Jump to content

stigge

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1,019
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

stigge last won the day on July 19

stigge had the most liked content!

Reputation

29 Excellent

About stigge

  • Birthday 12/13/1963

Contact Methods

  • Website URL
    http://stighellberg.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    mental Lulebo

Profile Fields

  • Namn
    Stig Hellberg
  • Ort
    Bälinge
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

11,753 profile views
  1. Kort uppdatering av mina vedermödor: Det går framåt, men det tar tid. Med alla bränsleledningar och slangar slutmonterade för att hålla i flera år - jag köpte de bästa slangarna hos Slangservice i Uppsala och det blev inte billigt - blev bilen plötsligt väldigt lättstartad. Mitt under bilen i kardantunneln var trycksidans kopparrör ganska tillplattat. Kanske var det boven i dramat, eller så har det blivit någon form av propp i nån gummislang. En skarv jag aldrig sett är alltså inte bytt sedan 2007, kanske inte sedan 1997. Ny vajer till den utmärkta låslösningen för bagageluckan är på plats, också den ett mindre helvete att byta utan att demontera förarstolen. Kostade på mig nya tändstift - något jag inte gjort sedan motorbytet. Vem vet hur många tusen mil dessa gått i Mondeon som motorn kom ifrån. Nya små fina skyltbelysningar sitter på plats. Den provisoriska jättearmaturen som suttit sedan 2008 är historia. Den har sällan fungerat, och de nya prylarna köptes 2012 i Stoneleigh så jag har en förmåga att skjuta upp ibland. Dagens projekt blir bland annat att montera sån där värmeskyddsfolie på torpedväggen.
  2. I går "skulle jag bara" fixa en grej i gula bilen innan avfärd till Ulva Kvarn som ligger tre kilometer hemifrån vid pass 16.30. Eventuellt var jag lite tidsoptimist. När det var mörkt ute efter halv elva körde jag bilen av lyften och in i garaget mha startmotorn eftersom det saknas bränslefilter, vitala ledningar och sånt. Och tanken är förstås tömd, tratten ner i jeepdunken var lite för liten så uppfarten fick några liter. Nu när det har regnat ser uppfarten, trottoaren och gatan ut som en prideflagga. Men i dag ska den bli klargjord för äventyr. Nu är allt flyttat till kalla sidan av bilen, allt blev ju på fel sida när jag bytte från Pinto till Zetec. För tio år sedan. Kommer allt hålla tätt? Troligen inte, så då får jag plocka ur bränslepump och filter igen och göra rätt. Ska bara demontera instrumentpanelen och fixa lite. Och montera elegantare skyltbelysning (som jag köpte 2012 när vi var i England) och plocka bort rattlåset (nyckeln råkade jag bryta av för ett par år sedan) och slänga in min kinesiska Keyless Go. Och montera en summer som skriker när körriktningsvisare är engagerad. Om jag inte undersöker om det går att ordna en klack på rattstången så blinkerseländet slår från med automatik. Och sätta dit nya signalhorn (köpta 2014) som hörs utanför bilen. Och dra ny vajer till bagageluckans lås. Dvs plocka ut förarstolen med mera. Nya tändstift också förresten, ska bara komma ihåg att köpa när jag är inne i stan. Samma stift sitter kvar från när jag köpte motorn, oklart hur långt dessa har gått. Men sedan är nog det mesta klart. Jag ska också försöka klura ut var den lösa kabeländen som trillade loss bakom nån grej i instrumentpanelen ska sitta. Visst fan, värmeisolering ska limmas mot torpedväggen. Plus montering av min nya fina catchtank i kinesium och dra nya slangar från vevhusventilationen. Möjligen skruva in ett USB A och C-uttag när jag ändå har gylfen nere. Men sedan kan det bli en liten mysig biltur. I kväll? Näe - det verkar vara risk för regn. (bilden är minst tio år gammal - Pintomotorn sitter kvar - från tiden då jag faktiskt körde mer än skruvade sönder saker) Detta är ännu ett inlägg i det ointressanta facket från mig. Och då ska ni veta att jag nog ändå är bättre vid tangentbordet än i garaget.
  3. Nu blev det ett sånt här, ryms perfekt och det ger mig en känsla av trygghet. https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/smf-batterier/startbatteri-12-v-45-ah-2000045887 Funkar det över sommaren så är jag nöjd.
  4. Nu finns det ett sug för körning! Men jag har några grejor som kanske (lägger in viss marginal för det kan bli nästa år eller ännu längre fram beroende på motivation) ska åtgärdas inför sommaren. - Fixa ett litet oljeläckage, kan möjligen vara adaptern til oljekylaren - gasvajern är lite trög från nollgas och lite framåt, kanske är det geometrin på pedalen som behöver ändras, eller helt enkelt byta till en vajer som går superlätt. - se mig om efter bättre backspeglar. Yttre speglarna är helt värdelösa, och innerspegeln är för liten. Dessutom ska jag montera i överkant av vindrutan i stället. - dra nya bränsleledningar, allt sitter nu på vänstersidan, pump, filter och rör. Gamla rester från Pintomotorn, med Zetec är ju allt på andra sidan. - batteriet har börjat ge upp, ett Odyssey PC680 som är 13 år gammalt. Det är ganska dyrt att köpa nytt, priserna varierar men runt 2500 och jag jagar inte vikt nu. Ser mig om efter liknande ersättare som passar i hållaren eller så blir det ett litet bilbatteri. Tryggheten att alltid ha ström har blivit viktigare med åren.
  5. Efter några års sparsamt brukande på grund av anledning till orsak tänkte jag faktiskt använda bilen i år. Mitt stora fina garage blev för dyrt i längden (drygt tretusen per månad nu) så jag har flyttat hem allt till mitt lilla kallgarage. Eller snarare utanför mitt kallgarage medan jag sorterar allt och slänger en massa. Efter en vinter utomhus har bilen blivit motsträvig. Till råga på allt helvete bröts nyckeln av i rattlåset. Lika bra att demontera skiten och köpa en keyless-lösning om det finns någon billig. Och fundera en stund på varför det bygger tryck i bakbromsarna utan att jag rört bilen. Antagligen bara byta en av cylindrarna i pedalstället. Det är tre år sedan jag tankade senast. I fjol körde jag tre-fyra mil. Ska försöka skärpa mig.
  6. Trevligt att bilen vaknar till liv! Stort lycka till med förädlingen.
  7. Det brukar ju vara ganska trevligt att umgås över bilar, delar och dryck i en halvspontan gruppresa. Visst, efter ett antal besök blir man mer mätt och selektiv. Då kan man med fördel kombinera med lite högljudd historisk racing samma helg. http://www.doningtonhistoric.com/ http://www.nationalkitcarshow.co.uk/
  8. Medlemsavgiften för 2018 betald :-)
    Dags att ta tag i lite fix på bilen också...

