Jump to content

Zepp71

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    118
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Zepp71 last won the day on November 18 2023

Zepp71 had the most liked content!

Reputation

154 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Gauffin
  • Ort
    Järna
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1,064 profile views
  1. Premiär på racerbana i veckan, GTR i Eskilstuna Bilen funkade riktigt bra, när den fick bekänna färg! (sen finns det väl mer att önska av chauffören 😄) GTR 29_4_02.mp4
  2. Hjulnavet- Om bultdelning är 4/108, skulle det (troligtvis) kunna vara Ford Mondeo Mk1 bakhjulslager.
  3. Jag använde en gammal kraftig rörbockare för 20 mm och värmde rören vid bocken.
  4. Ja, nu kan man slappna av och fixa lite i vinter.
  5. Utförde kontrollbesiktning i veckan. Så nu är officiellt bilen färdigbyggd! Behöver aldrig besikta igen (T12BF).
  6. Det ser ut som att dina axlar är modifierade, är det påpressat mässing/gulmetall och nya lagerbanor svarvade? Mina är (helt i stål) och taperade/koniska från yttre/mindre lagerdiametern hela vägen till den inre/större lagerdiametern och den diametern/banan är bara bred som lagret/lagerbanan. Är det möjligen de gamla gjutna alu spindlarna du har? Mina smidda alu spindlar har mycket finare yta!? //Tomas
  7. Hej Vedde, Ja det går bra med RD spindlar, kör med original axel. Jag köpte Mondeo nav, bromsskivor och ämne att svarva stubbar av, i syfte att minska scrubradie. Med att behålla samma setup med bromsok skulle inte ge så mycket, så körde på original. Nu när allt är inställt går det riktigt bra. Bara bra omdömen från SFRO, Stabil, Lättkörd, lagom rattåtergång mm. Jag ser inga konstigheter med lite stor scrubradie, har inte kört så mycket än, men det kanske blir lite spårkänslig? inget som jag märkt. Blev lite fundersam när Morty varnade för (om det nu var) dessa stubbaxlar! Sökte på nätet men ser inget om att dessa skulle gå av. Jag kan alltid byta till mondeokonceptet vi tillfälle. Nej jag har ingen spacer på lagren. (vad jag kan minnas). //Tomas
  8. Beställde från mc webshop Louis (stor i Tyskland) https://www.louis.se/sv/kellermann-bullet-1000-extreme-10034507?filter_article_number=10034508
  9. Var till Bilprovning i Södertälje och reg besiktade förrförra fredagen. Det var något av en "eriksgata" med massa beröm, sedan föll jag på målsnöret. Ej godkända framblinkers. Så jävla surt, besviken på mig själv att jag inte kollade upp detta bättre. Hade fått ett par mc blinkers som enligt uppgift definitivt skulle vara godkända. Jag fick chansen att byta till godkända blinkers under dagen, men det var omöjligt att hitta godkänd led blinkers en eftermiddag. Läste på ECE reglementet. Beställde Kellerman Bullit Extrem från Tyskland, dyra men fina med bra kvalitet. Återbesök i fredags och nu godkänd! Väntar nu på regbevis och skyltar!
  10. Bra, tackar! Skylt på växlingsmönster måste jag fixa.!
  11. Hej, Jag skall regbesikta min Almax/Seven nästa vecka. Har ni några tips eller saker att tänka på inför en regbesiktning? Jag har tex en varningstriangel, är det krav på någon annan utrustning i bilen? //Tomas
  12. SFRO 2 klart i veckan! Stort tack till SFRO och G Riddarstolpe för svar på frågor/funderingar/mm och mycket trevliga möten!! Reg besiktning bokad nästa vecka!
  13. Jag tilverkade ett "shims" i ett hårt packningsmaterial. Ska inte sitta så länge, tänkter jag.
  14. Jag öppnade ock kikade på styrväxeln, det är 10 st shims som sätter "preload" på växeln. Givetvis är tanken att man skall plocka bort shims varefter "mothållet" till kuggstången slits. Jag lade i ett extra shims, då går styrstången lite mindre kärv. och jag får till lite bättre rattåtergång. Skulle säga att jag har svag rattåtergång i upp till 50km/h men över 50 är den riktigt bra!
×
×
  • Create New...