Jump to content

Niclas Börjeson

Forumdeltagare
  • Posts

    122
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    34

Niclas Börjeson last won the day on March 4

Niclas Börjeson had the most liked content!

Reputation

276 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Niclas Börjesson
  • Ort
    Alingsås
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite sidoprojekt på ingång, inte den korta, smidiga vägen kanske. Men vad är en bal på slottet 🙃 Modifierat 3D ritningarna för tanklocken, så detta fungerar att fräsa ut. Sedan lyckades jag hitta bra fräsämnen, så nu är det på rull. Fortsättning följer
  2. Planen var enkel: kapa lite, svetsa lite, klart! Nu sitter jag här med en växelspak i pusselbitar och funderar på om jag ska börja med origami istället… (igen) Jag hör FEGE hela vägen ifrån Lindome att jag skulle använda stag istället 😁 Men! MR2ans växelspak har fått en bantningskur och är redo för beach 2025, det tillsammans med noll glapp så har jag en vinnare. Om ni undrar varför den är bultad i sidled är det för att man måste skruva ihop mekanismen underifrån samt att jag har en plan B med den engelska GTD spaken, om jag lyckas modifiera den. Fästen till karossen: Fästet till tunneln och mekanismen Injustering fästena Montering (Svar ja, man måste fingrar som en trädgårdstomte för att dra i handbromsen. Skall justera ut den)
  3. Dom kommer ifrån Verktygsboden, riktigt smidiga. Har även ett fäste att köra dom i verkstadspressen, men mindre saker går fint i skruvstädet. https://verktygsboden.se/maskin-teknik/plat-rorbearbetning/bockningsmaskiner/bockverktyg-150mm-med-magnet?gad_source=1&gbraid=0AAAAADlxRKFGlj3zXAfZUDknSOxh8M97x&gclid=CjwKCAiA8Lu9BhA8EiwAag16b_baEOBCksEBTuYoIOTw8-i9UpC_Hk0PwTWQe7WJIaiT4Yc8jdvRFBoCFq0QAvD_BwE
  4. Precis! 😅 Min låda med ”offergåvor till GT40 gudarna” är snart utbytt till en hel 10kbm container ifrån Stena Metall 😄
  5. Även dom små sakerna tar tid 😅 Håller på och lurar ut en hållare till oljefiltret och by-pass till oljekylaren. En attapp, svagt överdesignad, för att testa platser och utformning. Kommer hamna vid motorfästet efter lite grubblande…. Plus att den är bakåfram.. 😑 tillbaka till ritbordet och stålversion nästa gång. by-pass har termostat.
  6. Tillslut, nu har jag tagit mig runt hela bilen med alla täckplåtar. Enbart två motorrumsplåtar kvar, som jag inte kommer åt i nuläget. Styrväxeln är flyttad bakåt och uppåt, så det krävdes ytterligare en täckplåt-till-täckplåten.
  7. Till avdelningen saker-som-tog-lång-tid så kvalar nog dessa rören in i övre halvan, men nu är dom på plats och provtryckt med ungarnas heliumballonger. (Det kommer jag nog hamna i helvetet för.. 😁) Nu är det "bara" slangarna kvar att kapa till och pressa. Skall försöka göra en tunnel att klä in allt med, skall ner med gasvajer, eldragningar och växelreglagen. När dessa väl är på plats kunde jag ge mig i kast med nästa del, växelspaken. Köpte en variant ifrån gamla GTD gänget i England, men... Det fick min gamla joystick från ett 80tals arkadspel att framstå som ett precisionsinstrument. Så av bara farten hittade jag ett MR2 Turbo reglage på Ebay, så nu har jag två varianter. Har fått till ett fäste till MR2 varianten och börjat prova ut, innan jag kapar ner allt i småbitar...
  8. Snyggt! Fiffigt med 3D printad dies? Hur gick det, vilken tjocklek på plåten kan man använda det till? 🙂
  9. Just nu ser golvet ut som en heavy metal-konsert där någon hällt ut en hink glitter i garaget. Har äntligen lyckats få tag på nya skär till kantfasmaskinen (eller vad den heter? "Fasligt Bra Fasare 3000 – för dig som vill ha en kantlös tillvaro" som det stod på kinesiska 😁) Vidare om någon läser detta i en avlägsen framtid, så borde Arto få någon form av stim-pengar för diverse lösningar som letar sig vidare till denna tråden. Har klurat på lite olika huvlåslösningar, men slutar alltid med något likande. Har skjutit på AC kopplingarna och utbyggnaden, eller mest kanske på grund av att två kopplingar har haft en kinesiskt jorden runt kryssning. Men nu har jag gett mig i kast med detta tunnrörsmankemanget, det är mer som en viskning med 1.5 ampere – när du inte svetsar, utan bara för en stilla dialog med metallen.. Väljer att gå i tunneln, tillsammans med växelreglaget, gasvajer samt diverse kablage. Fick även klart vattenrören, med goda avstånd så slangar kan röra på sig.
  10. Skulle kunna vara mim handbromslösning, det låter bekant på efterlysningen.🙂 Jag har M8 på mina gaffellänkar, det fungerar i både 10mm eller 8mm. Tror även 6mm går bra med lite högre kvalitet på aluminiumet. Jag kan skicka ritningarna på DM 👍
  11. Skall precisera mig lite bättre, siktar på att göra det "lagom" – inte så perfekt att folk får höga förväntningar, men tillräckligt bra för att det inte skall bli knas 🙂 Skämtoch sido, ni har alla helt rätt och uppskattar inspelen. 🙂 Inget av dom är injusterade än, kommer lägga tillräckligt med avstånd så dom kan röra på sig och inte nöter emot. Men även så att det inte ligger i spänn, får då kommer dom ge sig över tid. Väldigt bra tips med fjäderklämmorna, har kört tidigare med bredare band på slangklämmorna men detta motverkar man detta. Håller även med om EPDM, tycker även det ser bättre ut estetiskt. Det blanka siliconslangen skär sig lite till resten av motorrummet, men dom har bra andra funktioner 😄
  12. Hawk-eye 😄 Du har såklart helt rätt man skall undvika större längder/ytor med slang av orsaker du ovan nämner. Enkla svaret är att jag inte hunnit justera rören/slangen. Som du ser på bilden nedan ligger rören nära och påsticket på slangen är markerat för att mäta hur mycket jag skall kapa den. Men jag har hunnit göra ett rör! 🥳🫣
  13. Fått hem sista komponenten till vattensystemet, såklart med lite utrymme att modifieras. Blir nog att gänga och plugga by-pass delen, så går allt fritt.
  14. Det där blev ju väldigt bra! Snyggt moddat med slangfästet 🙂 Jag tänkte dra mina slangar under, men det är lite som att försöka montera i en Full och arg Peter Harrysson i en sovsäck... krångligt
×
×
  • Create New...