Jump to content

Michael Th

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    2,316
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Michael Th last won the day on May 7 2018

Michael Th had the most liked content!

Reputation

3 Neutral

About Michael Th

  • Birthday 05/17/1963

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    kallinge blekinge
  • Interests
    bygger en vwbuss med tidigt utseende porsche hjulupphängning och bromsar, fast med subaru maskin..
    mer info hittas i tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062på boxerville.se Men tänker mig att bygga caterham clone.
    samlar delar.och inspiration under tiden..

Profile Fields

  • Namn
    Michael Thulesius
  • Ort
    Kallinge blekinge
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

12,862 profile views
  1. tänkte på din kabel krimpare som du aktiverar med blysläggan.. provat i skruvstycket.. nuförtiden finns det ju små smidiga hydrauliska att köpa på nätet.. typ https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraulic-Wire-Battery-Cable-Lug-Terminal-Crimper-Crimping-Tool-9-Dies-/302354325132
  2. lyfter tråden lite.. Jag har smidda Porsche nödhjul.15*5,5 tanken är att bredda 2 av fälgarna till 15*7,5.. dom skall på en bubbla/p356 cupe bygge.. dvs ett lätt fordon.. 🙂 hittat aluplattlist 5*50 6*50 8* 50.. tjocklek väljs beroende på vad som är i fälgen.. som rullas till lämplig kringla. materialet var antingen AW 6060 eller AW 6082. ?? lämpligt eller?? så vad är lämpligt att tigsvetsa.. har en licens svetsare som gör jobbet.. jag för tillsats material skall man använda (TIG)
  3. sanning att säga... komm andra byggen imellan så har ej testat e36. Är ju en Miata framvagn jag vill använda.. som ligger här hemma..sen vill jag ju ha Porsche bultmönster i slutet...5*130 visst man kan göra nya bärarmar så som många gör... kanske gör fast med miatans geometri.. nej fooord vill jag inte ha...
  4. Trevlig rullmaskin...du funderade inte att växla ner genom tex 2 kedjehjul för att få bättre kraft??
  5. jodå jag tycker dom fungerar bra använde en bult m12 fingängad men annars kan man ju pressa.. jag provade att slå en med deadblow klubba och det fungerade bra.det står att dom är upp till3mm material tjocklek.. nu var det bara 1,25alu.
  6. var en sväng förbi Biltema i förmiddags och köpte den mindre fasverktygs satsen oxå.. Gjorde en provbit med alla 6 verktygen..
  7. då frågan kom upp verktyget från biltema.. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Fasningsverktyg-2000040347/ köpte den stora satsen...dvs dom 3 något större... blir nog att jag svarvar något större verktyg själv...
  8. Hejsan jag kommer bygga någon sorts "bomber seats" Ja det finns många olika varianter på temat... vad för kvalitet på aluminium plåt rekommenderas.. jag vill ha en kvalite som inte oxiderar fult direkt.. nej jag vill inte putsa och gno jämt.. jag har börjat göra en första ful prototyp stol i 1,25 mm skrot aluminium bara för att ha något att klämma på.. och mycket blev fel.. fas verktyg från biltema. + billiga hålsågar från hjem &fix.. ryggen med 3 olika storlekar hål med min lilla muttermaskin och en fingängad m12 bult och en stor bricka gick det bra att dra ihop verktygen. Ryggen och botten fick kanter nervikta i kantbocken.. sen krympte och sträckte jag bitarna till "rätt" form.. till bottenplåten gjorde jag en konturmall av en 90 grader bockad vinkel som jag krympte/sträckte till min form, sedan var det enkelt att få båda sidorna likadana.. ja sidorna blev fula.. men det är lite enklare när man gör en stol i 4 bitar då kan man enkelt göra om en del.. ibland görs stolarna av 2 bitar... så såhär ser version ett ut gjord i 1,25 mm skrot aluminium plåt. nästa blir i 2mm... Mer förbättringar/uppdateringar av stols desighnen kommer.. givetvis blir det kanter och förstärkningar för infästning och kullriga nitar... nästa steg är att mäta upp stolarna som jag ersätter och få mer korrekta mått./ Michael Hoppas någon känner sig inspirerad. av detta första försök i Alu stols branschen ;-).. och vet om en bra aluminium kvalite..
  9. Hmm min rasade.. efter bara 11000 mil i min 95 vector-09 snällt körd,helt original, täta oljebyten varje1000 mil och bra olja alltid upp till max...och nära på aldrig släp.. skitgrejer.. Från en dag till annan stort moln.. fast den åkte ju till tilbaka till Gik och en helt ny original åkte på plats... funderade på att behålla, men impellern var mycket mindre ... helt rund i kanterna.. skit turbo men då saaben e en enkel brukis, så får den väl duga till nästa byte......
  10. på mazda miata klubben är det en som slår ihjäl en bil.. tyvärr måste man betala 400 kr för att få skriva i forumet.(Bli medlem) förutom i en gäst avdelning..
  11. Mät på din bruksbil... ja inte Rovern kanske har för mig jag hade 90 mm under vår saab vektor.. och där e ju axelavståndet långt..
  12. Tja man får, kan ju skilja mellan vad man gör , och vad som är bättre... min bubbla skall ju Sfro besiktigas. e ju inte en vanlig kontroll besiktning. Jag vill gärna att framvagnen fungerar så bra som jag kan. med mina förutsättningar.så därför vill jag hålla mig gärna så nära original offset som möjligt, Blir ju ändå tyngre med större bromsar och smalare spårvid.. men det e ju ett val jag gör. kommer handla mig ett beg Bmw E36 nav och prova lite med så får vi se.
  13. hmm nä Alfa maskinen skulle i ett seven schassie.. som jag hade ett efter "boken.." det var en kille från Gotland som svetsat det. men jag var aldrig överens med svetsar och design,,så sålde det till göteborgs trakten.. drömmer om en caterham clon.. har handlat en del original grejer.. sedan kom det en hus renovering emellan... och nu har jag sysslat med ett buss projekt... till jag fick ett efterlängtat bygglov till utbygge av garage.. som tagit en hel del tid/år..sen dödsfall bouppdelningar osv.. Funderade på E36.. nav.. 5 bultade.. köper väl mig ett beg och kikar lite på det.
  14. Tja får c..jag vill inte bygga mer utåt..mina fälgar har et45..så jag har 3 mm att jobba med. Skall kolla vidare på e30../E36 nav spåret.. med en platta på baksidan som centrerar över navet och ökar ytan. med ipressade bultar. så sabbar jag inte geometrin.. sen vad för skiva.. miatans e ju såååååå liten.. vill ju inte ha mindre än bak som ju blir 298mm om jag inte minns fel. nej jag vet alldeles för stor tunga skivor.. men 944 skivorna är så stora. och med en turbo maskin så vill man ju kunna stanna.. vi får c vilken väg jag går.. jag har ett par Mercedes skivor som nog kan vara mumma... Ge upp inte på kartan då börjar man inte med dylika byggen...
  15. berätta mer om denna korta lagertapp. mått som lagret sitter på...och E30 nav.. fanns E30 5 bultade?? Frågar då jag behöver modifiera Miata framvagn till 5*130... sitter lagret som en integrerad del av BMW navet eller lösa enheter?? Hur många mm är det från navbakkant till anläggningsytan för skivan??? Mvh Michael
×
×
  • Create New...