
Jonas Jonsson
Forumdeltagare-
Posts
40 -
Joined
-
Last visited
Reputation
1 NeutralProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Jonas Jonssn
-
Ort
Vallentuna
-
Locost-status
Har köpt färdig locost
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Map för MBE 9a4 c20xe
Jonas Jonsson replied to Jonas Jonsson's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Tack för svar. Har både box och härva redan men ingen map. Ska kontakta SBD. Tror största bekymret är att första kitet är köpt begagnat så deras vilja att vara behjälpliga är inte kanske inte på topp -
Är det någon här som möjligen sitter på någon av SBD:s mappar för deras trimkit. Jag har för MBE 967 men ska ev byta sprut till 9a4 occh vad jag förstått är det olika mappar. Är bara grundmappen för något av kiten jag sker. Helst tp225 Långskott men man vet aldrig Tacksam för svar
-
Tips på åtgärd "poffar i insuget"
Jonas Jonsson replied to Jonas Jonsson's topic in Motor & växellåda
Letade läckage nu ikväll och när jag manuellt öppnade spjället så såg jag att oringen satt lite fel. Är svarta spår just i den skarven på utsidan tackar för all input. Hoppas ha hittat felet -
Tips på åtgärd "poffar i insuget"
Jonas Jonsson replied to Jonas Jonsson's topic in Motor & växellåda
Ja det är när jag tittar rakt mot spjället. Man ser också lite svart typ avlagring pga detta så jag vet jag inte sett i syne har synkt med instrument även om det inte är perfekt så är det helt ok Kan vara något med spridaren för jag har haft bekymmer att få tätt där. Har hft nåt klet från swedol som jag funderat på kan ha satt igen för spridaren. Känns dock långsökt -
Tips på åtgärd "poffar i insuget"
Jonas Jonsson replied to Jonas Jonsson's topic in Motor & växellåda
Borde förtydliga lite för jag skrev knasigt ser jag nu Databoxen har två ”ignition drive”-utgångar. Sen är det en dubbelspole. Jag har precis kollat dessa två kablar, bytt spolen till ny (bra fabrikat), bytt till annan tändkabel (beg men bra skick) samt nya tändstift på alla cylindrar jag ser genom spjället på fyrans cylinder att det poffar med flammor bakom spjället (som står lite öppet för tomgång) men innan toppen. Däremellan är det en fläns som förvisso är byggd själv mellan två flänsar men svetsat av en riktigt kompetent svetsare. Kanske är läckage ändå. Skulle en otäthet mellan spridare och sätet för denna mot spjälllhuset kunna göra detta? Ska leta så det inte är något vakuumuttag eller annat som läcker där också -
Har en Seven med c20xe. Böt i vintras insuget och därmed spridarbrygga men har samma spridare som i fjol. Nu i år så poffar den till i fyrans insug. Kör med separata spjäll. Kör med ett MBE-sprut som har dubbelspole. Har bytt spole, tändkabel och tändstift. Ändå poffar det till i just 4:an. Du det är en dubbelspole borde ju ev fel på databoxen drabba även 1:an som har samma spole. Går bet på vad det kan vara. Kan en dålig spridare eller luftläckage göra att det poffar till? Man kan se som en lite eldflamma mellan spjäll och topp när det händer. Tacksam för input vad det är jag glömmer.
-
Jag har en del info och även kabeln man ska ha till dom äldre seriella boxarna. Bor i Vallentuna så inte så långt från Enköping. Vilken box har du? Brukar heta tre siffror/bokstäver tex 992. Sen gäller det att ha koden till just din map om man har skyddat med kod. Alla gör inte det. Mjukvaran är gratis att ladda ned men kan vara olika beroende på box. Om du vill så slå en signal på 076-5645026 så kan jag berätta det jag kan. Är inte så bra på mapp-boxen men resten kan jag
-
Och jag har en snorbillig zetec blacktopp liggandes om du vill ha delar. Även en typ9-låda
-
TPS Spjällpotentiometer för Jenvey mfl
Jonas Jonsson replied to Jonas Jonsson's topic in Delar köpes
Tack -
Skulle behöva en sån lite fort. Beställt en ny från utlandet men tar två evigheter innan dom kommer Någon som har en över i stockholm eller kan skicka? Är en standard 32mm mellan hål och för D-axel
-
Sån motor hade jag förut. Varvade och var skoj men original varvstopp kom tidigt. Finns gott om trevliga chip som höjer det på ebay 🙂
-
Väldigt fint bygge. Tänkte tipsa om att avgassystemet troligen behöver lite större dämpare. Sugmotor och så små dämpare med din cylindervolym tror jag kommer låta för mycket. Jag har en opel 16v och åker dubbla ovala appel racing som ser ut att vara längre än dina på bilderna. Men du kanske gillar när det låter ordentligt 🙂
-
Jag tycker man först ska bestämma sig vilken karaktär man vill ha på bilen. Ska man ha en glidare för fina dagar eller en rejsbil för konbana och bana. Sen väljer man motor utefter det. Jag ahr kör tmed mc-motor på 130hk och det var inte min grej men roligt absolut. Varvade så man tror motorn ska ta förtidspension. Sen har jag kört med 318is på 143 hk vilket har en trevlig varvvillig karaktär som jag tycker passar biltypen. En motor som ber om att dras till rödmarkeringen. Tyvärr inte hög effekt eller bra vrid samt även svårt att hitta bra trim billigt till. Sista motorn jag provat är opel 16v c20xe. Inte lika rolig karalktär som 318is då opelmotorn är mer platt i karaktären. Finns dock en massa trim och är enkla att nå ca 200 sughästar med. Alla tycker sen olika men jag tycler sugmotor som vill varva passar biltypen. Skulle därför inte åka med saab turbo. Så fundera vad du ska ha bilen till och vilken karaktär du gillar. Sen väljer du motor Vad för lådor som finns till är också en aspekt men det mesta kan ju lösas där. Både opel och saab har lika lådor där r25 är vanligast. Tyvärr inte den starkaste eller roligaste lådan. Mitt val blev slutligen opel c20xe med sugtrim till runt 200hk och en omsvetsad bmw-diesellåda. Bra utväxling och hållbar låda där man relativt enkelt kan få en bra lösning med kopplingen också
-
Megasquirt går inte med generator?
Jonas Jonsson replied to pacman's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Kan vara att generatorn stör någon givarsignal för MS:et och då får det totalspel. Jag kör med MBE och en opel c20xe. Där stör tändspolen ut veveaxelgivaren om den kabeln dras för nära -
Tack. Börjar fråga PeÅ då. Har nära till uppsala så det vore toppen