Jump to content

Materialåtgång


Rohan

Recommended Posts

Har kollat runt lite på nätet och det här är ungefär vad jag kommit fram till men det finns många luckor och jag har lite bråttom så jag kan sambeställa. (Flyttade innehållet från en tidigare tråd till en egen tråd här.)

Det är så att jag kan beställa material genom jobbet (gymnasieskola) och om jag gör det samtidigt som de gör det så blir det inga fraktkostnader för min del. Så frågan är hur mycket och vad ska jag köpa? Har inget material sen tidigare, ingen skrotlåda eller dylikt. Har kollat i Gibbs bok och lite på nätet.

25x25x2 fyrkantsprofil, 48m (ev. något mer... kanske blir 60m)

19x19x2 fyrkantsprofil, 18m

51x25x2 rektangulär profil, 6m

Sömlösa rör till hjulupphängning

25mm och 19mm, hur mycket behöver man?

Skulle vara 220Nm sträckgräns och dubbelt så hög brottgräns eller hur var det?

Plattjärn eller kanske blir billigare att köpa ett ark 3mm plåt och få det klippt i den stora saxen...

Rör till chassi? Vad behöver man? I Gibbs bok nämns 19mm, 25mm, 28mm och 33.7mm men är det storlekar man behöver ha en hel 6m pipa till?

Aluminiumplåt tror jag får vänta tills jag har fått ihop rörhögen.

Nu är jag rätt lost och fick dessutom lite bråttom eftersom de gärna vill beställa i veckan (onsdag eftermiddag). Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, läste början av tråden för någon dag sedan men har lyckats missa fortsättningen.

Kommer nog följa Cealms råd och köpa 8 pipor 25x25x2 och 4 pipor 20x20x2. Klarar man sig på en dimension runda rör till chassiet? Då vore 2-4 pipor med 20mm rör bra också.

Hur många meter behöver man av det sömlösa röret som är till bärarmar? Är det mer än en dimension på de rören som behövs till det?

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Till bärarmarna går det ca 3-4M av 25 & 19 mm, kanske en meter 33 till bärarmarnas hylsor för bussningarna samt innerrör till dessa om du inte köper färdiga bussningar som ofta levereras med innerröret. Lite 3mm plåt till fästen och annat kanske du kan få tag på bakom skolans plåtsax? Det går ju inte åt så väldigt stora mängder. Bärarmsrören köper du kanske på Hydroscand, de kan ha kapade bitar så du inte behöver köpa hela pipor. kom ihåg att påminna om Locostklubbens rabatt där isf.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Se också till att får rätt kvalité på bärarmsrören. Det finns två typer se helst till att du får kvalitén är "målad med text och siffror" på röret samt begär också en kopia på specifikationen.

Vi har alla samma regler att följa och ibland vill SFRO och SBP se materialspecen och helst också att det finns en koppling till just dina bärarmar med kvaliten textad på röret. Ibland inte.

Jag fick lämna spec på V8an bärarmar till både SFRO och SBP. På den andra kärran var det ingen som frågade. Summering för mig: lika vanligt med det ena som det andra.

Eventuellt finns det kort i min V8a tråd på bärarms-texten och kanske också materialspecen. Kolla om det fanns annars är det bara att höra dig om du ville veta kvaliten.

Link to comment
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ni inser väl att ni drar in ännu en stackare i missbruket... fast det dröjer nog innan jag går på de tunga grejerna som Cealm. :wacko: ;)

Nu är inköpslistan

8x 25x25x2 (fyrkant)

4x 19x19x2 eller 20x20x2 (fyrkant)

1x 51x25x2

?x 25mm eller 19mm runt till chassi

1x 25mm runt till bärarmar

1x 19mm runt till bärarmar

1x 33mm runt till bärarmar

Ska höra lite om man kunde få hjälp att fixa plåten enligt ritningarna, ska vara några hål och lite speciella former på en del av dem så det kunde vara praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...