Jump to content

Henrik´s Sevenprojekt


Recommended Posts

Tjena

Här kan man kanske säga att projektet startar på riktigt, med ett mystiskt stort paket! Projektet har dock pågått i huvudet ett tag, kan man säga... Planera, läsa, kolla, fundera...

post-1682-125146989877_thumb.jpg

Edited by Henrik H
Link to comment
Share on other sites

Trevligt med stora paket. En bilram kanske?

Kul att få se paketinnehållet och se när det förvandlas till .......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jaha, då har man varit i garaget ett lite längre pass! Flera timmar faktiskt...

Har monterat denna

Foto0161.jpg

och denna

Foto0163.jpg

och glömde den här

Foto0164.jpg

vilken man inte kan lirka in efteråt...

Gör om gör rätt...

Haha, ska ta med riktiga kameran och dokumentera lite mera!

Link to comment
Share on other sites

Grattis, visst blir man lycklig när man gör dessa fadäser.

Ett annat tips...nita inte på aluminiumen ovanför fossingarna förens du är helt nöjd med pedalstället.

Ett tips till....Fixa till karossen (håltagning mm) tidigt så den lätt kan hängas på senare....så slipper du slipdamm å skit på ett nästan färdigmonterat chassie.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Snurrar den så lätt för att dom glömt sätta i axeltätningar? Quaife är betydligt trögare, klonkig och skvätter olja genom ventilationen. Känns inte riktigt prisvärd tycker jag nog. Återkom med erfarenheter när du åkt med den ett tag. Vore kul att få veta hur den är.

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja man blir lika glad varje gång man måste göra om!

Tack för tipsen, det blir man alltid glad för. Tänker eventuellt ersätta aluplåten ovan fötterna med kolfiber.

Det är nu fixat, plus lite till.

Som sagt tidigare, det är MNR´s nya back, och min snurrar lika lätt, och tätningar har den (om den inte är tom på olja redan). Den känns mycket bra, och enligt MNR är den ordentligt testad... :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gaaahhh

Blir lite less, när jag inte har tid och vara i garaget... :thumbsdown:

Tröstsurfade lite idag för att göra lite nytta. Letade ett schema för att koppla in en "felkodsborttagare" till exup- ventilen på min R1:a motor.. Hittade ett som verkade vettigt! Imorgon blir det och beställa lite elfagrejer på jobbet!

/ Henrik, som hopppas på att få meka i helgen..!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär ja, då har det gått en helg till utan att haft tid i garaget, tyvärr... Har haft invigning på vår nya RC-butik här i Sundsvall i helgen och det är ju kul, men på bekostnad av uteblivet mekande..!

Lägger till några bilder från tidigare:

post-1682-125650387001_thumb.jpg

post-1682-125650387623_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tack, det känns skönt och kunna bygga vidare nu...

Här kommer en bild vid hjulinställning på verkastan...

Och en efter besiktningen slutförd...

Kommer mer bilder i helgen, som inte e tagna med kass mobil...

Några påpekanden fick jag dock:

Mina styrarmar är förlängda med en gängad aluminiumhylsa, vilket inte var godkännt.

Jag har Uniballs mot ramen, som är på engelskt vis distanserade med högar av brickor, vilka måste ersättas av hylsor.

MVH Henrik

post-1682-125874420789_thumb.jpg

post-1682-125874421769_thumb.jpg

Edited by Henrik H
Link to comment
Share on other sites

Tack, det känns skönt och kunna bygga vidare nu...

Här kommer en bild vid hjulinställning på verkastan...

Och en efter besiktningen slutförd...

Kommer mer bilder i helgen, som inte e tagna med kass mobil...

Några påpekanden fick jag dock:

Mina styrarmar är förlängda med en gängad aluminiumhylsa, vilket inte var godkännt.

Jag har Uniballs mot ramen, som är på engelskt vis distanserade med högar av brickor, vilka måste ersättas av hylsor.

MVH Henrik

grattis nu är det bara att bygga klart - det ser perfekt ut

kengren

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så ja... En snabbis i verkstan idag, med lite inpassning av innerpanelerna.

Lite fix kvar, annars ser det ok ut.

Nästa steg blir lite elfix på kabelhärvan! Många kablar blir det.

Ingen från Sundsvallstrakten som känner till någon som är duktig på att svetsa aluminium, då jag behöver svetsa om tanken lite?

MVH Henrik

post-1682-12603048276_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag blev det några timmar i garaget iaf, och nu sitter en version av hybriddrivaxlar på plats, efter massor av forskande av forddelar. Tur att Ford är konsekvent när dom monterar delar på bilarna.. NOT... Men men, nu ska det fungera tror jag!

MVH Henrik

Link to comment
Share on other sites

--- hybriddrivaxlar på plats --- Betyder det att du byggt om drivaxlarna, kortat? förlängt? eller byggt ihop en från två drivaxlar eller annat förslag?

Inte dumt med en bild eller kanske två bilder om du har gott om pixlar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Glömde kameran idag när jag drog iväg till garaget, så det blev ett telefonkort på drivaxeln... Tyvärr.

Min hybridaxel består av:

Grunden är en Push-in drivaxel med tripodknutar, 27mm grov axel, med 25 yttre splines (Finns även 23mm/23 splines, samt 28mm 25 splines)

Yttre knuten behöll jag eftersom jag hade nyrenoverade nav från en trumbromsad axel (Tripod) med skivbromsadaptrar.

Tog dock 3 försök innan jag hittade rätt damask med metallkopp, så jag kunde renovera yttre knuten.

Innre knuten demonterades med milt (Hm...) våld, och här monterades en 100mm Scorpio lobro-knut, med 25 innre splines.

Den innre knuten behövde jag pga att jag har en 7,5" LSD diff, gjord för Lobroknutar.

Tog tid att bena ut allt, men nu ser det bra ut!

Säg till om någon behöver bättre bild, så lägger jag ut när kameran, garagebesök och mitt minne är synkroniserat...

post-1682-126073994877_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden. Jag kanske behöver någon fler bild. Var ut och tittade på vad jag hade för något och blev lite konfunderad.

Jag skall också ta lite bilder i början av veckan och lägga ut det som finns för "artbestämming" i min 6x4 tråd. Återkommer..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tjena

Har under en tid försökt att starta motorn (nåja, 2ggr iaf) utan att lyckats. Eftersom jag kopplat om hela kabelhärvorna till motor mm så tror man ju såklart att man gjort nått fel, så jag rev upp dessa för att kolla. Efter att gått igen "allt" utan framgång lånade jag en bränsletrycksmätare, och den visade 0,5kg... Suck... Letat fel i flera timmar, och så visar sig pumpen va kass. En provisorisk pump inkopplad idag, och motorn small igång direkt! Lägger till en dålig film från starten...

http://www.lindstromrally.se/Videoklipp002.mp4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vilken snygg bil och nos du lyckats undanhålla oss bilder från ett längre tag. Men nu är du avslöjad.

Domen blir enhällig!! --- >>> Vänligen förse oss med fler bilder, detaljer och texter.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Grotta? Nja. grotta med fönster och dörr samt port!

Kan strffet lindras med två bilder till?

Är för trött i skallen för några långa inlägg...

DSC_0393 2.JPG

DSC_0376 2.JPG

Samt ett kort från idag på det vita guldet som fortfarande blockerar garageporten :banghead:

Snohog.JPG

Återkommer med mera info samt bilder. :515:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...