • Namn
    Jari Kinnunen
  • Ort
    Trollhättan
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

8,816 profile views
  1. Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor. Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂 Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad. Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren.
  2. Kollade över ventilspelet ikväll, tror jag hittat felet på min kassa motorgång. På 2:ans och 3:ans insug hade jag 0,00 respektive 0,10 i spel (ska ligga på 0,35-0,40). Sedan låg vissa uppåt 0,90-1,00. Om jag nu har kollat ventilspelet när jag plockade ihop motorn för 2 år sedan, så måste jag ha varit full när jag gjorde det. Har beställt ett gäng nya shimsbrickor. Nu får vi hoppas det här löser problemet.
  3. Jo, jag får göra det först. Har visserligen för mig att jag mätte in allt när jag byggde ihop motorn. Men det är ju 2 år sedan, så jag kan minnas fel.
  4. Efter att kollat bränslet (igen), kollat tändföljden (igen), bytt stift, flyttat runt spridare och den fortfarande inte går på 2:ans och 3:ans cylinder, så tog jag fram kompmätaren. Det visade sig att jag har 0 i komp på 2 och 3 (1:an har 10,2 och 4:an 9,7). Rev av insuget för att kolla den enkla sidan vad gäller ventilerna, där set det ut att öppna och stänga som det ska. Blir väl till att riva av turbo och grenrör för att kolla avgasventilerna, den jobbiga sidan på min bil. Innebär att jag måste riva det mesta på den sidan för att få loss grenröret.
  5. Båda bränslepumparna verkar funka, har dock inte kollat tryck (har ingen mätare på tryckregulatorn) eller flöde. Men jag kan höra att båda jobbar. Kollat alla slangar, kopplingar och rör. Inga läckage någonstans. Dubbelkollat att motorn är ordentligt nollad, vilket den var. Kollat alla kontakter sitter fast ordentligt. Om luftmassegivaren skulle vara trasig, så borde ju motorn åtminstone gå på alla 4 cylindrarna men fetare än normalt. Rycker jag kontakten till den, så dör motorn helt. Så den verkar leva. Har inte kvar blinkkodsuttaget. Den är bortklippt ur kablaget. Har utrustning så att jag skulle kunna mäta avgasvärden. Men kan bara göra det på hela motorn, inte cylinder för cylinder.
  6. Kör med Volvo motorstyr. Det finns 3st Boschkontakter under insuget, temp (vit), knack (svart) och tomgångsventil (grön). Men alla har olika kodning och bör inte passa på fel plats. Sedan är jag ganska säker på att jag märkte upp allt korrekt när jag plockade isär gamla motorn.
  7. Testade med en uppsättning andra spridare idag, samma orena gång. Stiften blir helt svarta av sot, inte blöta. Har tömt ur det mesta av gammal soppa. Ska tanka upp med nytt. Sedan ska jag testa mina bränslepumpar också, så att både lyftpumpen (från tank till catchtank) och huvudpumpen funkar ordentligt. Tycker inte jag får ordentligt flöde framme vid railen. Kan ju vara så att huvudpumpen beckat ihop, är ju ändå originalpump från när bilen byggdes. Så den är nog säkert 20 år gammal, bilen togs ju ändå ut i trafik 2007. Lyftpumpen bytte jag får ett antal år sedan, så den borde inte ha gett sig.
  8. Idag kom det nya batteriet. Var tvungen att snabbt hämta det på posten och sätta det på laddning. Ikväll fick jag äntligen provstartat nya motorn, gick orent så in åt h..vete. Låter som den bara går på 2 eller 3 cylindrar. 😞 Kollade över rotor, fördelarlock, spridare, men lyckades inte hitta något fel. 1:ans och 4:ans stift blir helt svarta efter bara några sekunders körning. Kan bensin bli dåligt på lite drygt 2 år? Har kanske 10L 98 oktanigt kvar i tanken. Jag bara funderar ifall det kan vara dålig bensin som gör att den går så orent.
  9. Eftersom det gamla batteriet var helt dött, så fick jag beställa ett nytt. Det blev ett sådant här: Start batteri med avancerad BMS 16Ah 800CA LiFePO4 online hos olssonsfiske.se 16Ah (30Ah PBEQ) LiFePO4 batteri, vikt 2,5kg. Så nu bantas bilen ytterligare 3kg! 🙂
  10. Jag har kört med ett litet 20Ah batteri i många år utan problem, men det är inget LiFePO4 batteri. Väger bara 5,6kg. Så kan jag lätta det ytterligare, så är det bara bra.
  11. Jag har tänkt att använda det här året till att köra in motorn. Till hösten/vintern ska jag byta ut styrsystemet mot något annat och mappa den ordentligt. Ska försöka göra det med boost-by-gear och tractioncontrol. Målet är ha runt 300hk med så linjär effektkurva som möjligt. Vill inte ha massor med ketchupeffekt.
  12. Nu är även avgassystemet byggt, blev ett helt nytt 3" hela vägen från turbon. Så nu ska nog motorn kunna andas lite friare jämfört med det gamla på 2,5". Downpipen ska lindas in med avgasbandage, men det gör jag efter att jag har startat upp motorn och kollat att allt är tätt först. Måste leta efter ett nytt batteri, det gamla har nog gett upp efter många års trogen tjänst. Har bara 1,7V på det och lyckas inte få den att ta laddning. Någon som tips på ett lätt 12V batteri (nuvarande storlek L180xB70xH165mm, men får plats med större också)?
  13. Det hade nog inte gått, har fått trycka in allt med mindre våld.
  14. Efter några intensiva veckor i garaget sitter nu motorn äntligen på plats i bilen igen. Har även tillverkat lite tryckrör mellan turbo-IC och IC-insug. Nu återstår det att tillverka ett nytt avgassystem, en del småpill med kylslangar, kablage, luftfilter mm. innan jag kan göra första provstarten. Sedan ska jag bygga avskärmning innanför noskonen, så att all luft passerar kylarna. Men bilen ska rulla för egen maskin till våren, det har jag bestämt!
  15. Den där var ju nästan perfekt. Beställde, får väl se när jag får paketet. Annars blir till att göra som Per skrev, bygga eget (som vanligt).
×
×
  • Create New...