Jump to content

Första Startförsöket!


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag gjorde mitt första startförsök idag - men det gick inte som jag hade hoppats, efter att ha kört ett tag på start motorn för att pumpa fram soppa och kollat att det nådde fuel railen så testade jag vidare. Inte ett ljud, ingen fin soppadoft ur avgashålen, inget!

Tog loss 1:ans tändstift . inget inte en tillstymmelse till gnista. Har kollat alla kablar både en och två gånger men får ingen gnista på pluggen. Har gått bet på den nu och undrar om någon vänlig själ kanske har några ideér om vad jag kan göra eller kolla på?

Är en riktig novis på bilel men har m h a Haynes kollat Ohm på spolen men har bara bonn kollat ute vid stiften = kabel på stiftet jordat mot motor = ingen gnista. Vet inte eller vågar inte koppla något på tändkabeln då detta är hög volt har jag förstått.

Har: Sierra 2.0 i -88 med en central dator enhet och en tändmodul från Motorcraft samt Hallgivare på fördelaren. Har inte: kopplat in Lamdasonden, tillräckligt med kylvatten i (p g a läckande Kylare).

Tacksam för alla möjliga och omöjliga tips!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Startar bränslepumpen när du kör startmotorn? I såfall har du signal från varvtalsgivaren. Kolla med tändkabel direkt från tändspolen, och att du har 12V på anslutningarna till spolen när tändningen är på. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för lite tips. Bränslepumpen startar och stoppar när jag slår på tändningen. sedan får den ingen signal och går inte igång när jag kör på startmotorn?

Varvtalsgivaren? - har ingen givare som sitter mot svänghjulet som en del andra versioner verkar ha. Står ej heller med i Haynes som en komponent den skall ha.

Tändkabel? Skall jag testa med ett stift direkt från spolen? Testar och ser om det går.

Har 12V på pol 15 och den går ut via pol 1.

Kan det vara signaler från Hallgivare som inte triggar CPU?

Kan det vara så att CPU inte har signal från vattentemp givare som gör att den inte triggar tändning?

ÅÅÅÅÅhhh va surt det är! Jag har ju kopplat allt exakt som det var innan med orginalhärva och jag har dubbelkollat alla anslutningar.

Fler tips om hur man kan testa vad som inte står rätt till.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Testat stift direkt från spolen - ingen gnista.

Skall lamda sonden bli varm? skulle flytta den ur vägen och tog i den med bara händet och brände mig nästan! Hade kört med tändningen på ganska länge och testat att starta ett par gånger.

Jag har ju en -88 kat kan det ha med saken att göra? hittade ett par kablar i CPU som inte stod i Haynes men det kan vara till Lamda sonden. Skall undersöka närmare.

Var skall varvtalsgivaren sitta om det finns en - ni som kör med Sierra motorer. Jag har inga sladdar som kommer ut vid blockets bakkant eller vxllådans framkant där svänghjulet ju sitter. Inte heller något tomt hål efter sladdar.

Jag är helt lost :image018:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det verkar inte bättre för det kommer in + och minus som värmer sonden, knäppt men det har säkert med några konstiga miljö direktiv att göra.

Tänkte på det med soppapumpen och startmotor - den jobbar väl på trycket och startar inte förrens det börjar gå åt soppa vid tändning? Jag kan ha fel?

Jag verkar ha någon j---la mellan version av Sierra, för i Haynes för 2.0 i SOHC och 2.0 i DOHC så skiljer det ca 10 sladdar in i CPU och jag ligger mitt emellan. Jag får gå igenom hela harangen igen för att se om jag missat något. Kan man testa CPU på något sätt? Finns en plug för Diagnostics, någon som vet hur den funkar?

Verkar som om jag har Hallgivare för tändningen istället för en varvtalsgivare, de gör väl egentligen samma jobb men på olka ställen på motorn. Denna verkar fungera för när jag sätter - på polen in i CPU så klickar det fint från Hallgivaren, kan även köra soppapumpen på detta sätt så det verkar som om CPU inte signalerar som den skall.

Jag testar vidare, sa jag att jag hatar bil el?

Tar ett par välbehövliga dagar i skärgården och är tillbaka på lördag med full energi att knäcka denna gåta. Bilen gick innan och den skall baske mig gå igen!

Tips emottages gärna, jag har med mig laptopen till skärgården!

