Jump to content

martin_ts

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    157
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

martin_ts last won the day on June 14 2020

martin_ts had the most liked content!

Reputation

63 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Martin
  • Ort
    Borås

Recent Profile Visitors

2,990 profile views
  1. Grattis! Grym bil!
  2. Men fanns det så många hos er? Våran Lidl verkar vara väldigt låg prioriterad!
  3. Jag har sett den ochså! Verkar vettig för dom pengarna. Men Haha det gäller att du är tidig tror jag. Olika butiker får olika många varor. Den butiken vi har här brukar få 2 eller max 3 av dom stora "lock varorna" Sambon skulle ha en textiltvätt så vi var där 15min innan och då var det redan kö. Va fan kö utanför Lidl... Men alla ska väl inte ha Just det tänkte vi. När dörrarna öppnades så sprang nästan folk in! Sambon visste var dom låg så hon lyckades knipa den sista! Och det var många besvikna där inne som fick åka hem tomhänta. Helt galen stämning. Borde filmat det! /Martin
  4. Det skiljer fram och bak faktiskt. Bak verkar vara lite noggrannare. Gustav Ulander på Sfro skrev något om detta för ett år sedan. Sök på fjädringsväg i forumet. Jag fick ju underkänt på just det på min bil. Hade ju 14tum från början men fick gå upp till 15 för att klara bump och droop. Då godkände dom ju orginalplaceringen på tornet och 45 grader. Mats fick ju dock nedslag och fick höja sitt torn. Jag tycker att min bil uppför sig bra i trafik och på bana men hade jag byggt idag hade jag givetvis följt mats exempel och rättat upp dom. Det är ju väldigt tråkigt att behöva bygga om och därför har jag försökt sammanställa hur man borde bygga en haynes för att vara tämligen säker på att den ska bli godkänd. Därför är jag ganska intresserad av ämnet:) Mitt tips är att du kollar med ridderstolpe om bump och droop innan du bygger om tornen och väljer dämpare. Uppdatera gärna här vad svaret blev och hur du löste det för framtida byggare:) Jag köpte plast från equinox i England. Dom håller riktigt bra kvalitet!
  5. Oj vad fin din framvagn blev! Riktigt smart. Tack vare att du fick bygga längre övre a armar till dom alu spindlarna så kunde du flytta ut stötdämpar fästet så mkt utan att det blev utrymmes problem. Därmed funkar det ju med 13 tums dämpare.. Betr fjädringsväg räcker ju det då med 13 tums dämpare fram och det är ju bra! Men bak kräver väl SFRO 60 in och 60 ut. Så då tänker du ha 15tum bak då? Du verkar ha fixat dom största felen i boken från början. Jag är riktigt imponerad! Kommer nog bli en av dom bättre haynes! Vad ska du bygga för kaross?
  6. Vilka spindlar ska du använda fram? Kan du använda nedre arm enligt boken? Jag har letat ett enkelt alternativt för att slippa dom tunga sierra spindlarna men vet ju inte hur man ska räkna ut så längderna på bärarmarna blir korrekta? Finns program men dom kräver ganska mkt av användaren för att det ska bli rätt. Lätt att man påverkar geometrin negativt annars. Scruben tror jag är ett mindre problem. Ska bli kul att följa! Ridderstolpe sade inget om att du behövde justerbar caster? /Martin
  7. Skitsnyggt bygge du har gjort! När man tittar på dina bilder blir man verkligen sugen på att bygga en till! 🙂 Grymma svetsar. Jag har tiggat mina ochså och det tar tid! Tyvärr har det varit mkt diskussioner här om vad som är rätt och fel på haynes. Sfro har bedömt lite olika trots ändå ganska lika bilar. Har du kontaktat en sfro kille än? Om inte tycker jag du ska göra det. Det är vissa punkter ni borde diskutera /Martin
  8. Det är nog den enklaste och bästa lösningen. Ganska likt den lösningen som presenterades på voucht roadstern även om det aldrig gjordes i praktiken där. Skönt att slippa ändra uprightsen! Grymt snyggt hantverk ochså! kommer bli riktigt kul att få se denna i verkligheten 🙂 /Martin
