Jump to content

Niclas Börjeson

Forumdeltagare
  • Posts

    107
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    29

Niclas Börjeson last won the day on January 1

Niclas Börjeson had the most liked content!

Reputation

240 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Niclas Börjesson
  • Ort
    Alingsås
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gott nytt år allesammans! Harvar på lite försiktigt i garaget, gett mig i kast att placera elsystemet. Dels matningen och själva systemet, kommer köra Painless grundsystem efter lite grubblerier.
  2. Hade samma detektivproblem, har köpt gängstång som jag tänkte använda. Men ser nu att Sorin kanske skakade fram en lösning 🎁
  3. Konsten att behärska Origami, eller träna inför att vika ihop expansionskärlet. 😄 har försökt rita en i ett så stort stycke som möjligt… kan säga att jag återkommer på den punkten.. Men gav mig i kast med oljekylaren istället, inser att det är trångt med snesträvan. Får se med ledningarna sen.
  4. Godkväll alla plåtkonstnärer! För att citera yngsta barnet: ”Är det en kaststjärna? Ska du bli ninja?” Känner min bilbyggarhobby har en svajig framtid bland efterföljande generation 😄 Hur som helst, kaststjä… förstärkningen är på inrådan ifrån Arto. Upphängningen av bakhuven är lite ranglig och behöver styvas upp. Har klurat lite på det ett tag och, något över konstruerad kanske, kommit fram till en lösning. Satt tillslut som ett yxhugg i skenbenet, stabilt 🥳
  5. Haha! 🤣 Överlägset snabbast, bytt rem innan man ens hunnit in i depån! Ja, beroende på vilket hål så hamnar den över vattenpumpen eller veven. Så det känns mest logiskt 👍🏼
  6. Fick modifiera trösklarna ifrån det som kom i panelkitet, passformen var lite som något Stevie Wonder fått ihop en fredagskväll. (Skämt och sido, panelkitet är guld värt) Men nu sitter det som en sportmössa, även rum för givarna till tankarna. Offrade Biltemas hålslag för att runda av avsluten, så slår sig inte panelen lika mycket. Ni som har SGT40 kit, hur har man tänkt med denna plåten emot motorn? Är det för att spänna fläktremmen i farten, eller ölnedkastet? 😄 (hål utan lock)
  7. Bra jobbat och väldigt kul att du kör med dessa lyktorna, riktigt snyggt! (Alla vi andra kör ju samma hamburgare😁) Man bli väldigt motiverad när man får jobba med lite estetik märker jag, istället för att leka Professor Baltazar och svetsa på 40x40 profiler...
  8. Jajamen, har grubblat över detta en del också. Har dragit följande slutsatser: Med temp kontroll på pumpen: Kör utan termostat. Utan temp kontroll på pumpen: Kör med termostat och borra ett hål på 2–3 mm för att få genomflöde. Sedan får man kolla lite på hur man skall använda bilen, båda metoderna kommer med för och nackdelar. Kör du med: Fördelar: Stabil arbetstemperatur: Termostaten hjälper till att hålla motorn inom optimal temperatur, speciellt vid kallstart. Snabbare uppvärmning: Motorn når rätt driftstemperatur snabbare Motorn mår bättre: Kommer i rätt temperatur fortare, ger bättre förbränning och effektivitet osv.. ja du fattar Nackdelar: Motstånd i kylsystemet: En termostat skapar ett flödeshinder, vilket kan minska effektiviteten hos en elektrisk vattenpump. Risk för överhettning om termostaten fastnar: Om den fastnar i stängt läge får kylarvätskan inte cirkulera, gäller såklart alla motorer och det kanske inte är så vanligt att just termostaten havererar. Kör utan: Fördelar: Bättre flöde: Inga restriktioner i kylsystemet, vilket innebär att pumpen arbetar mer effektivt. Ingen risk för termostatfel: Tar bort risken att en defekt termostat orsakar överhettning. Jämnare kylning: Med en elektrisk pump kan kylningen styras mer exakt utan att behöva vänta på att termostaten öppnar. Nackdelar: Långsammare uppvärmning: Utan termostat kan motorn ta längre tid att nå driftstemperatur, särskilt i kallt väder. Risk för underkylning: Om pumpen går konstant och kylaren är effektiv kan motorn kylas för mycket, vilket påverkar prestanda och slitage negativt Kör du med kontroller så rekommenderar dom att man sätter en blanking plate som stryper flödet, kör du med termostat så rekommenderas att borra ett litet hål för att få flöde igenom systemet. Sammantaget ovanstående, så kommer jag troligen köra med termostat för att kunna använda bilen även till vardags och även bana. Så jag kör med kontinuerlig drift och termostat, hoppas det blev förståeligt 🙂
  9. Töppen! 🙂 Då skall vi lösa ett utbyte av delar i dagarna 🥳
  10. Så nära racketsport jag kommer tror jag! modifierat fäste till vattenpumpen, skall komplettera med m4 gummikuddar. Tror Fege var något på spåret där 😄 Miniversionen av kantbocken fungerade oväntat bra, förutom att rymma ur skruvstädet och slå sönder tårna.. Körde sedan fast, saknar övre termostathuset.. så sista röret för vänta.
  11. Tidskrävande, men väldigt trevligt jobb.. 😊 Försöker forma plåtarna efter chassit och lägga förstärkningarna rätt.
  12. Ja, det var ett himla doktorerande innan man insåg att det var bara att ta fram skjutmåttet.. Ser du på bilden ovan så är centrum linjen mellan gen/AC förskjuten precis pga av det. Men nästa problem kommer ganska omgående, chassit 😅 Jag har en Sanden 508 typ Konpressor, det finns plats bakom den, samt att den har ett par fästöron i bakkant jag tänker använda, skall göra klart det när jag rycker motorn nästa gång. Men sammanfattningsvis har jag plats bakom, skall se om jag hittar någon bild.
  13. Tack för tipset, får läsa på lite om det 👍 Tunnväggiga aluminiumrör kanske bäst lämpar sig för det
  14. Värmepaketet/ACn monterad, försöker gömma under allt under panelen ifram. Sedan rördragning för ledningarna till kylaren. Köpte, billigt, R12 AC kopplingar på eBay, blir intressant och se hur det är att svetsa i dom… Risk för att det hamnar i återvinningen 😅
×
×
  • Create New...