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte fort men på andra märken så funkar soppapumpen så här:

Pumpen går 10 sek vid påslag vid tändningen och stannar sedan

när du sedan kör på startmotorn går pumpen så länge den får signal från ödpn. dvs givaren på svänghjulet.

Link to comment
Share on other sites

hej

Jo det verkar vara samma här men att min får signal från Hallgivaren istället för svänghjulsgivare. dock går den inte igång och därför vart jag inne på att den kanske också styrs från trycket, annars hade jag haft halva garaget fullt med bensin ur avgas utsläppet( inget grenrör)

Finnsa det sprängskisser för elschema för Ford på nätet? jag kanske kan hitta min speciella version där?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Börjar fundera på om det är något som pajat under förvaring/ montering, CPU, tändmodul eller liknande.

Är det någon som kör Sierra 2.0 i Kat -88 eller liknande som kan ge mig lite feed back på sladdarna till CPU?

Jag har följt alla sladdar och rivit upp mina fina tejpningar för att se att det ser ut som det skall och hittar liksom inga fel.

Däremot fick jag hallgivaren att klicka med + på sladden till CPU med kontakten till fördelaren urdragen??? Låter inte det lite märkligt?

Får nog hitta en vänligt sinnad Ford kunnig människa i trakten som vet hur man testar CPU, tändmodul o s v. Har ju inte så många mek kunniga vänner men det skall nog gå att hitta någon trevlig entusiast i Uppsala.

TheRealPinto är väl den som kan mest om denna motor och styrsystemet till den här på forumet? :notworthy:

Hittade massor med nyttigt på Ford Club Sweden, börjar med det imorrn.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Drake, kollade där men det verkar vara mest Cossie.

Har enligt uppgift från Ford forumet nu testat luftmassemätare och TPS sensor vilka fungerar som de skall men jag har en del andra kontaktpunkter än de anger så det blir till att bygga en felkodsläsare och se om den gör någon skillnad. Jag åker nog till Ford imorrn och ser om de kan få fram ett kopplingsschema till min motor om inte annat.

Jag har ju tagit bort kolkanistern - någon som vet om man måste bygla de anslutningarna i CPU?

Någon som vet hur man kan testa om Tändmodulen fungerar som den skall?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OK

Lite framgång, nu har jag gnista på tändstiften, eller i alla fall 1:an när den står på TDC. Det var en felande Jord som inte gjorde vad den skulle - således fick tändmodulen troligtvis inte en bra jordning och ville inte skicka tändsignal.

Nu verkar det som om jag inte får soppa genom injektorerna. Pumpen är inte med fortsättningsvis så det blir mer felsök på den.

Sakta men säkert kommer jag nog i hamn, och man lär sig lite på kuppen.

Om någon har svar på någon av mina andra frågor är alla svar välkomna här i tråden.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har varit med om att spridare "fastnat/torkat ihop" när en motor stått länge.

Tag lös spridarna och läg på 12v (om det är 12v spridare) och blås genom dem... Har fått dem att vakna på detta sätt, vet inte om det är riktigt men vår motortrimmare tipsade mig om detta sätt...

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack, ser att ni börjar komma tillbaka från semestrarna nu.

Jo, Reläet fungerar som det skall, när jag lägger på (-) minus på sladden från CPU så triggar reläet och jag kan köra pumpen manuellt.

Skall ta en koll på spridarna, kan man lägga på en puls bara så de öppnar och sprutar ut? Måste väl ta loss dem för detta kan jag tro.

Rättning om tändningen - d v s jag får en fin fin gnista när jag "glappar" med Jorden och motorn står i Noll läge(TDC), då är det inte jorden från tändmodulen utan en jord från CPU. När den sitter på plats fungerar det inte igen.

Börjar tro att jag har något väldigt felkopplat som inte ger CPU det den behöver, har bytt orginal tändningsnyckel till en annan enkel och kör tändning(ignition) och start på vippbrytare och en tryckknapp. kanske att jag gjort ett misstag på matningen som endast startar vid tändning till och som inte ligger på efter??? har ström där jag borde så det verkar inte vara så men jag får gå igenom allt igen.

Tur att man har 2 v kvar av semestern och imorrn bär det av till skroten för en Polo kylare och till Ford för ett elschema för just denna modell.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag testat lite till, glappar jag med jorden får jag gnista på de fyra stiften vilket borde tyda på att Hallgivaren fungerar, men fortfarande inget när jag kör på startmotorn.

