Jump to content

Niclas Börjeson

Forumdeltagare
  • Posts

    127
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    34

Niclas Börjeson last won the day on March 4

Niclas Börjeson had the most liked content!

Reputation

288 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Niclas Börjesson
  • Ort
    Alingsås
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack Arto! 🙂 Ja, samlar vi ihop kompetensen och finurliga lösningar ifrån detta forumet så har vi verkligen snart kompletta kit. Med väldigt hög standard 🏆🙂
  2. Sakta men säkert, men väldigt bra 🥳 Bygeln
  3. Jag har en gaffel som håller upp AC-pumpen i bakant, fäster emot framsidan på toppen. Har inte monterat den än, tanken är.. som vanligt med dessa bilarna att kapa upp den...🙃 Så svetsar jag ihop den med rätt mått i längsled, eller om jag kan sätta distanser.
  4. Så var vi här igen. Jag och växelspaken, i en bitter kamp om vem som egentligen bestämmer. Växelspaken och jag har en komplex relation. Jag bygger om den, den sviker mig, jag bygger om den igen. Nu är vi på version 21 Men en guldstjärna till Mats! 🏆 Var inte riktigt nöjd med mina vajrar, men efter tips så beställde jag hem två stycken jag också. 24 :- styck (!) Riktigt smidiga, lagom långa och med gott om vinkelspel. Och så fick jag såga sönder hela armaturen igen 😁 Nästa steg är bakre fästet vid lådan
  5. Expansionskärlet, nu (tillslut..)sitter det som ett yxhugg i skenbenet. Med millimeterprecision och rätt vinklar åt alla håll, smärtfritt..Nej.. Envisades att testa vika med en hel plåtbit, gick nästan. 😁 Började med något som slutade som offergåvor till GT40 bygg-gudarna. Hittade tillslut ett vinnande koncept, kan sammanfatta att varje liten bit är, återigen, som att försöka montera en hiss i ett utedass. Starter-kit På plats 🏆 Valde att gömma undan bränsle dragningarna och strömmatningen till catchtanken undertill.
  6. Lite sidoprojekt på ingång, inte den korta, smidiga vägen kanske. Men vad är en bal på slottet 🙃 Modifierat 3D ritningarna för tanklocken, så detta fungerar att fräsa ut. Sedan lyckades jag hitta bra fräsämnen, så nu är det på rull. Fortsättning följer
  7. Planen var enkel: kapa lite, svetsa lite, klart! Nu sitter jag här med en växelspak i pusselbitar och funderar på om jag ska börja med origami istället… (igen) Jag hör FEGE hela vägen ifrån Lindome att jag skulle använda stag istället 😁 Men! MR2ans växelspak har fått en bantningskur och är redo för beach 2025, det tillsammans med noll glapp så har jag en vinnare. Om ni undrar varför den är bultad i sidled är det för att man måste skruva ihop mekanismen underifrån samt att jag har en plan B med den engelska GTD spaken, om jag lyckas modifiera den. Fästen till karossen: Fästet till tunneln och mekanismen Injustering fästena Montering (Svar ja, man måste fingrar som en trädgårdstomte för att dra i handbromsen. Skall justera ut den)
  8. Dom kommer ifrån Verktygsboden, riktigt smidiga. Har även ett fäste att köra dom i verkstadspressen, men mindre saker går fint i skruvstädet. https://verktygsboden.se/maskin-teknik/plat-rorbearbetning/bockningsmaskiner/bockverktyg-150mm-med-magnet?gad_source=1&gbraid=0AAAAADlxRKFGlj3zXAfZUDknSOxh8M97x&gclid=CjwKCAiA8Lu9BhA8EiwAag16b_baEOBCksEBTuYoIOTw8-i9UpC_Hk0PwTWQe7WJIaiT4Yc8jdvRFBoCFq0QAvD_BwE
  9. Precis! 😅 Min låda med ”offergåvor till GT40 gudarna” är snart utbytt till en hel 10kbm container ifrån Stena Metall 😄
  10. Även dom små sakerna tar tid 😅 Håller på och lurar ut en hållare till oljefiltret och by-pass till oljekylaren. En attapp, svagt överdesignad, för att testa platser och utformning. Kommer hamna vid motorfästet efter lite grubblande…. Plus att den är bakåfram.. 😑 tillbaka till ritbordet och stålversion nästa gång. by-pass har termostat.
  11. Tillslut, nu har jag tagit mig runt hela bilen med alla täckplåtar. Enbart två motorrumsplåtar kvar, som jag inte kommer åt i nuläget. Styrväxeln är flyttad bakåt och uppåt, så det krävdes ytterligare en täckplåt-till-täckplåten.
  12. Till avdelningen saker-som-tog-lång-tid så kvalar nog dessa rören in i övre halvan, men nu är dom på plats och provtryckt med ungarnas heliumballonger. (Det kommer jag nog hamna i helvetet för.. 😁) Nu är det "bara" slangarna kvar att kapa till och pressa. Skall försöka göra en tunnel att klä in allt med, skall ner med gasvajer, eldragningar och växelreglagen. När dessa väl är på plats kunde jag ge mig i kast med nästa del, växelspaken. Köpte en variant ifrån gamla GTD gänget i England, men... Det fick min gamla joystick från ett 80tals arkadspel att framstå som ett precisionsinstrument. Så av bara farten hittade jag ett MR2 Turbo reglage på Ebay, så nu har jag två varianter. Har fått till ett fäste till MR2 varianten och börjat prova ut, innan jag kapar ner allt i småbitar...
  13. Snyggt! Fiffigt med 3D printad dies? Hur gick det, vilken tjocklek på plåten kan man använda det till? 🙂
  14. Just nu ser golvet ut som en heavy metal-konsert där någon hällt ut en hink glitter i garaget. Har äntligen lyckats få tag på nya skär till kantfasmaskinen (eller vad den heter? "Fasligt Bra Fasare 3000 – för dig som vill ha en kantlös tillvaro" som det stod på kinesiska 😁) Vidare om någon läser detta i en avlägsen framtid, så borde Arto få någon form av stim-pengar för diverse lösningar som letar sig vidare till denna tråden. Har klurat på lite olika huvlåslösningar, men slutar alltid med något likande. Har skjutit på AC kopplingarna och utbyggnaden, eller mest kanske på grund av att två kopplingar har haft en kinesiskt jorden runt kryssning. Men nu har jag gett mig i kast med detta tunnrörsmankemanget, det är mer som en viskning med 1.5 ampere – när du inte svetsar, utan bara för en stilla dialog med metallen.. Väljer att gå i tunneln, tillsammans med växelreglaget, gasvajer samt diverse kablage. Fick även klart vattenrören, med goda avstånd så slangar kan röra på sig.
×
×
  • Create New...