  9. Räkna in mig också. Tar troligen med mig egen gul liten vagn om det inte snögar.
  10. Mina fästen är tillverkade av rör som plattats strax innan böjen. Går av vid plattnningens början ett par gånger per år (ja inte de två senaste åren eftersom bilen stått i garaget hela tiden) och det är troligen inte något plus att fästena är förkromade.
  11. Planen var att åka till bilprovningen i dag men eftersom det är vårdagjämningen så snöar det. Jag grottar ner mig i programvaran till insprutningen i stället och försöker ändra varvstoppet och snygga till lite bland kablar och slangar. https://www.flickr.com/gp/hellberg/k80pCr
  12. Det ska vara en filmsnutt där. Fantastiskt bra med Plug&Play-prylar. Filmen visar helt osminkat första startförsöket. Kanonfint!
  13. Det blev en liten provstart i dag. IMG_4337 by Stig Hellberg, on Flickr
  14. Det har jag inte tänkt på. Största hindret är rattaxeln. Men nu är det mesta svetsat. På plats. Ska jag demontera så blir det att såga sönder röret. Det sägs att det är kul att vara i garaget.
  15. Jotack, det är ett himla knep&knåp och återanvändning av gamla stumpar. En ny nisch för tillbehörstillverkarna kan vara avgasbandage med inbyggt tätningsmedel. 30 år gammal svets+slarvig byggare+litet tålamod=förmodade läckage. Men det är som sagt bara en prototyp för att få testa funktionen. Min motor sitter riktigt långt bak och det gör allt ännu krångligare. Sedan ska resten fixas också...
×
×
  • Create New...