Ford sa att de inte hade eller fick lämna ut kopplingsschema till bilen :angry: , hjälpsamma som alltid!

Polo kylare köpt och nya monteringsstag gjorda, dock behöver man väl ett expansionskärl till denna? Utloppet till expansionskärlet hamnade i botten så det blir till att plugga och installera en skruvad nippel i toppen.

Ford sa också att pumpen inte behöver börja gå förrens den går igång, d v s att bilen måste börja tända och förbruka den uppbyggda bufferten innan den startar igen, alltså inget fel ännu(då jag inte fått igång den ännu.

Har inte hunnit kolla spridarna ännu men får ta mig an den i dagarna.

Byggde mig en felkodsläsare idag och tog ut koderna, 37, 71, 37, 71, 20, 11, 11, 10

Skall vända mig till Ford forumet med dessa för att få lite mer förklaring om ingen här har en komplett lista?

Körde topcoat på mina stolar idag som blev över förväntan efter två lager, bilder kommer på min byggtråd. Imorrn blir det formgjutning av framskärmar och kanske iordningsställning av de bakre skärmarna som har en konstig "knyck" på den främre insidan, den skall plastas rak.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Autodata säger så här!

37=grenrörstrycksensor

71=luftinblåsnings magnetventil

20 separationskod

11 system OK

10=kommandokod

detta säger mig ingenting faktiskt

Link to comment
Share on other sites

Har du fax? Kan fixa schema till det mesta isf.. Felkodlistor också. Bäst vore det om du har lite mer data på motorn, motorkod, eller nummer på styrdonet för att få helt rätt schema. Har du tändmodulen på fördelaren med 6 stift? Numret på den? Reg nr på donatorbilen?

Pumpen kan ju gå någon sekund direkt du slår till tändningen, men när du kör startmotorn så ska pumpen starta när tändningen får varvtalssignal, varken före eller efter!

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag fixar det snarast, Har dock inte fax hemma men kan fixa ett nummer som man kan faxa till där jag kan hämta. Det vore rackarns uppskattat! :notworthy:

Jag har tändmodulen med 6 kablar, nummer på styrdonet är väl nummer på CPU eller den stora boxen som kontakten med 60 stift går in i?

Fixar alla nummer under kvällen så har du dem om ett par timmar.

Luftinblåsningens magnetventil? är det samma som luftmassemätaren? Har mätt volten på den och den fungerar som den skall. Har nu förstått att de innan 20 är ur minnet och efter 20 är i realtid vilket borde ge 11 = inget fel(system OK)?

Jag kämpar vidare, kopplngsschema vore toppen om det finns.

Tänkte annars åka till skroten imorrn och kolla om de har en annan CPU och testa med den men frågan är hur utbytbara de är mellan Årsmodeller, o s v.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

ska du byta CPU så hitta en med samma nummer.

hallgivaren kan du kolla genom att koppla en lysdiod på den och den ska blinka vid körning med startmotorn

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Nu kommer de data jag hittat om motor och annat:

Modell: Ford Sierra 2,0i GL Kat -88

Motorkod: Hittade ingenstans men den har 74Kw om det ger någon vägledning.

Reg nr: NPY149( skrotad nu)

Ramnr: FXXGBBFJG10403

Motornr: JG10403

Modellkod: FO6078

Tändmodulsnr: Motorcraft 8GFB 12A297 - AA ( under står det 8B11B)

Styrdon(CPU):Jag skriver som det står på etiketten då jag inte vet vilka nr som är relevanta:

E8D18___________(Streckkod)_________8D153

EEC-IV____________*581* ____________Yellow

EFI-VM115_____________________________G2A

______________88GB-12A650-C2A

Det var det jag kunde få ut.

Hittar du något för den med denna info så skicka ett SMS till mig(0708697979) så får du ett faxnr tillbaka som du kan faxa på.

Felkodslista vore också uppskattat om du har. :thumbsup:

När det gäller varvtalssignal, är det som jag tror på denna att den får det från Hallgivaren i stället för en separat givare som på andra modeller?

Tusen tack på förhand Christer jag uppskattar det verkligen. :thumbup:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha

Står på svärfars jobb för vår på jobbet var trasig, får se vad de säger imorrn när jag kommer för att hämta dem!

