-
Posts
72 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by Bushido
-
Visst är det så, bara menade att jag har kollat över bilen så gott jag kunnat och inte kunnat se något uppenbart men att det såklart kan dölja sig fel under ytan 🙂 Jag är absolut ingen expert men jag kan svetsa själv och har åtminstone ett hum om vad som är bra eller dåligt, och vad jag kunnat se av bilen så ser den väldigt väldigt välbyggd ut och den kändes extremt solid vid provkörning. Ingenting som skramlar eller känns instabilt eller så. Anledningen till att den är borta är antagligen för att jag nu varit och tittat på den och bett att få köpa den, så säljaren har antagligen redan påbörjat processen 😄 Vad jag förstod av säljaren så var det så att den huvudsakliga ägaren som hade bilen under 20+ år fram tills nuvarande tog över var en äldre herre med problematisk hälsa, så jag tror att det är hela förklaringen till att den gått så lite. Man ser ju en tydlig uppgång i mil per år efter att nuvarande ägaren tog över bilen. Jag är snarare fundersam över det plötsliga udda miltalet vid 2017-18. Någon besiktningsman som skrivit in fel kanske? Resten av miltalsregistreringarna följer ju en väldigt fin och jämn kurva så den där uppstickande toppen ser lite märklig ut...
-
Nu har jag varit och tittat på den och svarar på frågorna i turordning: - Absolut, jag tycker både att den är väldigt snygg och verkar vara utrustad med bra komponenter. - Så vitt jag kan bedöma är det rak och oskadad, men svårt att se utan att klä av hela bilen... Innan det blir affär har jag tänkt be om en Carfax rapport. - Återigen, den ser hel och gedigen ut men man vet ju aldrig vad som kan dölja sig under ett lager färg... Men inga uppenbara synliga brister av den typen så vitt jag kunnat se. - Absolut, jag vill väl mest bara veta vad det är jag faktiskt köper istället för att köpa något som jag tror är något och som sen visar sig vara något annat. Just Esther är väl ett av få lite mer kända svenska "märken" så det kunde ju vara kul att ha en sådan av rent motorhistorisk aspekt. Men visst, möda och omsorg kan absolut vara en stor bidragande faktor när det kommer till ett bygges kvalitet. Men samtidigt så är ju professionell serietillverkning också något som förhoppningsvis bäddar för jämn och hög kvalitet. Enbart brinnande passion kommer du ju inte jättelångt med om du inte kan svetsa ordentligt till exempel, så det kan ju ibland vara svårt att veta hur välbyggt ett amatörbygge är om man inte vet något om byggherrens färdigheter. Men ett företag som byggt ett 50-tal chassin får man ju hoppas vet vad de sysslar med åtminstone...
-
Visst är det så, håller helt med dig. Men innan jag ens åker för att titta på en potentiellt intressant bil så vill jag ju veta vad det är jag rimligen kan förvänta mig. Finns det nu en hyfsat känd firma som bygger Super seven replikor under ett visst namn så blir åtminstone jag lite skeptisk om någon amatör bygger en egen och registrerar den som en lätt felstavning av den kända firmans namn, det känns liksom inte helt ärligt om du frågar mig utan jag blir snarare misstänksam och undrar om det finns ett särskilt/oärligt syfte med att använda ett liknande namn. Exempelvis att spekulanter som inte har full koll ska anta att det är en kvalitetsbil byggd av den kända firman och därför inte bemöda sig med att syna den i sömmarna vid inspektion eller bara att de hoppas på att en köpare ska betala ett högre pris än bilen är värd för att de tror att det är en känd tillverkare som byggt den. Så det var väl mest det jag ville reda ut i detta fallet. Jag har inte superkoll på just Esther, jag fick för mig att de byggde kompletta bilar och att det var dessa som rgistrerades som "Esther" men jag kanske har helt fel i detta. De kanske sålde byggsatser och/eller ramar också varför namnet är upp till byggherren? Kan ju vara så att byggherren köpte ett gds-kit och sen reggade bilen med en alternativ stavning av firmans namn för att påvisa släktskapet då man kanske inte helt sonika kan ge bilen det aktuella tillverkarnamnet för att detta är ett registrerat företagsnamn... Så det behöver absolut inte vara något klandervärt bakom valet av namn, jag vill bara säkerställa att det inte är det innan jag går vidare. Och ja, bestämmer jag mig för att den är tillräckligt intressant och att det inte ligger något suspekt skäl bakom valet av namn så ska jag givetvis åka och titta på den innan jag bestämmer mig för att köpa den 🙂
-
Hej! Stort tack för ditt meddelande och för hjälpen med att hitta de tidigare ägarna! 😄 Ska se om det kan gå att komma i kontakt med någon av herrarna så att man kanske kan få veta lite mer om bilen 🙂 Är lite sugen på den men vill ju veta lite mer detaljerat vad det är för något först, har hört att de bilar och ramar som byggts av Estherfabriken i Ugglerum ska hålla genomgående god kvalitet och då vill man ju veta om detta faktiskt är en av dem så att man inte råkar köpa något som någon slumpmässig amatör byggt ihop och sen försöker låtsas att den är byggd av Estherfabriken... Det felstavade namnet i regpapprena gjorde mig lite skeptisk, men om det nu är så att en privatperson köpt en ram att bygga bil på så kan de ju ha använt en annan stavning vid registrering just för att Esther är ett registrerat företag och att privatbyggda bilar på deras ramar inte får kallas för Esther... Jag vet inte riktigt, ska se om det kan gå att fråga nuvarande ägaren eller rentav byggherren ifall någon av dem går att få tag på. Firman som säljer bilen borde ju kunna förmedla kontakt med ägaren åtminstone, men han har bara ägt bilen ett drygt år så han kanske inte vet så mycket...