  9. Jag vill inte ta några namn här igentligen.. Men min bil och bil nr2 besiktigades av Luigi på Sfro. Vi må haft våra dispyter men när det gäller det tekniska har jag följt hans rekommendationer fullt ut. Jag har 100procent förtroende för hans kunskaper inom chassi. Vad det gäller stötdämparvinklar bak hade han en sund inställning. 40-45 grader är för mkt men om bilen fungerar tillfredställande är inte det något problem. Hans erfarenhet var att det var viktigare att vinkeln är korrekt fram för att bilen ska ha bra egenskaper. Både min bil och bil nr2 fungerar hur bra som helst med den vinkeln precis som Ludde ochså misstänkte. Vad det gäller bärarmarna. Eftersom det inte finns ett formellt förbud från sfro eller transportstyrelsen hur kan man få ett rakt nej på detta? Boken går bara tolka på ett sätt. Och det är typ "man bör ej använda uniballs på gatbilar men det är inte förbjudet" Mitt resonemang är att man kan ha uniballs på övre bärarmarna som utsätts för mkt mindre krafter än dom nedre så länge dom nedre använder en mjuk bussningar. Tex gummi eller polyuretan. Ludde köpte detta både på min Och bil 2 Sedan tror jag Bengt byggde om sin enligt mitt koncept och fick det godkänt ochså. Bil nr3 ska snart besiktigas och vore roligt om Sfro kunde reda ut det här. Jag vill kunna erbjuda byggare ett grundkoncept när jag lånar ut mina jiggar. Ett rullande chassi som med rimliga motorval anses som en säker beprövad konstruktion som sfro gillar. Men nu verkar det bli väldigt knepigt när olika besiktningsmän fortfarande bedömer olika om saker som diskuterats otaliga gånger /Martin
  10. Hejsan Mats! Jag ber om ursäkt om jag ställt till det för dig... Men tanken att bygga efter samma jiggar och grund koncept är i mitt huvud god då hjulet inte måste uppfinnas 2ggr. Min bil besiktigades med uniballs på övre bärarmar och gummitätningar. Besiktningsmannen berätta då att det är en rekommendation att inte använda uniballs men använder man tätningar så är det inga problem. (Detta gällde alltså övre bärarmar då dessa uthärdar mindre krafter) Andra bilen som byggdes på mina jiggar blev godkänd av sfro. Samma sak. Krav på tätningar-Godkänd ok Nu är bil nr 3 snart klar och kommer besiktigas med precis samma koncept. Så nu blir jag lite orolig.. Prata med SFRO om detta innan du bygger om bärarmarna. Jag tror ni borde kunna resonera om detta? Vikten på din motor är högre. Men det borde väl kunna kompenseras med en kraftigare uniball? Jag har varit inne på att göra en Teambuild med ca 10 personer. Dock hade det förstört ganska mkt om 10 likadana bilar skulle få olika bedömningar på samma tekniska lösningar. /Martin
  11. Tack Bengt! Skitkul att åka ut ett gäng bilar i kolonn i trafiken. Det såg ut att väcka mångas intresse. Jag röstar för att vi gör om detta nästa år och försöker få med ännu fler bilar trots ont om parkeringar på toppen! Väldigt bra tillfälle ochså för blivande bilbyggare att få åka med i olika bilar. Det var faktiskt något jag sakna när jag byggde min. På en trackday kan det bli ganska stressigt detta var ett bättre tillfälle.
  12. Finns en plats över i min 7a om någon vill åka med /Martin
  13. Säljes 4st gammla Toyo r888 däck. Kanske någon som vill ha som busdäck? 195/50/15 400kr Ratt från sierra cosworth. Sliten men medföljer nytt läder från syverkstan och instruktion hur man monterar. 400kr Finns utanför Borås 0735003861 /Martin
  14. 1. Bengt Johansson 0705430023 2. Stefan Sjölin 076 - 677 56 20 3. Göran Nilsson 072-2273757 4. Fredrik Engzell 0708- 697979 5. Martin Lindberg 0735-003861
×
×
  • Create New...