Tusen tack jag kollar och hör av mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Henrik och Thomas: Jag tog loss hela insuget och körde spridarna var för sig och alla sprutar ut en fil stråle med soppa så det verkar fungera som det skall. VIlle bara säga att jag testar allt som ni kan slänga på mig ang detta så att ni inte tror era tips går ohörsammade.

Tacksam för alla tips och ideér, jag är beredd att testa allt, (Nästan)! :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för det, fick samma från Christer så det kan vara värt att lägga på minnet.

Tusen tack Christer för din gedigna lunta med fax, skapade en aning förvåning på kontoret imorse då de inte sysslar med bilar överhuvudtaget.

Hittade tack vare dessa att min tomgångsmangetventil inte verkade spela med så jag tog loss den och körde + samt - på den och den är stendöd, för visst borde den klicka som en solenoid ungefär?

Hoppas att motorn inte startar p g a detta fel så att det inte är något annat.

Blir av till skroten om de har öppet imorrn för att se om jag kan få ta i en innan veckan är slut.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Detta verkar bli en långdragen historia, för nu har jag gått igenom alla kopplingar som det skall vara och allt sitter där det skall enligt ritningen jag fick av Christer.

Jag vill göra en liten klargörning när det gäller gnistan på 1:an när jag "glappar" med jorden. Det är bara jorden till pol 60,40,44 samt 16 som jag behöver leka med, har testat alla jordar och rengort och bytt jordpunkt oxå. När jag lägger på den jordkabeln på jorden händer inget med tändstiftet men när jag tar bort den kommer en strålande fin gnista.

Borde det inte vara så att signalen inte kommer som den skall från Hallgivare eller att tändmodulen inte gör det den skall när jag kör på startmotorn? För jag kan ju köra den "manuellt" med hjälp av att ge jordsignalen genom att ta bort och lägga på jordkabeln.

Den fungerar lika på alla stift och i rätt ordning när jag vrider motorn manuellt.

Missade Thomas lysande tips om en diod på Hallgivaren, så den skall kollas med en gång.

Annars vidtar stora förberedelser inför min stundande 40-årsdag( torsdag) men stor mottagning på lördag och fest på fredag. Hade hoppats att få brumma igång vilddjuret tills dess men som det ser ut nu får det vänta.

Har besökt alla skrotar i närheten men ingen hade en tändmodul till en Sierra -88 så det blir till att leta på nätet, likaså med tomgångsmagnetventilen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har nu testat Hallgivaren, men är inte säker på riktigt hur den skall blinka. det finns 3 poler på den i fördelaränden, någon av dem borde ge en puls för att trigga tändstiften i ordning som de kommer och pulsen skall skickas till tändmodulen.

- Brun

0 blå/gul

+ vart/röd

När jag kopplar + & - lyser dioden hela tiden oberoende av om jag kör runt eller står still

När jag kopplar - & 0 lyser den inte alls

När jag kopplar + & 0 lyser dioden hela tiden oberoende av om jag kör runt eller står still

Gör jag fel, snälla hjälp för det kan ju vara här hela tändningsfelet ligger. Vilka 2 skall jag testa mellan för att få den att blinka? Vet jag det kan jag få tag i en ny fördelare här i björklinge imorrn.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Testade enligt modell med diod, stendött. Tog ur hela fördelaren och matade + på plus och - på minus, satte därefter diod på plus på batt och minus på 0 på Hallgivaren. Snurrade därefter för att se att magnetfältet bröt strömmen som den skall - icke sa nicke den gjorde inget. Åkte till min lokale skrot för att "låna och testa med en hel Hallgivare och då gick det toppen ur bilen, fungerade som det skulle.

Glad i hågen monterades den nya fördelaren in och startförsök tog vid = samma resultat som innan, inget händer ingen gnista på tändstiftet. Testar enligt ovan sagda modell med diod med ordinarie sladdar inkopplade och handvrider motorn för att se att dioden blinkar, - Näpp inget blink för mig!

Börjar då kolla varför det kan vara så och finner att ORGINAL sitter det någon sorts jordloop på två sladdar som går in i tändmodulen varav en är 0 från Hallgivaren, vilket gör att den har konstant jord och därför inte bryter(blinkar)!!????