-
Hej allihop! Hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut ett par frågetecken kring en bil. Såg denna på blocket: https://www.blocket.se/annons/blekinge/esther_seven_2_0_2000_gatlegal_/1002353154 Företaget Esther känner man ju till, blev dock lite fundersam då bilen ovan är reggad som en "Ester 7"... Identifieringsnumret ser också annorlunda ut jämfört med andra Esther byggen jag sett... Är det någon som vet något om denna bil? Är det ett Esther bygge eller något annat? Finns ägaren eller rentav byggherren på detta forum kanske? Väl mött!
-
Den känns solid och bra, mitt bord är gjutet så vitt jag kan se. Tungt, tjockt och stadigt är det hur som helst. Spännmekanismen funkar bra. Graderingen är som sagt inte helt enkel att ställa rätt, men det funkar acceptabelt. Det enda jag märkt är att om man ska spänna något i 45 graders vinkel så tenderar spännplattan att glida lite mot mothållet, men det tror jag inte är något som stör. De sluter tätt ihop och håller vad man nu ska såga i stadigt och bra.
-
Har precis fått hem min maskin (Fyra dagar från UK till Sverige för 30£, är inte det bra så vet jag inte vad!) och hunnit testkapa lite, och jag kan bara säga WOW! Jag är mäkta imponerad. Började så smått med att kapa i en träbit, gick helt oklanderligt och snittet blev fint. Tog därefter ur träbiten ur "skruvstädet" och ersatte det rakt av med ett 70mm stålrör med 4mm väggtjocklek. Klingan bara for igenom röret som vore det gjort av smör, utan minsta spår av slitage på klingan! Snittet blev rakt och fint och, otroligt nog, helt svalt! Gradskivan är väl inte hundra procent exakt, men ger en fingervisning om var man hamnar. Vill man ha tiondelsprecission kan man ju alltid göra som AnersK tipsade mig om och testkapa en skitbit först och ställa in tills man fått rätt gradtal, och sen byta till det man egentligen vill kapa. Den håller graderingen väldigt bra mellan kapningarna. Väldigt nöjd med min såg :)
-
Evolution rage metallkap beställd, så fort den anländer här hemma ska det bara byggas ett bord och sen kan jag börja bygga ramen!
-
Nu kan jag i stort sett ingenting om Cobrorna, men finns det ingen chans att den är äkta då?
-
För de som är intresserade av en Rage 2 så kan jag rekommendera följande säljare: http://cgi.ebay.co.uk/EVOLUTION-RAGE-2-240V-355MM-MITRE-CHOP-SAW-14-2000W_W0QQitemZ390278469077QQcategoryZ20785QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D6268123768765425712 160£ för själva maskinen och ytterligare 30£ för frakten till sverige. Ca 2000 kr för en maskin som i Sverige kostar uppåt fyra! :notworthy:
-
För att handla på Ebay måste du vara medlem och ha ett paypal-konto att betala genom. Det är väl därför kortet inte funkar. Eller har jag missuppfattat?
-
Jag är lite sugen på att köpa en sån, får man fråga vilken firma i england du köpte din hos? Ringdahls maskiner för dem här i sverige, men de är dyra... Och beijer har bara klingorna numera, och de passar (så vitt jag vet) inte i några andra maskiner. Har kollat runt lite på ebay ch det verkar som att man kan få ner priset rejält genom att importera själv, men man ska hitta någon som kan tänka sig att skicka internationellt också... Mvh Anton.
-
Vad ska du ha för växellåda till den? Kanske står i tråden men jag hittar inte så... Mvh Anton.
-
God jul allihop! Fått några roliga klappar?:)
-
Fyrkantsprofiler och rör inhandlat, bara att komplettera med lite verktyg samt svetsgas och sen kan man börja bygga!
-
När jag pratade med min besiktningsman sa han att det absolut viktigaste var att bärarmarna skulle tillverkas av runda sömlösa normaliserade hydraulrör på 25mm i diameter och 3mm godstjocklek. Sen kudne fyrkantsprofilerna vara lite vad de ville så länge de levde upp till materialspec och sträckgräns (225 n/mm^2) och hade minst 25*25mm sidor och 2 mm i godstjocklek. Så ska du ändå göra om bärarmarna så borde nog resten kunna ta sig igenom då de flesta 25x25x2 fyrkantsprofiler är "standard":)
-
Hur punktar du då ihop annars? För inte svetsar du väl ihop bitarna helt innan de alla sitter mer eller mindre på plats? Det är ju det som är fördelen med MIG så att säga, enhandsfattning, ett tryck på knappen och bzzt! så har du en svetsloppa som håller saker och ting på plats. Med TIG ska du ju värma på området, sätta till tillsatspinnen och få ihop det hela. Jag trodde i alla fall att de flesta likställde punktsvetsning med MIG, men jag kan ha fel:) Men på tal om tigsvetsar, jag funderar på att komplettera mitt garage med en sån här: http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16708&cat=0&page=2 Verkar vara i stort sett samma maskin som scandtig säljer, samma specs, samma utseende och samma tillbehör. Någon som vet något om firman som sådan eller som till och med testat svetsen? Verkar väldigt prisvärd, två års garanti på maskinen dessutom...
-
Kan man få mer info om den någonstans?:)
-
Är inte den där bakhjulsdriven? Jag kanske är blind, men var står det fyrhjulsdrift?
-
Framtyngden är ju i och för sig något av ett problem... Fast rent allmänt innebär väl fyrhjulsdrift väldigt bra väghållning? Grepp överallt och sådär, kurvtagning borde väl bli ganska bra om man bara får till viktbalansen?
-
Som topicen sägen, har någon byggt en fyrhjulsdriven seven tidigare? Om inte, varför inte? Borde väl bli en riktigt sjyst väghållning av det? Tänkte om man eventuellt skulle försöka hitta sig en gammal subaru som donatorbil eller något... Vore lite coolt :lol:
-
Det är helt sant, och behärskar man TIG så är ju det ganska överlägset på det mesta. Men vad jag menar är att jag tror att det är lättare att lyckas någorlunda direkt med MIG, framförallt om man nu är total nybörjare på det här med svetsning (vilket jag uppfattade det som att trådskaparen är):)
-
Ni har en poäng grabbar, helt klart. Men jag är fortfarande inte övertygad om att TIG är bästa metoden för en total nybörjare... Minns själv hur det var när jag började lära mig svetsa, med MIGen var det bara att sätta igång och fogarna blev både starka och täta mer eller mindre direkt (så länge man använder rätt tråd och rätt gas till rätt material så är det ju inte så mycket som kan gå fel, strömstyrkan och trådmatningen lär man sig ganska snabbt att prova sig fram till). TIGen däremot tog en hel del övning, och det var hyfsat svårt att få till rätt strömstyrka. Antingen så fick man inte bra genomsmälta, eller så blåste man bort för mycket material och fick stora fula hål i fogarna. Visserligen ett mindre problem när man ska svetsa tjockare saker, men tunnplåt var ett helsike vill jag minnas. Men sen, när man väl lärt sig, är det helt sant att man har väldigt bra kontroll på saker och ting. Man ska bara skaffa sig kontrollen först. Sen är det ju mycket möjligt att det var jag som var tröglärd eller helt enkelt hade en dålig anläggning att lära mig på, vad vet jag. SFRO godkänner ju hur som helst MIG-svetsning, så i brist på en vettig TIG är det vad jag tänkt använda till mitt bygge. En annan bra grej med MIg är ju att det oftast är en bra mycket billigare metod... TIG-svetsar kan vara dyra... Sen tycker jag nog att det är en snabbare metod också, det är bara att "bränna på" så att säga. TIG är lite mer pill. Och faktum är ju att om du ska TIGa så får du ändå börja med att punkta med en MIG. Men det är klart, det är ju ingen tävling :lol:
-
Tack för tipset! Letar för fullt efter en sierra men hittar inget vidare billigt i närheten... varför är pinton bättre? Hur vet man vad bilen har? Skrot är ju alltid en idé också ja, bra tips! Tack ska du ha:)
-
TIG är ju dock inte helt enkelt på en nybörjare... Jag skulle nog köra på MIG om jag var du, överlägset lättaste svetsmetoden att bli hyfsad på. Finns relativt billiga svetsar också, har själv en Esab 160A som jag köpte komplett med tråd, gasflaska och regulator för 3 lakan. Den planerar jag att svetsa ihop mitt bygge med i alla fall.