Kollade på Christers diagram och det ser ut som om det skall vara så men så är jag novis på att läsa dessa scheman, däremot så saknas hallgivaren helt på hans diagram, är den ovesentlig på denna bil?

Så här ser det i alla fall ut vid tändmodul kontakten:

DSC01613.jpg

Den blågula och blåröda är de som har en skum loop som sedan kommer ut vid dataenheten och skickar en brun till jord som är sammanlänkad med stift 20 på dataenheten.

Så här ser det ut på elschemat för N4B motorn som borde vara 2.0i kat -88

DSC01614.jpg

Där A2 = Tändmodul

T1 = Tändspole

P1 = Varv räknare

X1 = Data kontakten

Fråga om andra nr om ni behöver

Har ni lärde några förslag?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Christer det gör inget, Fick ett koplett Fordschema för 2.0i kat från Therealpinto.

Hittade ett fel och det var att skärmen låg i kontakt med Blå/Gul från Hallgivare, den dåliga nyheten är att det verkar ha bränt min Hallgivare, innan jag monterade den hade jag fint 0v & 12V när jag vred på fördelaren men nu har jag bara konstant ca 3V, så jag tog loss fördelaren igen och testade som innan, inget alls. Måste ha bränt den genom att ha en konstant jord på 0. Så ni som inte visste det innan - jord på nollan (0) på Hallgivaren bränner den.

Så det blir av till skroten igen för min andra fördelare för veckan, suck, hoppas den fungerar sen.

Tills imorrn, då jag förhoppningsvis hinner fixa en ny och göra ett nytt försök.

Visst borde det väl kunna vara så att man kan bränna Hallgivaren? Jag har ju tändningen påslagen under längre perioder under mina tester och sitter den kopplad mår den kanske inte så bra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vilket missflyt du har haft, klart att hallgivaren lämnat in, det vore väl för enkelt annars, hoppas att du hittar en ny, är de dyra på skroten? Sedan får vi hoppas på att den startar.

Hittar du ingen får du höra av dig, ska till skroten (www.returbilen.se) och rota någon dag, de är enkla att ha att göra med. Billiga också.

http://returbilen.se/prislista.htm?anl=1

Link to comment
Share on other sites

Hej

Var och köpte en ny fördelare i fredags men hade 40-års kalas på kvällen, mottagning på lördag och var borta på lunch idag, så första nya försöket gjordes för ca 1 tim sedan, eftar att ha kollat, kollat och trippelkollat och mätt så testade jag för hand och fick ut rätt värden ur hallgivaren varvid också bensinpumpen verkar triggas av signaler därifrån för den gick igång på signal.

Testade sedan på startmotorn med 1:ans stift ute för att se att jag fick gnista och fick min livs chock när 2:an, 3:an och 4:an hoppade igång. I med ettans tändstift och prövade igen, den hoppade igång fint som snus och gick snällt på tomgång!

Varvar fint på gasen men jag kunde inte kör mer än någon minut då jag inte har kylvatten i den.

Ett super tack till Christer, Gustaf och er andra som engagerat sig i min problematik, nu kan jag äntligen komma vidare med med mitt bygge.

Hoppas denna tråd kan hjälpa andra som råkar ut för samma problem som jag haft.

Lev väl

Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Får gratulera i dubbel bemärkelse. Måste vara härligt att du äntligen har fått igång bilen. Sen vet jag inte om det är lika "härligt" att att ramla övcer 40-gränsen :D ....men det är ju i alla fall en anledning att samla släkt och vänner och festa loss lite .

Grattis!!

Link to comment
Share on other sites

Ha! Kul attb det löste sig! :D

Känner väl till frustrationen det innebär! På gamla rejsbilen höll vi på som galningar och letade fel och det visade sig även där vara ett simpelt fel (efter att ha byggt ihop motorn av en hög omärkta delar, utan komplett dokumentation. där bara bottendelen var ihopskruvad), tom. simplare än ditt. Tändkablarna satt omkastade 180°. Flytt av dem och den hoppade igång.. och levererade ett mulligt loll-loll-loll-loll. En Snabbel OG900 som man förstår på den fin-fina ljud-illustrationen.

Kan dock rekommendera att du nu går över alla justerarheter du har i ditt el-system samt rengör varenda liten kontakt. Och drar allting på motorn (som varit loss) med rätt moment. Lätt att glömma i upphetsningen. Jag vet! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...